I en stor del av tradisjonsrike Glasmagasinet blir det nå Elkjøp-butikk. (Bilde: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Elkjøp åpner ny flaggskip-butikk midt i Oslo - lover «ville» åpningstilbud

– Skal løse alt for kunden – alltid, sier varehussjefen.

Power har vært til stede i Oslo sentrum i lang tid, men nå gjør også den andre store elektronikkgiganten inntog. Elkjøp åpner nemlig ny butikk i ærverdige Glasmagasinet 14. september. 

Tidligere har du måttet ut til sentrumsnære, men likevel tilnærmet bilavhengige steder som Skøyen og Ullevål for å besøke en Elkjøp-butikk. 

Mindre areal, nesten like mange produkter 

Butikklanseringen følger liknende lanseringer i Sverige og Danmark, og blir den første av sitt slag i Norge.  Butikken på Glasmagasinet blir på cirka 1200 kvadratmeter fordelt på to etasjer, en god del mindre enn for eksempel Megastore-butikken på Ullevål, som er på rundt 3000 kvadratmeter. 

– Men vi skal få inn nærmest hele sortimentet her, og det vi ikke har, det kan vi skaffe på én, maks to dager, sier varehussjef Ove Viken til Tek.no. 

Han er hentet inn fra nettopp butikken på Ullevål for å lede den nye satsingen i sentrum. Den nye butikken skal skille seg fra kjedens andre butikker på flere måter.

Belysningen er mer moderne, og du skal slippe å forholde deg til en vanlig kasse om du ikke behøver å betale kontant. Selgerne rundt omkring i butikken skal nemlig kunne ta betalt direkte på terminal (og etter hvert med Vipps) der de er stasjonert. 

Varehussjef Ove Viken (t.h.) og Elkjøp Nordics administrerende direktør Jaan Ivar Semlitsch er særdeles fornøyde med lokalene midt i Oslo sentrum.
Varehussjef Ove Viken (t.h.) og Elkjøp Nordics administrerende direktør Jaan Ivar Semlitsch er særdeles fornøyde med lokalene midt i Oslo sentrum. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Vi løser alt 

Varehussjef Viken lover dessuten fabelaktig kundeservice. 

– Mottoet vårt her skal være «Vi løser alt – alltid». Vi tilbyr gratis hjemlevering av store hvitevarer og TV-er, og tar ellers maks 139 kroner for alt annet. Ellers kan vi ordne montering, installasjon, vi kan ta med oss ditt gamle produkt, skaffe rørlegger eller hva det måtte være. Det blir en flott meny, sier han. 

Elkjøp-butikken kan ellers skilte med det de mener blir en av verdens største Apple-installasjoner i butikk noen gang. Det blir egen «shop-in-shop» for Sonos og for Samsung, og et eget område for gaming, med gamingstoler, VR og det hele. 

«En av de råeste gamingavdelingene» i landet, ifølge varehussjefen, som ellers forteller at det blir en egen gaming-uke i butikken i uke 40. Selv kjøkken har de fått plass til, selv om det «ikke egentlig» inngår i City-konseptet. 

En egen servicedesk drevet av Infocare skal la deg levere inn produktet på formiddagen og hente det senere.
En egen servicedesk drevet av Infocare skal la deg levere inn produktet på formiddagen og hente det senere. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Har muskler 

– Hovedkonkurrent Power finnes rett nedi gata her. Hvordan ser dere på den konkurransen? 

– Det er bare positivt at det finnes andre som kan bidra til å trekke folk hit. Men vi har investert over 20 millioner kroner i denne butikken, og det er få andre som har slike muskler når man åpner ny butikk. Vi håper å eie Oslo sentrum, sier Elkjøps administrerende direktør Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp Nordic til Tek.no. 

Han sier grunnen til at de har holdt seg unna bysentra frem til nå er at de har vært svært kresne på lokaliseringen. 

– Vi har hatt andre tilbud på lokaler, men vi opererer etter et veldig langsiktig perspektiv. KLP, (som eier Glasmagasinet, journ.anm.) er dessuten en svært god partner som selv legger mye penger på bordet. Dette er jo uansett et slags laboratorium for oss, og vi vil ta erfaringer og lærdom fra dette med oss til våre andre varehus. 

Power: – Motiverende med konkurranse 

Administrerende direktør Anders Nilsen i Power, som altså har flere avdelinger i Oslo sentrum, sier til Tek.no at han synes det er motiverende med økt trykk fra bransjekolleger. 

– Det skaper ytterligere vekst i elektro, og det er bra. Jeg tror ikke butikken i Glasmagasinet vil påvirke vår butikk i vesentlig grad, men sikkert noe. 

Nilsen sier butikker uten parkering eller med begrenset parkering som regel er svakere i hvitevaresegmentet, men desto sterkere på tilbehør og elektro. 

– Det økte besøket stiller krav til rask varepåfylling og økt bemanning på utvalgte områder, sier Nilsen, som sier de er veldig fornøyde med lanseringen av Power i mai.

Power har store butikker to steder i Oslo sentrum. Denne ligger et steinkast fra Jernbanetorget.
Power har store butikker to steder i Oslo sentrum. Denne ligger et steinkast fra Jernbanetorget. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Også i Fredrikstad 

Elkjøp planlegger for øvrig ytterligere en City-butikk på «Værstetorvet» i Fredrikstad i løpet av 2019. Det er helt i nedre sjikt av befolkningstall for å være attraktivt nok for en slik butikk, sier Elkjøp-sjefen.

Han sier det heller ikke er andre konkrete planer for slike butikker i Norge foreløpig, men at det sannsynligvis kun er Bergen og Trondheim som i tilfelle vil være aktuelle. 

Kjøpesenter-plasseringen gjør at Elkjøp-butikken får totalt seks inn- og utganger. Det får litt å si for hvordan kundene ledes gjennom butikken.
Kjøpesenter-plasseringen gjør at Elkjøp-butikken får totalt seks inn- og utganger. Det får litt å si for hvordan kundene ledes gjennom butikken. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Lover knallgode tilbud 

– Og hva betyr det at det ikke er mulig for kundene å parkere i umiddelbar nærhet til butikken? 

– Vi skal gjøre alt for å skille oss ut på kundeservice, varsler varehussjef Ove Viken (t.h.)
– Vi skal gjøre alt for å skille oss ut på kundeservice, varsler varehussjef Ove Viken (t.h.) Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– City-konseptet er et svar på en trend vi har sett i hele Norden, med flere som er single, jobber i byen og ikke har sertifikat eller bil. Erfaringen fra Sverige og Danmark viser at kundene liker det, sier Semlitsch. 

– Samtidig vil kundeopplevelsen bety alt, og det er nettopp derfor vår holdning er at vi skal løse alt. I tillegg skal vi gi dem ekstragoder, alltid ha de siste nyhetene og tilby samme pris i butikk som på nett. Vi skal gjøre alt vi kan for å skille oss ut på kundeservice, skyter varehussjef Viken inn. 

Han forventer mellom 1500 og 2000 mennesker til åpningen 14. september, og varsler noen helt ville tilbud. Elkjøp har til og med fått lov til å åpne to timer før resten av Glasmagasinet for å ta unna litt av den ventede pågangen. 

– Det blir åpningsfest hele september. Og bare vent til Black Friday, ler Viken. 

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen