Byton M-Byte er pen å se på, både utvendig og inni. Nå gjenstår det å se om kineserne kan levere.
Byton M-Byte er pen å se på, både utvendig og inni. Nå gjenstår det å se om kineserne kan levere. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Endelig fikk vi anledning til å se den gigantiske skjermen i Byton M-Byte i aksjon

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Frankfurt / Tek.no:  Av de kinesiskproduserte elbilene som kommer på markedet den neste tiden, er sannsynligvis Byton M-Byte blant de absolutt mest interessante. 

Tirsdag i forrige uke avduket Byton produksjonsversjonen av bilen på bilmessen i Frankfurt, og vi benyttet anledningen til å få sitte litt i bilen og – ikke minst – få en demonstrasjon av den gedigne 48-tommer brede skjermen i dashbordet. 

Det er ikke ofte produksjonsversjonen av en bil er mer tiltalende utvendig enn konseptbilen var, men det synes i alle fall undertegnede er tilfelle med M-Byte.

Byton har kortet inn bilen med rundt 10 centimeter, og det gir den et noe mer muskuløst og kraftfullt uttrykk. Til å være en såpass «familievennlig» bil er faktisk M-Byte ganske slående. 

Førermiljøet i Byton M-Byte preges åpenbart av den gigantiske skjermen i dashbordet. Både føreren og passasjeren har dessuten hver sin «tablet». Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Skinnseter og skjerm helt fra start 

Byton M-Byte

Dimensjoner: 4875 x 2195 x 1665 mm (inkl speil)
Akselavstand: 2950 mm
Batterikapasitet: 72/95 kWh 
Rekkevidde: 360 - 460 km WLTP
Motorytelse: 200/300 kW. Bak-/firhjulsdrevet. 
0–100 km/t: 7,5 - 5,5 sekunder
Maks hurtiglading: 120-150 kW 
Ombordlader: 11-22 kW
Pris: Antydet 45.000 euro
På markedet: 2021

Innstegsversjonen av bilen skal koste rundt 45.000 euro før avgifter og eventuelle insentiver i Europa, som bør bety rundt 450.000 kroner gitt at ikke dagens stive eurokurs bedrer seg før bilen kommer på markedet i 2021. 

– Hva får man for den prisen? 

– Du får i praksis akkurat den bilen som står der ute, med unntak av hjulene. Du får 19-tommers hjul, ikke 21-tommers. Ellers er alt som i bilen der ute. Du får den store skjermen foran, skjermen i rattet og skjermen i midtkonsollen. Du får en batteripakke på 72 kilowattimer og bakhjulsdrift. Du får til og med dette interiøret i innstegsversjonen, med seter i kunstig skinn, ikke tekstil, sier Andreas Schaaf, Bytons sjef for kundeopplevelse, til Tek.no. 

Produksjonsversjonen er kuttet ned med ti centimeter i lengden sammenliknet med konseptet vi tidligere har sett. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Designsjef David Twohig utdyper: 

– Det er mye teknologi i denne bilen, og alt det koster penger. Vi har derfor måttet tenke oss om på hvordan vi skulle investere kundenes penger, så vi sparer inn andre steder. Bilen er bygget i stål i stedet for noe slags eksotisk materiale, den har konvensjonell og velprøvd demping med gode gammeldagse stålfjærer. Det betyr at vi kan investere pengene i teknologi og fortsatt tilby hele denne pakken til det vi synes er en veldig konkurransedyktig pris. 

Meget pen 

Vi er troende til å gi Byton-sjefen rett i det. Innvendig har M-Byte en premiumfølelse som er betydelig over alt annet vi kan tenke oss i denne prisklassen. «Skinnsetene» er lekre, det er svært god plass til både bein og overkropp, og mangelen på drivlinjetunnel hjelper også på.

Det store panoramataket gir dessuten en meget luftig følelse, og den enorme og svært skarpe og livlige skjermen i front er i så måte kun en bonus. 

Infotainmentsystemet er også meget responsivt og stort sett intuitivt, men vi er fortsatt litt skeptiske til gestkontroll-systemet Byton insisterer på å inkludere. Ved hjelp av et kamera i taket skal du nemlig kunne styre media- og skjerminnhold ved hjelp av håndbevegelser, og det var definitivt ikke alltid systemet gjenkjente det vi prøvde på, tross tydelige instrukser fra vår Byton-guide.

Å regulere volumet ved hjelp av å vri på hånden under kameraet fungerte imidlertid fint, og er en funksjon vi ser for oss kan bli mye brukt. 

De hvite kunstskinnsetene gir nesten et litt Tesla-aktig inntrykk. Det er også svært god plass i en M-Byte. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Mange muligheter 

Gest-kontrollene blir uansett ikke noe du er nødt til å bruke, da bilen også støtter kommandoer fra touchskjermene eller via stemmen. Sistnevnte fikk vi dessverre ikke anledning til å teste ut i denne omgang, men bilen skal være i stand til å kjenne igjen hvem som snakker og hvor han eller hun sitter. For ordens skyld: Selve den store skjermen har ikke touchstøtte, men den sitter uansett for langt unna til å operere fra førersiden. 

På standen til Byton hadde de også stilt ut en modell av dashbordet. Gestkontrollene fanges opp via et kamera i taket. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Sitteposisjonen er også rimelig høy og gir god oversikt. Man skulle kanskje tro at den enorme skjermen var en stor distraksjon, men den sitter såpass langt nedsunket i dashbordet til at det ikke er noe problem å se ut over den. Skjermen har selvfølgelig også autodimming og en mørk modus for kveldskjøring. Vi får nesten avvente å komme med noen ytterligere dom til vi har kjørt bilen og opplevd skjermen i faktisk bruk. 

Vi fikk ikke filmet grensesnittet i aksjon selv, men du kan i hvert fall få et inntrykk av hvordan det fungerer i denne promofilmen fra Byton.

Innhold kan ellers flyttes rundt på skjermen etter eget forgodtbefinnende. Skjermen er normalt sett delt i tre, med én del forbeholdt instrumentpanelet, ett område i midten og ett område foran passasjeren, men du kan også velge å dra for eksempel navigasjonsgrensesnittet ut over alle de 48 tommene. En slags «knipe-og-dra»-bevegelse med hånden gjør at du kan utvide en video til å fylle en hel tredel, for eksempel. 

Bilen har dessuten kameraer som dekker hele utsiden i 360 grader, som gjør at du kan dra opp kameravisningen på skjermen og dra deg hele veien rundt bilen ved hjelp av touchskjermen foran deg. Garantert praktisk, spesielt for parkering. 

I likhet med i nye Porsche Taycan finnes det også et eget touchgrensesnitt for å styre luftflyten i kupéen. Det fungerer som en slags matrise hvor du har styrken på luftstrømmen på X-aksen og temperaturen på Y-aksen, og så plasserer du bare boblen akkurat der du vil ha den.

Rattet har også noen få fysiske knapper for å skifte låt og lignende, så helt uten muligheter for tradisjonell styring er M-Byte ikke. 

Byton kaller touchskjermen i rattet for «driver's tablet». Noen fysiske knapper finner vi dog også. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

To batterier, to motorer 

Utover batteripakken på 72 kilowattimer vil bilen også bli tilgjengelig med et batteri på 95 kilowattimer,  og også i en versjon med firhjulsdrift. Disse har følgende rekkevidder etter WLTP-standarden: 

  • Bakhjulsdrift, 72 kWh: 360 kilometer
  • Bakhjulsdrift, 95 kWh: 460 kilometer
  • Firhjulsdrift, 95 kWh: 435 kilometer

– Hvordan blir kjøpsprosessen?

– Det kommer definitivt til å bli en online-mulighet. Det ville ikke gi mening å ha det mest avanserte produktet fra et digitalopplevelsesperspektiv, og så ikke kunne kjøpe det på nett. Alle nett-erfaringer i bilbransjen tidligere har hatt relativt lav bruk, men jeg vil tro at dette kommer til å vokse i viktighet fremover, sier kundedirektør Schaaf. 

Han sier de ser for seg å selge bilen direkte fra Byton til kunden, slik at de eier bilen helt frem til kunden overtar. 

– Vi kommer til å prøve å få det til beste av alle verdener, ved hjelp av erfaringen fra salgspartnere som vet hvordan de driver business, og enda viktigere via partnere som har erfaring med ettersalgsprosessen. Det er noe vi ser at andre bilprodusenter har slitt med. 

Også passasjerene i baksetet får hver sin skjerm å la seg underholde av. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Vil trenge service 

– Hva med service? Deres kinesiske kollega Aiways hevdet nylig at deres U5 i praksis kan klare seg uten tradisjonell service, ettersom alle deler skal være sensorisert? 

– Vi har ikke ferdigstilt servicekonseptet enda, så jeg kan ikke si noe endelig om den biten. Det jeg kan si er at det definitivt kommer til å bli et behov for service på bilen, og vi kommer til å benytte oss av kapable partnere som kan utføre service og vedlikehold. I tillegg finnes det mange muligheter som vi nå ser på, som mobil service, fjerntjenester og lignende. Vi tenker også på hvordan vi skal pakketere det, og hva som skal være inkludert. Det finnes mange områder hvor du kan komme opp med innovative løsninger på ettersalgsfronten, sier Schaaf. 

Stort panoramatak i M-Byte. Dessverre har den en stor bjelke som skiller frontruta og glasstaket.  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ved lanseringen forrige uke ble det også klart at Byton har måttet legge inn en liten forsinkelse fra den opprinnelige lanseringsplanen. Nå er tidsplanen midten av 2020 i Kina, og så USA og Europa tidlig i 2021. 

– Kina er et sted hvor du ikke så lett får tilgivelse om du gjør en feil. Vi må ha kvaliteten på plass helt fra begynnelsen, og spesielt når du utgir deg for å være et premiumprodukt må du være på nivå med de tre tyskerne. Jeg tror ikke du får noen ny sjanse om det går galt. Vi kunne definitivt ha sluppet bilen raskere, men det ville alltid gått på bekostning av noe, og jeg tror rett og slett ikke at vi har råd til å gå på akkord med kvaliteten. 

Schaaf sier de kommer til å få bilen ut i Europa og USA «så raskt som mulig» etter at Kina-lanseringen er overstått. 

– Vi har ikke helt bestemt oss for om USA eller Europa skal få prioritet. Det har uansett ikke veldig mye å si, det er sannsynligvis snakk om en eventuell forskjell på rundt tre måneder.  

I viraken på messegulvet rakk vi dessverre ikke ta en nærmere kikk på bagasjerommet, men det skal være på 550 liter – rundt 100 liter mer enn en Kia e-Niro, ditto mindre enn en Audi e-tron. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Får enorm konkurranse 

16.000 nordmenn har registrert sin interesse – og dermed sikret seg en plass i køen for Byton M-Byte, fikk vi opplyst i Frankfurt. Men med utsettelsen til 2021 får den sannsynligvis ganske solid konkurranse i elbilmarkedet.

Volkswagens kommende SUV i ID-serien får sannsynligvis navnet ID.4, og kommer i slutten av 2020. Så langt har vi bare sett den på denne måten. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Innen da vil sannsynligvis Volkswagens el-SUV med det antatte navnet ID.4 være på markedet, og den vil få både hengerfeste og takstativ, noe Byton-bilen ikke har. 

Teslas Model Y vil også være klar for markedet innen den tid, med en startpris på rundt 455.000 kroner, 540 kilometer rekkevidde og noe kjappere akselerasjon enn M-Byte.

Ikke minst skal også Volvo-eide Polestar være på markedet med sin Polestar 2, som også skal ha en startpris på rundt 40.000 euro. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen