EPSI 2011:

Lavpris-kunder er mest fornøyd

Tre lavprisoperatører utmerker seg med svært høy kundetilfredshet.

EPSI Ratings studie av kundetilfredsheten blant mobiloperatører i Norge for 2011 ble offentliggjort i dag. Studien konkluderer med at høy kundetilfredshet er en forutsetning for at kundene er lojale.

Vinnerne er One Call, Talkmore og Chess, som har høyest tilfredshet blant sine kunder. NetCom viser også gode takter i forhold til fjorårets labre resultat.

Positiv utvikling for de fleste

Operatørene blir vurdert på en skala fra 0-100, der under 60 er lavt, 60-75 er gjennomsnittlig og over 75 er høyt eller svært høyt. Bransjesnittet ligger på 70,1 poeng.

I år, som i fjor og året før, kommer One Call best ut i EPSI Ratings kundetilfredshetsmåling, med en score på 78,8 (76,7 i fjor). One Call er alene om å vokse mer enn sin egen feilmargin, som var på 1,8 poeng, siden 2010.

På plassene bak finner vi Talkmore på 76,2 (75,1 i fjor) og Chess på 73,3 (ned fra 73,8 i fjor).

NetCom fikk bare 64,9 poeng i 2010, men sammen med One Call er det denne operatøren som viser mest fremgang i årets måling. Det resulterer i 67 poeng for NetCom, noe som fortsatt er lavest av samtlige operatører.

Les også: De har Norges minst fornøyde mobilkunder

Telenor er nest-dårligst med 68,1 poeng, mens Tele2 lander på 68,8. Det betyr at sistnevnte har sneket seg forbi Telenor på EPSIs kundetilfredshetsmåling sammenlignet med fjoråret.

Alt i alt ser vi en positiv utvikling i kundetilfredshet blant norske mobilkunder. Telenor og Chess er de eneste som ikke går frem i forhold til 2010, men nedgangen er på henholdsvis 0,2 og 0,4 poeng, noe som er godt innenfor EPSIs feilmargin for begge operatørene.

Skalaen går fra 0-100. Over 75 er bra/meget bra.
Skalaen går fra 0-100. Over 75 er bra/meget bra.

Bedre service

Tele2 kan vise til den sterkeste veksten innen servicekvalitet på årets EPSI-måling. Likevel er resultatet jevn over meget bra hos samtlige operatører.

- Om man sammenligner studien med fjorårstallene så er det tydelig at kundene opplever en bedre service. Jevnt over så viser tall EPSI har hentet inn at tilgjengeligheten er blitt bedre, men det er "kvaliteten på råd og informasjon som kundene får" som viser den sterkeste fremgangen, leser vi i studien.

Phonero best på bedrift

Som i fjor kommer Phonero best ut i EPSIs kundetilfredshetsmåling for bedrift, fra 69,3 til 70,7 poeng. På andreplass finner vi NetCom med 67,3 poeng - nøyaktig det samme som i 2010. Av de store bedriftsoperatørene kommer Telenor dårligst ut, med bare 63,5 poeng, ned 0,1 fra i fjor.

På servicekvalitet kommer også Phonero best ut, etterfulgt av Network Norway og NetCom. Telenor er likevel den operatøren som har forbedret seg mest i forhold til fjorårets måling når det gjelder opplevd servicekvalitet.

EPSIs studie av telekombransjen (mobiltelefoni, bredbånd og Digital TV) baserer seg på over 5000 dybdeintervjuer per telefon med privatpersoner og bedriftskunder i Norge. Intervjuene er blitt gjennomført i perioden 17. august til 4. oktober 2011. Norstat Norge AS har stått for feltarbeidet på oppdrag fra EPSI Norge.

(Kilder: EPSI Rating Norge)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen