Elkjedene skyr prissammenligning

Forrige uke rettet vi søkelyset på prissammenligningstjenester på nett på nett. Nettforhandleren PS.no påpekte at flere butikker dukker opp med feil priser på både Prisguide og Kelkoo. Kelkoo ble også kritisert for å gi god plass til forhandlere som betaler godt. Forbrukerrådet anbefalte forbrukere å ta en titt utenom prissammenligningstjenestene for å finne billigste pris.

En sjekk Teknofil har gjort viser at det kan være lurt. Mange butikker er nemlig ikke representert på prisguidene på nett i det hele tatt, og det er ikke fordi de ikke kan konkurrere på pris.

Les også:
Kan du stole på prisguidene?

Kan absolutt konkurrere
- Absolutt ikke. Det stemmer at vi ikke er på prisguidene, men det er ikke fordi vi frykter en slik prissammenligning, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Erlimo hos Expert.


Det er spesielt de store elkjedene som glimrer med sitt fravær på tjenestene Prisguide og Kelkoo. Av de fem store, Elkjøp, Lefdal, Euronics, Expert og Elprice, er det kun Elprice som har valgt å betale for å bli listet på prisguidene. Expert på sin side vil ikke være med. De mener prisguidene gir folk et feilaktig inntrykk av prisnivået.

- Dette er ikke reelle priser som presenteres. Prisguidene henter inn priser på visse tidspunkt, men ikke alle disse stemmer. Dessuten gir prisguidene intrykk av at de fungerer som en uavhengig tredjepart samtidig som de tar seg godt betalt, påpeker Erlimo.

Under 20 prosent sorterer resultat
Både Prisguide og Kelkoo tar seg betalt av forhandlere for å liste deres priser. Til forskjell fra Prisguide tar Kelkoo seg også betalt for å liste visse butikker høyt opp ved søk. Kelkoo selv har tidligere sagt til Teknofil at dette er uproblematisk.

- Vi har drevet business siden 2000 og brukere av tjenesten er klar over dette. Om du sorterer prisene fra lav til høy vil uansett billigste pris havne på topp, har informasjonsansvarlig hos Kelkoo, Tore Sletmoen, forklart Teknofil.

Mail sendt fra markedsavdelingen hos Kelkoo til forhandlere som Teknofil har sett, understreker derimot at mindre enn 20 prosent av Kelkoos brukere benytter seg av sjansen til å sortere på denne måten. Det vil i verste fall bety at over 80 prosent av Kelkoos besøkende vil få et bilde av at de butikkene som betaler best også har best pris.


Mangler objektivitet
Også elkjeden Euronics holder seg unna prisguidene. De vurderer denne formen for markedsføring, men har så langt avstått fra dette. De er i likhet med Expert kritiske til måten Kelkoo lister opp forhandlerne.

- Vi mener prisguider bør være objektive og ta med samtlige aktører for å gi korrekt informasjon til forbruker. At man kan betale for å få en bedre plassering mener vi svekker troverdigheten til denne type tjenester, skriver markedsdirektør Kirsti K. Berg til Teknofil per mail.

Prismanipulering skader markedet
Ifølge både Expert og Euronics dukker det stadig opp aktører som forsøker å manipulere guidene med falske priser. Et eksempel Teknofil tidligere har vist er Pixmania som operer med falske tilbudspriser via prisguidene. Slik manipulasjon kan enkelt motarbeides ved at prisguidene oppdaterer sine lister oftere og er mer varsomme med butikker som viser seg å gjenta slik manipulering. Euronics og Expert mener på sin side slik manipulasjon vil gjøre mer skade for butikkene selv enn det de makter å få tilbake fra forbrukerne. Men positivt er det slett ikke.

- At butikker opererer med feilaktige priser vil på lang sikt skade dem selv, men det er også negativt for bransjen som helhet da det svekker troverdigheten også for de seriøse, opplyser Berg.


Erlimo fra Expert mener på sin side slik manipulasjon ligger i gråsonen av det lovlige.

- Jeg vet at mange manipulerer prisen for å komme høyt opp på listene, men samtidig ser vi at kundene vil handle hos seriøse og solide aktører også på nett. Mange butikker i dag opererer i gråsonen og oppgir villedende priser i sin markedsføring, opplyser Erlimo.

Prissammenligning koster dyrt
Elkjøp er på sin side heller ikke representert på prisguidene. De anser disse rett og slett som et fordyrende ledd ut mot forbrukerne.

- Vårt mål er å tilby kundene lave priser. For å få til dette må vi ha lave kostnader. Å være på prissammenlikningssider driver kostnadene opp og dermed også prisene til kundene. Våre kunder uttrykker ikke at det er noe problem at vi ikke er der. Vi markedsfører elkjop.no for at kunden kan finne produkter, informasjon og pris direkte der. Kundens oppmerksomhet på Elkjøp er høy, opplyser administrerende direktør i Elkjøp, Henrik Bjønnes til Teknofil.

Med andre ord har Elkjøp nok egendistribusjon av produktpriser at de ikke trenger hjelp fra eksterne leverandører.


Forbrukerrådet på sin side ber folk være varsomme med å stole blindt på prisguidene. De anbefaler alle som skal kjøpe nye produkter om å sjekke i hver enkelt butikk for å få en reell prisoversikt. Dette kan utvilsomt være en møysommelig prosess, men kan være den beste om du vil ha helt korrekt prisoversikt.

En utfordring
Prisguidene selv mener tjenestene de leverer er gode produkter. Både Kelkoo og Prisguide har tidligere sagt ti Teknofil at de har en utfordring med noen butikker som forsøker å utnytte deres systemer.

- På generelt grunnlag er det klart en utfordring at butikkene utnytter systemet. Vi har sikkerhetssjekker og slår hardt ned når slikt som dette forekommer. Det er viktig for oss at publikum opplever tjenesten som troverdig, sier ansvarlig for Prisguide Lars Kristian Aasbrenn til Teknofil.

Både Kelkoo og Prisguide mener at forbrukere ikke lar seg lure av butikker som oppgir feil priser i deres systemer.


Skal du handle på nett? Sjekk vår store guide til netthandel.




Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen