DVD mer populært enn nedlastning

USA har lenge hatt flere tilbud for lovlig nedlastning av film. Både TV-distributørene og tjenester som filmnedlastning via Itunes har fått sterkt fotfeste over dammen. Likevel velger amerikanere flest fortsatt fysisk DVD når de skal se film.

DVD mest populært
Ifølge Cnet News viser en undersøkelse at salg av DVD og Bluray utgjør 88 prosent av filmkonsumet for amerikanere. I snitt bruker amerikanere 25 dollar i måneden på filmtitting i hjemmet. 63 prosent av dette går til kjøp av DVD, 18 prosent på leie og 7 prosent blir brukt på Blu-ray. Til sammenligning blir 9 prosent brukt på leie av film via mottakerbokser eller nett mens kun 3 prosent velger å kjøpe film og laste ned over nett.

Her i Norge er det ikke gjennomført noen lignende undersøkelse, men markedet viser at salget av Blu-ray-filmer har tatt seg opp siden HD-DVD forsvant som alternativ og prisen på filmene etter hvert har falt. Likevel er det fortsatt tradisjonelle DVD-er som regjerer i butikkhyllene. Hos Platekompaniet har de ikke merket den store endringene i våre filmvaner.

- Salget av DVD og Blu-ray går fremdeles bra. Sammenlignet med i fjor ligger salget i år tilnærmet likt. Blu-ray har fått en økning, men salget her er fortsatt minimalt sammenlignet med DVD, forteller Steinar Storløkken, produktsjef for film hos Platekompaniet, til Teknofil.

Det gjenstår å se hvor lenge det vil vare. Viasat lanserte nylig sin filmleietjeneste Viasat on Demand hvor kunder kan leie film gjennom mottakerboksen. Samtidig lanserte de også TV1000 Play hvor kundene kan se utvalgte filmer som går på TV1000 når de selv måtte ønske det. Det har også kommet inn HD-filmer i dette tilbudet og Viasat kan bekrefte at TV-tittere i Norge viser sterk interesse for disse tjenestene.

- Vi har merket en stor interesse for tjenestene våre, sier informasjonssjef Øystein Hygen Christensen til Teknofil. - Utvalget har etter hvert blitt større og med TV1000 Play HD, hvor du får filmer i tilnærmet HD-kvalitet, har mange av våre kunder oppdaget disse tjenestene.

Vil ta over for videobutikkene
Selv tror han kun det er et tidsspørsmål før leie og kjøp av film via nett vil ta over for fysiske filmer.

- Jeg har ikke tall på hvor mange av våre kunder som benytter disse tjenestene, men tilbakemeldingene fra de kundene som har HD-PVR viser at interessen er stor og mange er svært fornøyde med tilbudet. Jeg tror det fremover bare vil bli mer og mer leie via nett og mottakerbokser og dette vil gi de tradisjonelle videobutikkene sterk konkurranse fremover, påpeker Christensen.


Ogstå Storløkken tror det digitale filmtilbudet vil bli en sterk konkurrent til salg av fysisk film. Men foreløpig ser han ingen grunn til å ta DVD-er og Blu-ray-filmer vekk fra Platekompaniets butikkhyller.

- Jeg tror dette salget vil holde seg en god stund til. Langt frem i tid vil vi nok se en endring her, men denne endringen pleier sjeldent gå så fort som mange forståsegpåere skal ha det til. For tre år siden fikk vi beskjed at vi måtte regne med alt alt ville være basert på nedlastning inne to år, men det har enda ikke skjedd, påpeker Storløkken.

I Norge er det flere tjenester som tilbyr leie og kjøp av film over nett og også Get har tilbud om leie av film via sine mottakerbokser. Tester Teknofil har gjennomført viser at tilbudet har noe vilkårlige utvalg og ved leie og kjøp over nett er du avhengig av å benytte Windows for å kunne bruke tjenestene. Dette kommer av rettighethavernes krav om kopisperrer. Men når filmbransjen får øynene opp for mulighetene som ligger på nett blir det interessant å se hvor lenge den tradisjonelle DVD-spilleren vil overleve.

Les test av filmleie over nett her
.
Les test av filmleie via TV her.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen