Rivians el-SUV og -pickup vil kanskje gi elbilskeptikerne en anledning til å tenke seg om en ekstra gang.
Rivians el-SUV og -pickup vil kanskje gi elbilskeptikerne en anledning til å tenke seg om en ekstra gang. (Foto: Rivian)

Lanserer elektrisk SUV med 180 kWh batteri og syv seter

Og elektrisk pickup.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

På bilmessen i Los Angeles denne uken viser det amerikanske oppstartsselskapet Rivian frem sine to splitter nye el-modeller, henholdsvis R1S og R1T. 

Førstnevnte er en stor SUV, mens R1T er en erkeamerikansk pickup. Bilene deler plattform og store deler av spesifikasjonene.

Blant annet kommer de med tre batterimuligheter: 105 kWh, 135 kWh og solide 180 kWh, med oppgitt rekkevidde på henholdsvis rundt 370, 480 og 640 kilometer. 

0-100 på drøye tre sekunder 

Rivian R1T kommer til Norge i 2021.
Firhjulstrekk og fire separate motorer skal gi Rivian-bilene gode terreng-egenskaper. Foto: Rivian

Bilene skal kunne akselerere fra null til 60 miles i timen (96,5 km/t) på tre sekunder, og 0-160 kilometer i timen på sju sekunder. De har en motor til hver av de fire hjulene, og hver leverer totalt 147 kilowatt eller 197 hestekrefter – og selvfølgelig firhjulstrekk.

Motorkraften avhenger likevel av batteristørrelsen, hvor de minste utgavene har mindre kraft å by på enn de største. Pickupen kan for øvrig taue opptil fem tonn, mens SUV-en må nøye seg med 3,5 tonn, og begge kan kjøre gjennom opptil en meter dypt vann. 

SUV-modellen vil ha plass til sju i de to minste batteriutgavene. Modellen med det største batteriet vil ha fem seter, og det samme gjelder pickupen. 

R1S har sju seter.
Rivians SUV vil kunne fås med sju seter. Foto: Rivian

Bagasjetunnel 

Rivian fremhever også hvordan «Skateboard»-plattformen deres er bygget slik at hele batteripakken, drivlinja, dempingen, bremsene og varmestyringssystemet er plassert under høyden av hjulet, og at all plassen over der er forbeholdt passasjerer og bagasje. 

«Gear Tunnel» gir ekstra lagringsplass for lange ting. Foto: Rivian

Pickupen har også en såkalt «Gear Tunnel», som i praksis er en smal bagasjeavdeling som går på tvers av bilen, under lasteplanet. Denne skal romme totalt 350 liter, og Rivian nevner blant annet snowboard og golfbagger som passende. Både R1S og R1T har dessuten et bagasjerom under panseret foran, en såkalt «frunk», med plass til 330 liter. 

Bilene kan hurtiglade med opptil 160 kilowatt, noe som skal kunne gi 320 kilometer rekkevidde på 30 minutter. Ombordladeren er på sin side på 11 kilowatt.

I ren Tesla-stil er bilene tilkoblet skyen og har støtte for trådløse programvareoppdateringer. Det meste styres ellers fra en 15,6-tommers skjerm midt i dashbordet. 

Bilene vil blant annet være utstyrt med kameraer, lidar og radar, som skal resultere i såkalt nivå 3-selvkjøring. Det betyr i praksis at bilen kan kjøre selv på motorveier, men at føreren må følge med og være i stand til å gripe inn om nødvendig. 

Interiøret i R1S.
En stor skjerm i midtkonsollen tar seg av det meste. Bildet er fra R1S. Foto: Rivian

Et par år unna 

Ikke overraskende blir ikke dette spesielt billige biler. Rivian varsler startpriser på 61 500 dollar for R1T og 65 000 dollar for R1S. Det er etter det føderale amerikanske skattefradraget for elbiler er regnet inn.

Rivian-grunnlegger R.J. Scaringe viser frem nylanseringene sine på bilmessen i Los Angeles denne uken. Foto: Mike Blake/Reuters/NTB Scanpix

Dette er på 7500 dollar, og dermed snakker vi altså egentlig om priser på 69 000 (snaue 600 000 kroner) og 72 500 dollar (cirka 625 000 kroner). Regn med betraktelig mer for versjonene med større batteri. 

En Tesla Model X 100D koster på sin side 99 000 dollar (drøye 850 000 kroner), så sånn sett er kanskje ikke Rivians priser så avskrekkende. Det vil imidlertid være et par år før noen vil se en Rivian-bil på veien.

Selskapet planlegger å starte produksjonen i 2020 for R1T og 2021 for R1S, men tar allerede nå forhåndsbestillinger mot et depositum på 1000 dollar. De to største batterivariantene vil bli tilgjengelige først, mens innstegsmodellen kommer 6-12 måneder senere. 

Teknisk Ukeblad har også fått bekreftet at bilene kommer til Norge i 2021. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen