Elon Musk hinter om Sveve-Tesla
(Tesla)

Elon Musk hinter om Sveve-Tesla

Nye Tesla Roadster skal kunne gjøre Tilbake til fremtiden-triks.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Elon Musk er ikke kjent for å være tilbakeholden på Twitter. Og nå hinter romfarts- og bilgrunderen om noe de færreste kanskje så for seg; en svevende Tesla Roadster.

På spørsmål fra en annen kjent teknomann, Marques Brownlee, bedre kjent som MKBHD, svarer Musk at påstanden faktisk er alvorlig ment.

Elon Musk har for vane å komme med påstander som gjerne virker usannsynlige, men som plutselig blir virkelighet. På sine respektive tidspunkt har alt fra vertikal landing av SpaceX-rakettene, til oppskyting av en Tesla Roadster og salget av noe som likner på en flammekaster vakt reaksjoner.

Akkurat påstanden om at det vil være mulig å kjøpe Tesla Roadster som får skyvehjelp av høytrykksluft er ikke ny. Allerede i fjor sommer snakket Musk om denne muligheten, men den gang var det ikke snakk om at bilen skulle kunne sveve.

Les også: Nye Tesla Roadster kan fås med «rakettmotorer» i stedet for bakseter

Kan akselerere så raskt som kroppen tåler

Selv om både MKBHD og flere andre kaster seg på med spørsmål i Twitter-tråden er det få konkrete svar å få fra Tesla-sjefen. Deltakere i samtalen har tre ulike utgangspunkt; at luftdysene skal rettes oppover for å gi bakketrykk under akselerasjon, at de skal rettes bakover for å stå for selve akselerasjonen eller at de skal rettes nedover slik at den kan fly.

Det nærmeste Musk selv kommer til å svare på spekulasjonene om dette er med en blunkende emoji når Everyday Astronaut spør hva man skal med denne typen dyser om man ikke skal fly.

Samtidig sier han også at det vil tillate akselerasjon som er så rask som menneskekroppen tåler.

Slik Musk forklarte i fjor er det fortsatt snakk om COPV-beholdere, eller Composite Overwrapped Pressure Vessel. Det er snakk om lettvekts lufttanker, gjerne i karbonfiber, kevlar eller glassfiber.

Tankene skal fylles med luft fra elektriske pumper når de vanlige motorene ikke krever all strømmen batteriene kan levere.

Liknende løsninger er vanlige på fly

Løsninger med «rakettmotorer» for å assistere akselerasjon er forholdsvis vanlig i luftfart. Militære lastefly har JATO eller RATO, der sistnevnte står for rocket-assisted take-off - rakettassistert letting. Den brukes gjerne på steder med ekstra kort rullebane.

Det vil faktisk heller ikke være første gang noe som likner er montert på en bil, ettersom TV-serien Mythbusters i sin tid montererte JATO-raketter på en Chevrolet Impala. Her var det imidlertid snakk om fullverdige raketter, i én enkelt bil. Ikke serieproduksjon og lufttrykk slik Elon Musk omtaler.

Tesla avduket den nye generasjonen Roadster allerede i fjor høst. Bilen skal ha en batteripakke på 200 kWh, altså dobbelt så mye som de største Model S- og X-ene, og ha en rekkevidde på 1000 kilometer. Den skal klare null til 60 miles i timen (96,5 km/t, altså ikke helt 0-100) på 1,9 sekunder, 0-100 miles i timen (cirka 161 km/t) på 4,2 sekunder og gjøre unna en kvart mile, rundt regnet 400 meter, på 8,9 sekunder. 

Prisen skal starte på 200 000 dollar, drøyt 1,6 millioner kroner. Hvor mye COPV-pakken vil legge til prisen er uvisst, men moroa blir trolig ikke billig. Produksjonen av bilen er ventet å starte i 2020.

Akkurat nå pågår den store CES-messen i Las Vegas, og med det kommer det også store mengder el-bilnytt. Nyheter og sniktitter fra messen finner du på temasiden vår »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen