Én av tre mobiler går i stykker

Alternativ tekst mangler

I Danmark viser en fersk undersøkelse at én av tre mobiltelefoner blir ødelagt før reklamasjonstiden har gått ut, skriver Mobilsiden.dk.

Verken mobilprodusenter eller distrubutører er særlig lystne på å snakke om skadestatistikk. Derfor har den danske avisen Extra Bladet foretatt en egen undersøkelse blant 1 276 mobilbrukere. Resultatene overrasker ikke det danske Forbrukerrådet.

- Dette bekrefter våre bange anelser. Mobilprodusentene pøser telefoner så fort ut at det går ut over kvaliteten, sier jurist Annette Højrup til Ekstra Bladet.

Situasjonen ser ikke ut til å være bedre i Norge. Heller ikke det norske Forbrukerrådet har tall på hvilke mobilprodusenter som opplever flest skadetilfeller.

- Under ett år gamle
- Uten å ha eksakte tall å gå ut i fra, så vet vi at de aller fleste meldingene vi får fra forbrukere om ødelagte telefoner, gjelder telefoner som er under ett år gamle, sier Vivian Mikalsen, rådgiver i Forbrukerrådet, til Amobil.

Hun forteller videre at Forbrukerrådet hittil i år har mottatt 4700 klager på mobiltelefoner som går i stykker. Dette gjør at mobiltelefoner ligger nest øverst på klagetoppen. Bare biler ligger foran.

- Sammenliknet med alle mobiler som selges, er jo ikke dette så mange klager. Men jeg tror nok ikke vi får beskjed om alle mobilproblemer som oppstår, sier Mikalsen.

Er din mobil ødelagt? Hvilke rettigheter og muligheter du har kan du lese i guiden vår "Hjelp, ødelagt mobil!".

(Kilder: Mobilsiden.dk)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen