En av tre mobiler har feil

Tallene stammer fra en undersøkelse gjennomført av danske Ekstra Bladet, som har spurt 1.276 av sine lesere om hvilke erfaringer de har hatt med sine mobiltelefoner. Av 2.512 mobiltelefoner var det feil på hele 768 innen garantitidens utløp.

Ikke alle feilene er like alvorlige, men like vel. Jurist i det danske forbrukerrådet, Anette Højrup, sier til Ekstrabladet at tallene bekrefter Forbrukerrådets anelser om at mobiltelefoner sprøytes så raskt ut på markedet at det går ut over kvaliteten. 

Klager
Noen tilsvarende norsk undersøkelse finnes ikke, men Forbrukerrådet bekrefter at det er mange som klager på mobiltelefonen sin. Til nå i år er det kommet inn 4.700 klager. Samtidig er det solgt mange hundre tusen mobiltelefoner i Norge, slik at klageprosenten blir lav.

Men nå er det ikke alle mobilfeil som ender på klagelistene til Forbrukerrådet. De aller fleste nøyer seg med å gå til forhandleren for å få feilen utbedret. 

Versting
Den danske undersøkelsen plasserer Motorola på topp som den mobiltelefonen med flest feil. I følge Mobilsiden.dk skal 40,5 prosent av disse telefonene ha feil innen garantien går ut. 

På de neste plassene følger Samsung, Sony Ericsson, Siemens og Nokia, skriver Mobilsiden.dk.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen