Enkelt å stjele naboens mobilnummer

Telenor har tilsynelatende særdeles slette rutiner for å sikre at uvedkommende ikke kan portere mobilnummeret ditt til et annet abonnement. Det fikk Espen Thomassen oppleve da han skulle portere nummeret sitt fra et privat Chess-abonnement og over til et bedriftsabonnement hos Telenor.

Porterte feil nummer
I papirene han sendte til Telenor ble to sifre i mobilnummeret hans byttet om, slik at Thomassen uvitende ba om portering av et nummer som ikke tilhørte han selv. Papirene inneholdt også personlig informasjon som fødselsdatoen til Thomassen. Telenor stilte likevel ingen spørsmål ved mobilnummeret, og porterte dette som bestilt.

Thomassen oppdaget at noe var galt da han senere forsøkte å ringe sitt eget nummer, men møtte telefonsvareren hver gang. Han kontaktet deretter Telenors kundeservice, og fikk snakke med en kundebehandler for porteringssaker.

Kundebehandleren insisterte på at Thomassen oppgav feil mobilnummer. - Da sier jeg at det er det nok ikke, da jeg har hatt nummeret i en del år nå, og alderen min ikke er så tung at hukommelsen svikter, sier han til Amobil.

Han får beskjed om å henvende seg til nærmeste Telehuset-butikk, en butikkjede som eies av Telenor. Den ansatte i Telehuset-butikken kontakter Telenors Forhandlerservice, og får porteringen reversert.

- Det som skremmer meg er det faktum at du tydeligvis kan man troppe opp i en butikk, oppgi navn, fødselsdato og mobilnummer til en person, si at man ønsker dette inn i en avtale med Telenor Bedrift, og vips er nummeret i en annen persons kontroll, sier han.

10 dager uten mobilnummer?
En annen ting som overrasker Thomassen, er at Telenor oppgav en behandlingstid på 10 dager for porteringen - til tross for at personen mobilnummeret tilhørte risikerte å bli uten mobiltelefon i 10 dager.

- Dette synes jeg er både drøyt og urimelig. Hva hvis personen som eier det nummeret jeg fikk kontroll over er selvstendig næringsdrivende og avhengig av mobiltelefonnummeret sitt? Han er helt uten skyld i saken, men blir da skadelidende på grunn av rot, sier Thomassen.

Telenor gjorde imidlertid helomvending og bestilte hurtigportering av nummeret etter at den Telehuset-ansatte hadde ringt til Telenors kundeservice og forklart problemet to ganger.

- Skal ikke skje
Operatøren selv mener problemet må skyldes menneskelig svikt.

- Dette skal ikke skje, og det er veldig beklagelig. Det er vanskelig å vite akkurat hvor i prosessen feilen har skjedd, men jeg håper det er et engangstilfelle, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan og lover at saken vil bli tatt opp internt.

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen