Den elektriske Mini Cooper SE skal i produksjon i høst, med levering til norske kunder på nyåret.
Den elektriske Mini Cooper SE skal i produksjon i høst, med levering til norske kunder på nyåret. (BMW)

El-Minien blir rimelig, men får skuffende rekkevidde

Annonsør­innhold
Les hele saken »

BMW har i dag sluppet detaljene om den varslede helelektriske Mini Cooper SE. 

Kanskje viktigst av alt: Minien får ikke større batteri enn 32,6 kilowattimer, og med det en tilhørende WLTP-rekkevidde på «skarve» 235 kilometer.

Det må sies å være ganske forsiktig i et marked som det kommende året vil preges av biler som stort sett har batterier på 50 kilowattimer eller mer. Vi nevner for eksempel nye Renault Zoe, Peugeot e-208 og nye Opel Corsa

32,6 kWh er attpåtil bruttokapasitet, mens netto utnyttbar kapasitet skal være på 28,9 kWh.  

Starter på 260.000 kroner 

Prisen på Minien blir imidlertid ikke avskrekkende.  Mini Cooper SE vil tilbys i tre utstyrsnivåer, med en startpris på 259 900 kroner for utstyrsnivået Essential. Ett hakk opp finner vi «Experience» til 279 900 kroner, mens toppmodellen «Maximise» vil koste fra 299 900 kroner. 

Selv innstegsmodellen vil imidlertid være rimelig godt utstyrt, med blant annet oppvarmede forseter, tilkoblet navigasjon, ryggekamera og førerassistentsystem. Alle variantene har også varmepumpe, tosoners klimaaanlegg og sportsratt. 

Experience legger blant annet til parkeringsassistent, head-up-display, adaptive LED-frontlykter, Harman/Kardon-høyttalersystem og parkeringssensorer foran og bak, mens toppmodellen blant annet kommer med skinninteriør, panoramasoltak og egen farge. 

Rekkevidden fremstår likevel som litt mager, spesielt når vi tar med i betraktningen at Peugeot e-208 også starter på rundt 250.000 kroner – med 340 kilometer rekkevidde. Kanskje kan Cooper SE sammenliknes med dagens generasjon Kia Soul, som har et batteri på 30 kWh og starter på 256.900 kroner. 

Førermiljøet i Mini Cooper SE. Infotainmentskjermen er på 6,5 tommer, og apptilkobling og navigasjon er standard. Foto: BMW

Motoren blir ellers på 135 kilowatt eller 184 hestekrefter, med et dreiemoment på 270 Nm. Det skal gi 0-100 km/t på 7,3 sekunder og en toppfart som er begrenset til 150 kilometer i timen. 

– I typisk Mini-maner leveres kreftene til forhjulene. En nyutviklet differensial og stabilitetskontroll sørger for at den go-kart-liknende kjørefølelsen som Mini er kjent for, også er fullt til stede i Mini Cooper SE, heter det i en pressemelding fra BMW. 

Første kvartal 2020 

Bilen får ellers ikke støtte for mer enn 50 kW hurtiglading gjennom CCS-standarden, men opptil 11 kW over AC-lading. 

Det skal gi 0-80 prosent på rundt 35 minutter med hurtiglading og to og en halv time om du har et 11 kW-uttak hjemme. Bagasjeromsplassen er oppgitt til 211 liter, og 731 liter med bakseteryggene nedlagt. Bilen har for øvrig bare tre dører, i likhet med Mini Cooper S. 

BMW oppgir 211 liter bagasjeplass. Foto: BMW

BMW ønsker ikke å oppgi norske tall, men sier de har nærmere 40.000 interessenter på Mini Cooper SE globalt. 

– Produksjonen starter i oktober-november, og bilene vil leveres ut ganske umiddelbart etter det. Til norske kunder snakker vi om første kvartal i 2020. Vi ser foreløpig for oss et tresifret antall, men kommer tilbake med flere detaljer når vi nærmer oss, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge til Tek.no. 

Verdenspremieren blir på bilutstillingen i Frankfurt i september. Norske forhandlere åpner også for kontraktssigneringer til høsten. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen