(Bilde: Samsung)

Bruker milliarder på Galaxy-reklame

Samsungs markedsføringsbudsjett for neste år er større enn Islands BNP.

Ifølge Reuters vil den sørkoreanske mobilprodusenten Samsung bruke hele 14 milliarder dollar, 85 milliarder norske kroner, på markedsføring av sin Galaxy-serie i løpet av 2014. Det skal være mer enn bruttonasjonalproduktet til land som Island eller Kongo, etter Verdensbankens kalkuleringer. Google brukte til sammenligning 70 milliarder kroner på å kjøpe Motorola.

Med alle pengene som er øremerket markedsføring, kan Samsung teppebombe kinosaler og TV-er med sine produkter, kjøpe store reklameplakater og sponse kunstarrangementer og sportsbegivenheter. Dette har de for så vidt gjort i år også.

Negative reaksjoner

Samsung fikk kritikk under S4-lanseringen fordi disse skuespillerne skulle spille litt "enkle", mens den mannlige programlederen åpenbart visst bedre.
Samsung fikk kritikk under S4-lanseringen fordi disse skuespillerne skulle spille litt "enkle", mens den mannlige programlederen åpenbart visste bedre.Foto: YouTube

Reuters melder at Samsung satser såpass hardt på markedsføring fordi de ikke vil være noe dårligere enn Apple på dette området. Derimot har den tunge Samsung-markedsføringen også fått noen uheldige reaksjoner.

Blant annet lurte en X-Factor-seer i Storbritannia på om hele programmet egentlig bare var en forlenget Samsung-reklame, en bemerkning som fikk god respons på Twitter.

Verre var det at Samsung ble anklaget for å være mannsjåvinistiske i et innslag under lanseringen av Samsung Galaxy S4 i New York. Der viste de lattermilde jenter som diskuterte neglelakk og smykker, mens den mannlige programlederen fremstod som om han hadde full kontroll på alle funksjoner og finesser. En annen sexistisk sak dukket angivelig opp i Sør-Afrika også, men da var det snakk om vaskemaskiner og kjøleskap fra samme produsent.

Videre fikk Samsung kritikk etter at de hadde sponset en filmfestival i Sydney Opera House i forrige måned. Grunnen var at de hadde lagt inn flere "behind the scenes"-innslag fra arrangementet som inneholdt "skamløs produktplassering", skal vi tror Reuters.

– Når merkevaren din ikke har en klar identitet, som er tilfellet for Samsung, så er nok den beste strategien å bare fortsette å bruke penger. Men å holde vedlike markedsføringskostnadene på dette nivået over tid, vil ikke gi noen ekstra fordeler. Ingen kan slå Samsung på reklamesynlighet, og jeg tviler på at det er effektivt å fortsatt investere slike summer på det, sier Moon Ji-hun, rådgiver i Interbrands koreanske avdeling til Reuters.

Les også: Apple iBeacon gir deg tilbud når du er i nærheten

(Kilder: Reuters

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen