(Bilde: Joakim Mangen/Elkjøp)

Elkjøp får pisk fra Forbrukerombudet

Bes fjerne omtaler fra «produktambassadører».

Elkjøp bryter forbudet mot skjult reklame, mener Forbrukerombudet, og ber elektronikkjeden rydde opp. Bakgrunnen for kjeftamentet kommer fra Dinsides nyhet om sponsede omtaler – der kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp innrømmer at det sendes ut gratisprodukter mot at folk skriver produktomtaler.

– Elkjøp kjører et prosjekt kalt «Tester», der vi inviterer folk til å skrive om et produkt samt legge ut bilder, videoer etc. Som en aldri så liten takk for hjelpen får de som skriver lov til å beholde testproduktet. Vi får ukentlig inn 600-700 produktanmeldelser. «Tester»-anmeldelsene utgjør rundt 0,6 prosent av dette, skriver Schmidt i en e-post til Tek.no.

Ifølge Forbrukerombudet er problemet at disse omtalene er blandet inn med omtaler som er skrevet av vanlige kunder.

Forbrukerombud Gry Nergård.
Forbrukerombud Gry Nergård.Foto: Forbrukerombudet

– Denne plattformen er tilsynelatende ment for nøytrale kundevurderinger. Når omtaler fra sponsede og betalende kunder blandes sammen uten at forbrukerne har mulighet til å skille dem fra hverandre, er praksisen i strid med loven, mener forbrukerombud Gry Nergård.

Det er Markedsføringslovens § 3 som sier at markedsføring eller reklame skal utformes og presenteres som nettopp markedsføring.

– Elkjøp må enten slutte å belønne forfattere av kundeomtaler eller sørge for at slike omtaler merkes tydelig som markedsføring. Ved merking av omtalene må det komme frem at forfatteren har blitt sponset, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Beholder praksisen

Elkjøp mener på sin side at sponsede omtaler er en god idé, og har ingen planer om å skrinlegge sitt «Tester»-prosjekt.

Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp.
Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp.Foto: Elkjøp/Joakim Mangen

– Vi er veldig opptatte av at tilbakemeldingene vi får inn skal være så ærlige som mulig, og dette er også noe vi opplyser om i retningslinjene til de som blir plukket ut som testere. Vi modererer følgelig ikke vekk innlegg som kommer med negativ omtale av et produkt, hevder kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt.

– Vi tar grep

Når det gjelder det å publisere de sponsede «Tester»-anmeldelsene med vanlige tilbakemeldinger, mener han at Elkjøp allerede har fått ryddet opp.

– I forrige uke tok vi et par mindre grep for å sørge for at disse produktanmeldelsene blir merket bedre, slik at det nå tydeligere fremgår at forfatterne mottar produktet som takk for innsatsen. I så måte er vi allerede på linje med det Forbrukerombudet ønsker med hensyn til dette, mener Schmidt.

Når vi spør nøyaktig hvilke grep det er snakk om, blir vi ikke like overbeviste:

– Det vi allerede har gjort er å be våre «Tester»-anmeldere om å tydelig informere i tekstene sine – altså merke dem – om at de mottar produktene de tester som en «takk for hjelpen», forklarer han.

Det vil si at det akkurat nå ikke er noen egentlig forskjell å se med mindre du finleser teksten i anmeldelsene. Skummer du over for å bare se på karakterene, vil du altså ikke legge merke til at de sponsede anmeldelsene er mikset med vanlige tilbakemeldinger.

– Men vi har startet arbeidet med å se på hvordan vi kan få til en ytterligere automatisert merking av produktomtalene det her er snakk om, avslutter Schmidt.

Forbrukerombudet har gitt Elkjøp frist den til 10. november for å svare for seg.

Elkjøp er ikke feilfrie:
Ga rekordtidlig levering av ny toppmodell >>>

Kilde: Forbrukerombudet

Kommentarer (17)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen