En strekkode unna mobilmoro


Tidligere i år reklamerte Fanta på kollektivtrafikken i Oslo. Hvis du reiste kollektivt kunne du ikke unngått å se reklameplakater for Fanta hvor det for eksempel sto: ”Dette er ikke en trikk – det er en kino på hjul”, eller noe i den dur. På plakaten var en strekkode – eller en såkalt QR-kode – som skal skannes inn med mobiltelefonen for å motta videosnutter og annen underholdning. Disse kodene er mye brukt andre steder i verden, men det er først i år at de har dukket opp i Norge.
QR-koder kan blant annet brukes til markedsføring, mobil underholdning, eller en form for å videreformidle informasjon. Bak strekkodene kan det skjule seg videosnutter, lydklipp, bilder, tekst, linker eller annen informasjon – som bringes til mobilen via en strekkodeleser.
Skanner på mobilen
Noen mobiltelefoner har allerede en strekkodeleser installert. Dersom du ikke har det på din telefon, kan du laste ned for eksempel I-Nigma eller Quickmark. For å laste ned I-Nigma må du åpne nettleseren på mobilen din og skrive inn http://www.i-nigma.mobi – eller laste ned på PC-en og overføre programmet til mobilen via USB kabel. Vil du heller bruke strekkodeleseren Quickmark, går du inn på denne adressen i mobilnettleseren: http://update.quickmark.com.tw/ eller laster ned til PC fra denne nettsiden. Strekkodeleseren tar i bruk mobilkameraet, og det kan virke litt unøyaktig i starten. Det er likevel ikke så vanskelig å bruke etter et par forsøk.
Her er et par strekkoder du kan prøve deg på:
 
(Artikkelen fortsettes.)
Fanta-reklamen
Bruk av QR-koder i markedsføring har vært lite utbredt i Norge, og det er derfor friskt av The Coca Cola Company å satse på nettopp denne teknologien i en såpass stor reklamekampanje. Fanta-kampanjen fungerte imidlertid ikke med strekkodeleserne som er nevnt ovenfor. I stedet må det benyttes en som kalles Scanlife, etter instruksjon på reklameplakaten. Da får du en 15-20 sekunders videosnutt og litt reklame for brusen. Innholdet burde kanskje vært bedre for at Fanta skulle få mer ut av reklamestuntet, men de viser uansett hvilke muligheter som finnes ved å bruke QR-teknologi i markedsførings- og underholdningssammenheng.
- Vi har fått mye positiv feedback fra norske forbrukere på denne kampanjen, sier informasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca Cola Drikker Norway til Mobilen.no.
- Det er for tidlig å trekke noen konklusjoner ennå, men det er viktig å understreke at denne kampanjen primært skal være en imagebygger for Fanta. Dette skal være et ungt, spennende og innovativt brand - og det tyder på at denne kampanjen bidrar til å bygge, legger han til.
Rømmerud utelukker heller ikke at selskapet vil fortsette å bruke QR-koder i fremtidige reklamekampanjer.
Andre bruksområder
QR-koder kan imidlertid også brukes på andre måter. Norsk Telemuseum på Teknisk Museum i Oslo tar i bruk QR-koder for å gi mer informasjon på forskjellige poster i utstillingen, og har også laget en skattejakt basert på kodene. Igjen må du laste ned en spesifikk strekkodeleser til mobilen for å hente informasjonen fra QR-kodene på museet. Øvrige bruksområder for QR-koder kan eksempelvis være at du får detaljert informasjon om varer du handler i butikken, eller at du kan orientere deg på et stort kjøpesenter ved hjelp av kodene. Det har tidligere vært snakk om at forbrukere vil kunne spore kjøttvarer tilbake til slakteriet, og det vil være mulig ved hjelp av QR-koder.
Det ser imidlertid ut som en standardisering av QR-koder og/eller strekkodelesere, ville hjulpet teknologien videre. Det er lite aktuelt for folk flest å laste ned et nytt skanneprogram til mobilen hver gang det dukker opp en QR-kode.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Big in Japan
Ifølge QRME.com, er QR-koder utbredt i Japan, og svært voksende i USA og i Australia. På McDonald’s i Japan finner du QR-koder på burger-esken, som gir deg informasjon om næringsinnhold dersom du skanner den. I Storbritannia har QR-koder blitt brukt til å promotere filmen 28 weeks later i London, og varehuset Harrods of London brukte kodene for å lokke til seg teknologiinteresserte kjøpere. Kjøper du den offisielle fotballdrakten til det Engelske landslaget, finner du en QR-kode på merkelappen med link til en hemmelig nettside som er spesialtilpasset mobil.
Vil du lage din egen QR-kode som kan skannes med mobilen? På denne nettsiden får du generert QR-koder.

Artikkelen ble første gang publisert 25. februar 2009.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen