Tesla-leveringene sakket markant fart i april. Model 3 ble igjen overgått av Volkswagen Golf.
Tesla-leveringene sakket markant fart i april. Model 3 ble igjen overgått av Volkswagen Golf. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

Elbilsalget stupte i april – Tesla mistet topplasseringen


I april ble det registrert totalt 11 255 nye personbiler, melder Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det var 2 800 færre enn i april i fjor, sannsynligvis en konsekvens av at Tesla leverte ut biler som aldri før i mars og bilsalget da var nesten 30 prosent høyere enn i samme måned i fjor. Påsken kom dessuten sent i år, og Statens vegvesen hadde attpåtil to nededager i sitt datasystem, melder OFV. 

Av aprilbilene var 39,6 prosent nullutslippsbiler, også det et massivt fall fra mars, da andelen var voldsomme 58,4 prosent, men tilbake til «normalen» fra februar, som lå på rundt 40 prosentSyv av de 4 462 nullutslippsbilene i april var hydrogenbiler, resten elbiler. 

Gjennomsnittlig CO2-utslipp var 67 gram per kilometer, ned 12 gram fra samme måned i fjor. Andelen rene bensinbiler var 20,4 prosent, andelen dieselbiler 18,4 prosent. Resten - 21,6 prosent - var hybridbiler i ulike former. 

Golf igjen på topp 

Tesla satte også kraftig på bremsene i Model 3-leveransen etter rekordmåneden de hadde i mars. Med 720 Model 3-registreringer måtte de derfor se seg slått av Volkswagen Golf, som igjen inntar månedstoppen. 

Volkswagen inntok igjen registreringstoppen i april. E-Golf sto for nesten 90 prosent av Golf-tallet. Foto: Hanne Hattrem, VG

Model 3 er imidlertid fortsatt den mest solgte bilen så langt i år, med voldsomme 6 843 biler. Blant de 10 mest solgte bilene i april finner vi bare to modeller som ikke har en variant med helelektrisk drivlinje, nemlig Volvo XC60 og Toyota Rav4. 

Av bilene det er levert mer enn 1000 av så langt i år finner vi kun elbiler, med unntak av Mitsubishi Outlander, som riktignok hadde en ganske svak aprilmåned, med kun 140 registrerte biler. Totalt er det registrert over 2 000 Outlander så langt i 2019. 

Tesla hadde også en meget tynn måned for levering av de andre bilmodellene sine. Med 68 Model X og 23 Model S gjorde de seg knapt synlige på statistikken. 

To biler som har begynt å få et visst volum på veiene i Norge er Audi e-tron og Jaguar i-Pace, som begge bikket tusen biler i 2019 med god margin i løpet av april. 

Her er tallene, sortert etter nyregistreringer i april. Alle drivlinjer er med: 

  April Hittil i år
Bilmodell Antall Andel i % Antall  Andel i %
TOTALT 11 255 100 49 740 100
1. Volkswagen Golf 1 022 9,1 3 659 7,4
2. Tesla Model 3 720 6,4 6 843 13,8
3. BMW i3 467 4,1 2 266 4,6
4. Nissan Leaf 386 3,4 2 185 4,4
5. Audi e-tron 371 3,3 1 169 2,4
6. Jaguar i-Pace 350 3,1 1 262 2,5
7. Hyundai Kona 307 2,7 1 392 2,8
8. Hyundai Ioniq 267 2,4 1 316 2,6
9. Volvo XC60 264 2,3 931 1,9
10. Toyota Rav4 247 2,2 996 2,0
11. Toyota C-HR 243 2,2 892 1,8
12. Skoda Octavia 241 2,1 826 1,7
13. Volvo V60 228 2,0 656 1,3
14. Toyota Yaris 223 2,0 928 1,9
15. Kia Niro 219 1,9 797 1,6
16. Renault Zoe 206 1,8 913 1,8
17. Volkswagen T-Roc 184 1,6 737 1,5
18. Ford Focus 183 1,6 703 1,4
19. Skoda Kodiaq 171 1,5 506 1,0
20. Volvo V90 166 1,5 682 1,4

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Sakte for Opel og Kia

Ser vi kun på elbilene er jo lista omtrent akkurat den samme, med e-Golf på topp med 911 registrerte biler i april. 

En annen bil som er interessant å notere er Opel Ampera-e. I april ble det nyregistrert 69 slike, og så langt i år er tallet 244. 

Opel Ampera-e-leveringene går sakte. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Opel varslet som kjent tidligere i år at de ville reåpne salget av bilen, etter at de endte opp med så lang venteliste etter den første runden i 2017 at de rett og slett så seg nødt til å stenge for nye kontrakter. 

Den nye modellen var en toppspesifisert utgave med en pris på 399 900 kroner – som svært få tilsynelatende var interessert i. Det førte til at Opel måtte redusere prisen til 359 900 kroner, som er det bilen går for nå.

Det er imidlertid viktig å ta med at leveringene av den «nye» Ampera-e ikke begynner før i september, og at det ikke er disse bilene som leveres ut nå. 

Også Kia sliter med å få fart på leveringene av e-Niro.

Kia har levert ut rundt 400 e-Niro så langt i år. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

I april ble det levert ut 77 nye slike, som økte totaltallet for året til 424. I fjor sa Kia at de ventet 2000 e-Niro til Norge i år, og registreringstallene kan derfor tyde på at de ligger noe bak skjema. 

Det går trått også for Kia Soul Electric, som riktignok kommer i ny versjon senere i år. Så langt i år er det bare nyregistrert 154 Soul i Norge. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen