En uke uten mobil, onsdag

Kundeservice er ikke alltid like god service.
Kundeservice har ikke alltid like god service.
Vekkerklokke må man ha.
Vekkerklokke må man ha. Men utvalget er ikke akkurat stort.
Man må tydeligvis gå til en butikk for å få viderekoblet mobiltelefonen sin.
Man må tydeligvis gå til en butikk for å få viderekoblet mobiltelefonen sin.

Jeg har vært mobilløs siden mandag. Jeg har ikke mottatt en eneste SMS, og ikke tatt en eneste samtale i mobiltelefonen.

Les første del >

Så hvordan er det egentlig å være mobilløs? Vårt syke eksperiment fortsetter.

Hard start
Mandag og tirsdag var definitivt verst. Du legger nemlig fort merke til alle tingene du bruker mobiltelefonen din til, og ikke tenker over.

For det første vet jeg ikke lenger hva klokken er, og det er ikke så lett å komme seg opp om morgenen. Jeg har blitt nødt til å gå til innkjøp av en vekkerklokke.

For det andre krever det nå en del planlegging å gå på do. Ja, jeg mener, dersom du er vant til å lese når du tar "do-pauser", så skjønner du. Nå er man nødt til å aktivt finne lesestoff når naturen kaller.

I dag har den verste angsten forsvunnet, og jeg syns livet egentlig går greit uten mobilen.

Så langt har jeg klart å unngå de verste situasjonene, og sluppet å gå i telefonkiosken. Det var nære på i dag tidlig, da jeg hadde glemt nøkkelen til jobben hjemme. Heldigvis var jeg ikke den første som var på plass.

Udugelig kundeservice
Noen praktiske problemer har jeg likevel støtt på. Da jeg skulle finne ut hvordan jeg kunne viderekoble IP-telefonen til mobilsvar, kunne ikke kundeservice hos min lille IP-telefonoperatør hjelpe meg. Konsulenten visste enkelt og greit ikke hvordan det skulle gjøres.

Da jeg ringte tilbake senere, traff jeg heldigvis på en kundekonsulent som satt med de riktige papirene foran seg, og jeg fikk fremgangsmåten til slutt.

Mobiloperatøren min ville heller ikke hjelpe meg med den tilsynelatende enkle oppgave å viderekoble mobiltelefonen min til IP-telefonen, og jeg ble blankt avvist av kundesenteret deres.

Grunnen var visst teknisk. Og dessuten: Dette kunne "du jo bare gjøre selv på mobilen".

Eh, nei. Jeg har jo ikke mobil! Hvordan forventer de at jeg jeg skal kunne gjøre dette selv?

Løsningen ble å ta en tur innom en forhandler, og be dem om å ringe til operatøren for meg. Da var det tydeligvis ikke lenger noe teknisk problem for operatøren å viderekoble telefonen for meg. Mystisk.

Rolig liv
Det mobilløse livet har så langt ellers vært veldig rolig. Det er faktisk ganske så behagelig å slippe mas og kjas når man kommer hjem fra jobb. Tekstmeldingene man vet man ikke får er likevel litt tunge å tenke på.

Og jeg er bekymret for at folk som vil se på bilen jeg har liggende ute for salg ikke får tak i meg. Jeg har nå telefonsvarer på stell, men vi vet alle at nordmenn ikke legger igjen beskjeder på telefonsvarere i ni av ti tilfeller.

Eksperimentet fortsetter til og med mandag. Følg med videre!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen