– En genial løsning for spill

Alle som spiller er tjent med automatiske innstillinger, skriver Jørgen Elton Nilsen

På tampen av helgen åpnet Nvidia den første betaperioden for sitt nye programmet «GeForce Experience». Programmet tar full kontroll på innstillingene i spillet ditt, så du skal slippe å rote rundt i menyene for å finne en optimal balanse mellom grafikk, bildeflyt og oppløsning.

Det skal bli knirkefritt og lett, det skal bli automatisk. Spilleren skal kun starte spillet og slippe å plundre rundt i det som per 2012-standard er en ufattelig kronglete menyoppsett, der et lass med variabler folk flest skjønner lite av må reguleres. Det skal bli akkurat slik det er på spillkonsoller, som PlayStation og Xbox – eller mobiler og nettbrett – hvor du alltid får den beste mulige grafikken.

Programmet er fortsatt i beta, så det er fortsatt et lite stykke igjen før man får en helt knirkefri hverdag, men nå er grunnrammen satt.

Spill flest gjetter blindt

Forståelig nok skjønner ikke alle slike menyer – og hva hver ting gjør med ytelsen.
Forståelig nok skjønner ikke alle slike menyer – og hva hver ting gjør med ytelsen.

Du kjenner deg sikkert igjen. Du har kjøpt et nytt spill, og starter det for første gang. Mange hiver seg nok rett over selve spillet, uten å bry seg om den mystiske "Innstillinger"-delen i hovedmenyen. Da har spillet satt noen grafiske innstillinger for deg, som gjerne er av den beskjedne sorten.

Faktisk er standardinnstillingene i spill, med meget få unntak, ren gjetting for hva som passer til maskinvaren din. Spillet vil derfor kjøre med langt dårligere grafikk enn hva maskinen din egentlig kan levere. Sagt på en annen måte, langt dårligere grafikk enn det du har betalt for i form av komponenter.

Spillprodusentene har gjort dette for å være helt sikre på at spillet flyter glatt. Ikke for å gi deg et pent bilde, men for å gi deg et spill som ikke hakker. Du slipper hakkingen, men lekre detaljer som vann, eksplosjoner, fysikk og skygger er ikke på langt nær så realistiske som de kan være, og detaljene er mindre skarpe enn de burde være.

For å rette opp i dette, må du inn i spillets innstillinger. For all del, mange liker å regulere på de mange variablene for å gå et optimalt forhold mellom grafikk, oppløsning og bildeflyt. Men ærlig talt, i 2012 er dette veldig komplisert. Det tok oss tross alt hele fem sider å skrive en relativt forståelig guide på hvordan du går frem.

Det Nvidia nå gjør, er å fjerne alt dette. De gjør det automatisk, du skal slippe å bry det om det uoversiktlige mylderet av innstillinger, og hvordan de fungerer sammen for å gi deg et optimalt forhold mellom bildeflyt, oppløsning og grafikk. Det er virkelig på tide.

Vil stole blindt på Nvidia

Selv om det er på tide at dette kommer på plass, har det sine ulemper. Mange PC-spillere, gjerne de som ikke skjønner stort av innstillingene og derfor vil sette stor pris på at de blir satt automatisk, vil se blindt på det Nvidia definerer som "optimalt". Selv om spill-hverdagen blir bra, er den kanskje ikke så bra som den kunne vært.

Nå er riktignok GeForce Experience fortsatt i beta, så mye kan endres. Men slik det fungerer i dag er det Nvidia som definerer hvor mange bilder hvert sekund du skal få se, altså hvor raskt spillet flyter. Grensen er satt til 40 – 60 FPS under krevende sekvenser i spillet, noe som er et veldig godt og riktig punkt. Men alle de som har kjøpt seg 120 Hz-skjermer vil trolig ha mer, noe programmet ikke gir rom for.

Et tredje motargument er at automatiske innstillinger trekker PC-spillingen nærmere konsollene. Vil brukerne egentlig bli holdt i hånden hele veien, eller ha kontroll på hver eneste lille detalj?

Selv om disse ulempene kan belyses, er det klart at det finnes en god porsjon mennesker der ute som ikke kunne brydd seg mindre. Så lenge noen relativt optimale innstillinger er satt, vil det fungere veldig godt for folk flest.

Flere år med utvikling

Noe overdrevet illustrasjon, men du kan tjene mye på rette innstillinger.
Noe overdrevet illustrasjon, men du kan tjene mye på rette innstillinger. Klikk for større versjon.

Jeg snakket med Nvidia om dette for første gang for nesten tre år siden. Før hver store skjermkort-lansering inviterer selskapet et knippe journalister til en eller annen europeisk by, der de flyr inn et lass med ingeniører og markedsfolk som forteller oss hvordan det kommende produktet fungerer, i dypeste detalj.

For tre år siden satt vi på et hotell i Paris, i forkant av GeForce GTX 480-lanseringen. Blant foredragsholderne var en høy og slank russer, som var sjefen for Nvidias store testanlegg i Russland. Han fortalte om hvordan de tester et hav av maskinvare-kombinasjoner, og hvordan de fungerer med deres skjermkort og drivere, i et lass med spill med alle mulige innstillinger. De gjorde dette for å være sikre på at skjermkortene de lanserte, fungerte i alle maskinvarekombinasjoner, og at de ga rett ytelse i spill.

Fra salen, som bestod av et 20-talls journalister fra hele Europa, ble raskt det opplagte spørsmålet stilt: «Hvorfor lar dere ikke bare driveren da fortelle spillet hvilke innstillinger som er optimale, når dere allerede har dataene?». Russeren blir raskt stum, og snur seg rådvill mot en annen representant for selskapet som også var i salen.

Nvidias tekniske markedsføringssjef, Tom Petersen, tok raskt over og svarte elegant, at jo – å la driveren fortelle spillet hva som er rette innstillinger, var slettes ikke en dum tanke. Vi burde ikke bli overrasket om en eller annen skjermkortprodusent jobbet med akkurat det, sa han, med et lurt smil om munnen.

Og det er akkurat det Nvidia endelig har sluppet ut i beta-testing. Programvare som tar i bruk all dataen de samler under testfasen av skjermkortene sine, som lar deg slippe å finjustere på innstillingene selv for å finne det beste alternativet.

Vil gagne alle

Hver gang et produkt kan rokke med status quo, blir det rabalder. Det skjedde med dampmaskinene som revolusjonerte en industri, eller produkter som smarttelefoner som har gjorde arbeidet vårt enklere. Nå har evolusjonen også kommet til spillinnstillingene på PC-en vår. Selv om enkelte ikke liker at spillinnstillingene nå kan bli automatisert, er det ingen som tvinger deg til å gjøre det. Men at muligheten er der, det er alle tjent med.

Nvidia har helt klart mye å tjene på dette selv, det er greiere å kapre markedsandeler når produktet de selger er enklere i bruk. Nøyaktig hvor i løypa erkerivalen AMD er, er det ingen som vet. Men at én aktør nå har startet, er bra for alle som spiller.

Det er nemlig ikke bare selskapene som vil tjene på dette, det er også deg og meg, uansett om du liker denne automatikken eller liker å plundre med de mange valgene selv. Det vil gjøre det lett og smertefritt for folk flest å få optimal spillgrafikk, og det vil gange hele spillsamfunnet. Det vil inkludere flere, og det er vi alle tjent med. For totalt sett, er dette tross alt en genial løsning for spill.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen