(Bilde: iStockphoto/montasje)

Elkjøp: – Vi burde hatt bedre mobilsider

Lars Helander i LifeVision hevder imidlertid at de ikke er alene om å sove i timen.

Nesten halvparten av all Internett-trafikk (målt i sidevisninger) kommer nå fra mobile enheter, og "verre" skal det bli i løpet av 2013, ifølge mange analysebyråer. Likevel sitter norske bedrifter på gjerdet og venter med å tilpasse sine nettsider. Dette gjelder både store og små bedrifter.

Les også: Hvordan er mobilsidene til din bedrift? (Del 1)

Gründer og salgsdirektør Lars Hylander i LifeVision.
Gründer og salgsdirektør Lars Hylander i LifeVision.Foto: LifeVision

Vi har snakket med salgsdirektør Lars Helander i LifeVision, som i en årrekke har jobbet med mobil markedsføring og tilpasning av innhold til mobile enheter. Ifølge Helander virker flere bedrifter ganske rådville når det gjelder tilpasning av tjenestene sine for mobil.

– Det har skjedd en fundamental endring i våre surfevaner det siste halvannet året. Siden det har skjedd så raskt er det mange bedrifter som ennå ikke har fått opp øynene for dette. Dermed mister de potensielle kunder og går glipp av de mulighetene for kommunikasjon, interaksjon og informasjon en mobil tilstedeværelse gir, sier Helander til Mobilen.no.

– Mobilveksten har kommet overraskende på de fleste. I 8 av 10 tilfeller er ikke våre kunder klar over hvordan de kan møte sine kunder på mobil. Vår jobb er å hjelpe dem med å forstå hvordan de kan utnytte denne kanalen, forklarer han.

– Flere besøker Elkjøp på mobilen

Helander sier at de daglig finner mobile bannerannonser hvor du blir ledet inn på en rotete mobilside hvis du klikker på annonsen. Et eksempel på det er Norges største elektronikkjede Elkjøp, som i det siste har annonsert på VGs mobilsider og sendt potensielle kunder videre til en dårlig tilpasset "landingsside", siden du møter etter å ha trykket på en annonse. Her får du nemlig se Elkjøps kundeavis i miniatyr, men du får verken mulighet til å bestille produktene eller se flere detaljer om dem. Hva blir så poenget med annonsen? Og går du inn på elkjop.no via mobilen, får du kun web-siden i fullversjon, presset inn på mobilskjermen.

Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic AS.
Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic AS.Foto: Elkjøp Nordic AS

– Vi er helt klare over at flere og flere benytter mobiltelefonen når de besøker vår nettbutikk og det er klart at vi ønsker å tilby våre kunder en god løsning også her. Mobiltilpassede nettsider for Elkjøp er ikke langt fram i tid. Grunnen til at det ikke allerede er på plass, er at vi har ønsket å bruke tilstrekkelig med tid til å sikre at den mobile plattformen er både rask og kundevennlig, sier kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic AS til Mobilen.no.

Elkjøp er selvsagt langt fra alene om å sove litt i timen når det gjelder tilpasning til mobil. Det finnes langt flere dårlige eksempler enn gode, etter vår erfaring. Selv mobiloperatører som Tele2, Chess, djuice, MyCall, Xito bommer grovt på sine mobilsider, eller mangel på sådan. Telenor, NetCom, One Call og Talkmore har åpenbart tilpasset sine sider langt bedre.

Som en rotete butikk

LifeVision-gründer Helander sammenligner en bedrifts nettside og mobilside med en butikk; At det kan se flott ut på utsiden, men hvis du kommer inn og blir møtt av rot og kaos, så er sjansen stor for at du klikker deg ut igjen.

– Jeg pleier å spørre kundene mine hvorfor de har hjemmesider, og svaret er da at dette er selskapets vindu utad. Det er her de presenterer sine produkter og tjenester, samt starter dialog med kundene. Selskaper i Norge bruker hundretusenvis av kroner for å bli synlig på nett, men overser at nesten halvparten av besøkende kommer via mobil, sier han.

– Det de gjør i praksis er å markedsføre seg for så å slippe kundene inn på et rotete nettsted. Hva gjør du dersom du kommer inn på rottede nettsted? Mest sannsynlig går du ut. Dette er som å kaste penger ut av vinduet, sier Helander videre.

Viktig med mobil landingsside

Flere bedrifter er godt i gang med å kjøpe annonser som vises på mobil- eller nettbrett. Det mange ikke tenker på er hva som møter kundene når de klikker på annonsen – den mobile landingssiden. Noen har valgt å implementere et såkalt responsivt design på nettsidene, noe som betyr at innholdet skaleres og justeres i forhold til hvilken plattform siden vises på, men at informasjonen er den samme som på web-siden. Her er det også mulig å skjule noen elementer fra web-siden når den skaleres ned til å passe en mobilskjerm eller et nettbrett. En slik løsning kan passe bra for mange bedrifter, men ikke nødvendigvis alle.

Selskapet Hylander jobber for, LifeVision, tilbyr et alternativ til responsivt design, nemlig sider som er spesielt tilpasset mobil og nettbrett. Slike sider byr kun på den aller mest essensielle informasjonen, og i mange tilfeller dekker den et annet behov en selskapets nettside. Etter Hylanders oppfatning bør en mobil landingsside oppfylle følgende minstekrav:

  • Budskapet må tilpasses skjermstørrelsen
  • Raskt opplastningstid
  • Relevant budskap. På mobil kan en ikke ha like mye informasjon som en typisk har på en vanlig webside.
  • Tekst og bilder må lett kunne ses uten scrolling og zooming.
  • Enkel tilgang til Click2Call, Click2Mail, Click2Find etc. (Funksjoner for å komme i kontakt med bedriften, red.anm.)
Ateas sider på mobil, før og etter tilpasning.
Ateas sider på mobil, før og etter tilpasning.Foto: LifeVision

Mer effektivt med mobilreklame?

Frem til nå har mobilannonsering vært rimeligere enn bannerannonsering på web. Den tiden ser snart ut til å være forbi. Ifølge Helander ligger såkalt "klikkrate", eller Click through rate (CTR), for web-bannere på 0,07 prosent, mens tallet for mobilannonser er på 0,61 prosent. Tallene han viser til stammer fra MediaMind.

– Dette har flere og flere bedrifter oppdaget, noe som har gjort at for eksempel VG for ikke lenge siden økte prisen for annonsering på deres mobilversjon ganske kraftig, sier Helander.

Flere aktører i Norge

Boost Communication bruker et CMS-system som heter Madmaker.
Boost Communication bruker et CMS-system som heter Madmaker.Foto: Madmaker

På kundelisten sin har LifeVision selskaper som Schibsted, Aschehoug, Gyldendal, Bohus, Nordea, Røde Kors, Stena Line og Mekonomen. På det norske markedet konkurrerer de imidlertid med selskaper som Boost Communication (bla. TV 2, Telenor, NetCom, One Call, Rosenborg BK, Vålerenga, Molde FK, DnB, Fokus Bank, Sparebank 1, Altibox) og Bmenu (bla. Arbeiderpartiet, Lyd og Bilde, Forskning.no, Startsiden.no).

Den kanskje største forskjellen mellom disse aktørene er at de tilbyr ulike "CMS-systemer" – programmer for å oppdatere mobilsidene eller landingssidene. Om det ene er bedre enn det andre har vi ikke godt nok grunnlag til å bedømme, men vi har inntrykk av at det tross alt er ganske likt. Hvis din bedrift vurderer å bruke et slikt selskap for å tilpasse mobilsidene, bør dere også undersøke pris og hva slags oppfølging dere kan forvente å få fra tilbyderne, og ikke minst sjekke hvordan mobilsidene til selskapets eksisterende kunder ser ut.

Les også: Hvordan er mobilsidene til din bedrift?

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen