Nissan viste i 2015 frem dette konseptet, kalt IDS. Det er ventet at den nye Leaf-utgaven vil bruke designelementer fra dette konseptet.
Nissan viste i 2015 frem dette konseptet, kalt IDS. Det er ventet at den nye Leaf-utgaven vil bruke designelementer fra dette konseptet. (Bilde: Nissan)

Norges mest solgte elbil blir ny om en måned

Får sannsynligvis like stort batteri som Tesla Model 3 og Opel Ampera-E.

Nissan Leaf er solgt i bøtter og spann i Norge.

Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at det var den første elbilen på markedet som kunne minne om en konvensjonell bil i størrelse og utforming. Nå ruller det i overkant av 30 000 Leaf-biler rundt på norske veier, noe som gjør det til den soleklart mest solgte elbilen i Norge. 

Nissan har varslet at de skal vise frem neste generasjon Leaf den  6. september i Japan, altså på kvelden 5. september i USA. 

Dobbelt så stort batteri? 

Siden det ble kjent at Nissan jobbet med en ny Leaf-versjon, har det dryppet bilder og detaljer jevnt og trutt. 

Slik ser dagens Leaf-utgave ut.
Slik ser dagens Leaf-utgave ut. Foto: Jan Petter Lynau, VG

Det er ventet at den nye utgaven vil komme med opptil 60 kWh batteripakke – Det dobbelte av dagens 30 kWh-modell. 

Nissan har ikke sagt mye om rekkevidden på den nye bilen, men Kazuo Yajima, Nissan-Renault-alliansens direktør for utvikling av el- og hybridbilteknologi, sa til Nikkei (oversatt av HybridCars) tidligere i år at neste Leaf vil få en rekkevidde på mellom 350 og 400 kilometer.

Det er imidlertid basert på den japanske målesyklusen JC08, som i likhet med den europeiske NEDC-syklusen er veldig snill og rimelig urealistisk å oppnå ved vanlig bruk. Det er også uklart om han snakker om minimumsrekkevidde for bilen eller en eventuell konfigurasjon med større batteri, slik Tesla opererer med.

Slik vil lyktene på nye Nissan Leaf se ut.
Slik vil lyktene på nye Nissan Leaf se ut. Foto: Nissan

En eventuell batteripakke på 60 kWh vil være det samme som den nåværende rekkeviddekongen i småbilsegmentet, Opel Ampera-E, har. Den har en rekkevidde på 520 kilometer etter den europeiske syklusen, og 383 kilometer etter den amerikanske og langt mer realistiske EPA-standarden. 

Dagens Leaf-utgave med 30 kWh-batteri har for øvrig en EPA-rekkevidde på 172 kilometer. 

De første bildene 

Hvordan bilen vil se ut har til nå vært gjenstand for litt mystikk, men nylig kunne  TV2s Broom vise frem bilder fra en leser som tilfeldigvis hadde utsikt til filming av en reklamefilm for det som så ut som nye Leaf i Barcelona. 

Bilen på bildene ser ut om den blir litt større enn dagens Leaf, og at den får noen av linjene vi så på Nissans konseptbil IDS. Den minner i det hele tatt litt om en litt større versjon av Nissan Micra, komplett med Nissans V-formede grill i fronten. 

Se flere bilder hos Broom

En observant leser av TV2s Broom hadde utsikt til Nissans filming av en ny reklame for det som så ut som nye Leaf i Barcelona nylig. Dette var det første vi har sett av den nye bilen uten kamuflasje. 
En observant leser av TV2s Broom hadde utsikt til Nissans filming av en ny reklame for det som så ut som nye Leaf i Barcelona nylig. Dette var det første vi har sett av den nye bilen uten kamuflasje.  Foto: Broom-leser

I kamuflasje 

Tidligere har vi stort sett fått servert bilder av bilen i kamuflasjefolie. Blant annet oppdaget en bruker av det tyske elbilforumet Going Electric bilen under hurtiglading i Siegburg tidligere i år. 

Ifølge hurtigladeren var bilen utstyrt med et batteri på 40 kWh, noe som jo kan tyde på at det kanskje kommer versjoner med 40 og 60 kWh batteri.  

Leaf 2018 i kamuflasjefolie.
Leaf 2018 i kamuflasjefolie. Foto: Micky65, Goingelectric.de

Som vi ser minner designet om den eksisterende Nissan Leaf, men linjene er kanskje ikke like særegne. Samtidig ser det ut som de spesielle frontlyktene består.  

Leaf 2018 i kamuflasjefolie.
Leaf 2018 i kamuflasjefolie. Foto: Micky65, Goingelectric.de

E-pedal for enfotskjøring

Nissan har imidlertid annonsert at nye Leaf vil få såkalt «E-Pedal», som skal gjøre det mulig å kjøre bilen med kun akseleratorpedalen. Enfotsoperasjon av elbiler er stort sett mulig også i dag, ved at bilen bremser ned og regenererer energi når du slipper trykket på gasspedalen, men Nissans system tar dette et steg lenger.

Dette blant annet ved at bilen stopper helt opp når du slipper gasspedalen helt, også i bakker. Du må imidlertid fortsatt bruke bremsepedalen om du må bremse opp kraftig eller brått.

Se konseptet forklart i videoen under. 

Parkerer seg selv 

Nissan har også meldt at Leaf vil få det såkalte ProPilot-systemet. ProPilot Assist fungerer på samme måte som Teslas Autopilot, og skal kunne utvikles videre etter hvert som selskapet tar nye steg innenfor selvkjørende biler. 

Forbes har testet systemet, og melder om at det foreløpig på langt nær er snakk om en autopilot, men heller en litt mer avansert form av adaptiv cruisekontroll som i tillegg holder deg på plass i fila du kjører i. 

ProPilot vil også kunne parkere bilen selv. Du kjører frem til parkeringsplassen, trykker på knappen og lar bilen håndtere resten. Systemet vil fungere for parallell- og vinklet parkering, og både med fronten og rumpa først. 

Nissan viste frem dette bildet på Twitter nylig. Det var det første innblikket i interiøret på nye Leaf, med ProAssist-systemet synlig. Legg også merke til knappen til høyre på rattet. 
Nissan viste frem dette bildet på Twitter nylig. Det var det første innblikket i interiøret på nye Leaf, med ProAssist-systemet synlig. Legg også merke til knappen til høyre på rattet.  Foto: Nissan

I den aller siste, riktignok fryktelig intetsigende, teaservideoen fra Nissan fremheves at nye Leaf skal ha bedre aerodynamikk enn tidligere, slik at du kan kjøre lenger på samme batteri. 

De slapp samtidig et teaserbilde som kan minne om vindtunneltesting. 

Det foreløpig siste teaserbildet fra Nissan handler om aerodynamikken til nye Leaf.
Det foreløpig siste teaserbildet fra Nissan handler om aerodynamikken til nye Leaf. Foto: Nissan

 

En ting er sikkert: Mange øyne kommer til å være rettet mot Nissan i september, i og med at de har verdens mest solgte elbil i øyeblikket. 

Hva vil du se i neste utgave av Leaf? 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen