Elektrokrøll for nordmenn

Stadig flere henvender seg til Forbrukerrådet med problemer knyttet til informasjons- og kommunikasjonsteknologi, skriver rådet på sine nettsider.

I 2006 tok 17.500 personer kontakt med problemer og klager knyttet til mobiltelefon, pc, internett og mobiltelefoni. Det er en økning på 16 prosent sammenlignet med 2005.

Her er topplisten over klagene i 2006:
1. Biler – 11.525 klager
2. Mobiltelefoner - 6.125 klager
3. PC, Mac, datautstyr (maskinvare) - 5.783 klager
4. Leie og utleie av bolig - 5.663 klager
5. Markedsføring - 4.697 klager
6. Internett - 3.383 klager
7. Selveierbolig - 3.183 klager
8. TV, video, videokassetter - 3.118
9. Energi - 2.936 klager
10. Møbler - 2.902 klager

Mye ugjort fra leverandørene
- Etter hvert som den digitale verden brer om seg, så er det naturlig at vi får kontakt med flere som har vansker på dette området.

For å komme problemene i forkjøpet, er det nødvendig med presise avtaler som sier hva kundene kan forvente seg. Flere av leverandørene har også mye ugjort når det gjelder kundeservice, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet.

Han mener en utvidelse av forbrukskjøpsloven til også å omfatte kjøp av digitale innholdsprodukter være et viktig steg i riktig retning.

Økning
Det vil gjøre det lettere å være forbruker i dagens og fremtidens samfunn.

Forbrukerrådet har i løpet av det siste året mottatt nær 130.000 henvendelser og klager fra norske forbrukere.

Dette er en økning på over 4.000 sammenlignet med 2005. Fortsatt er det kjøp av bruktbil som volder mest trøbbel, men mobilen og datautstyret følger på plassene bak. Også annen elektronikk, som TV, havner på topplisten.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen