Enorme prisforskjeller på ringeminutter

Interessen rundt Telenors internasjonale ekspansjon har til nå fokusert nesten utelukkende på kundevekst. Den er fortsatt høy i mange land, spesielt i Pakistan og Bangladesh, men har nesten stoppet opp i den tidligere vekstraketten Kyivstar i Ukraina.

Men egentlig er det andre tall enn total kundemasse som er avgjørende. ARPU (Average Revenue Per User, eller gjennomsnittlig inntekt per bruker) er den sentrale kommersielle målestokken. Den er igjen basert på MoU (Minutes of Use, eller antall ringeminutter per kunde, og pris per minutt).

Sammenligning av ARPU i forskjellige markeder er problematisk, blant annet fordi variasjoner i valutakursene slår sterkt ut. Dessuten må man ta forskjellige kostnadsnivåer, som lønnsutgifter og leiekostnader, med i betraktningen.

Høyest i Norge
Telenor har i sin siste kvartalsrapport lagt frem en sammenlinging av ARPU omregnet i amerikanske dollar (USD). Den viser at Telenor Mobil hadde klart høyest ARPU i Norge: 54,2 USD i måneden (319 norske kroner). I Sverige var ARPU på 44,1 og i Danmark på 41 USD - altså 18 til 24 prosent lavere.

Utenfor Europa finner man et helt annet bilde. I de halvmodne markedene i Thailand og Malaysia har Telenor henholdsvis 12,1 (DTAC) og 16,7 USD (Digi). I de lite penetrerte markedene i Bangladesh og Pakistan er ARPU på henholdsvis 4,9 og 4,6 USD - altså mindre enn en tidel av det norske.

Mens gjennomsnittlig minuttpris i Norge i annet kvartal var 0,25 USD var den i Pakistan og Thailand nede i 0,03 USD og i Bangladesh bare 0,02 USD. Dette tilsvarer etter dagens dollarkurs gjennomsnittlige minuttpriser på 11-17 øre, mens den i Norge er 1,42 NOK, eller rundt ti ganger høyere. (For øvrig er minuttprisen i både Sverige og Danmark klart lavere enn i Norge, med APPU på henholdsvis 0,21 og 0,20 USD).

Ringer mest
Når minuttprisen er 17 norske øre, som den er i Thailand, og fasttelefon ikke er noe alternativ for mange kunder med bra inntekt, er det klart antallet ringeminutter blir høyt. I Thailand, hvor spesielle regulatoriske forhold også spiller inn, er gjennomsnittlig månedlig ringeminutter rundt 400, mens MoU i Norge i siste kvartal var 220 minutter (opp fra 196 for et år siden). Nest høyest MoU har Bangladesh med 245 ringeminutter i måneden (og minuttpris på drøyt 11 øre).

Mobilmarkedene er også forskjellige i sin sammensetning av prepaid (kontantkort) og postpaid (abonnement). Mens postpaid stadig blir mer dominerende i de nordiske land (noe som sannsynligvis også vil øke med venneabonnementene) er kontantkort dominerende i de nye markedene, gjerne med andeler opp til over 90 prosent av den totale kundemassen.

For å maksimalisere kundemassen, og nå folk med ustabil inntekt som ringer når de har råd til det, må minuttprisene ligge lavt. Med et stort antall slike kunder er det også uaktuelt med subsidierte mobiltelefoner, som for operatørene utgjør milliarder av kroner hvert år i Norden. Også dette påvirker forskjellen i ringepriser.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen