Dump kontantkortet!

Siden kontantkortet ble introdusert i Norge i 1998 har det vært en eneste suksesshistorie for mobiloperatørene. Den har gitt dem et tilbud egnet for yngre og eldre brukere, med ustabil økonomi og variabel bruksfrekvens.

Tallet på kontantkortbrukere har siden den gang eksplodert. I dag er det registrert rundt 1,5 millioner slike brukere. Brukere av vanlige abonnement har derimot stått på stedet hvil, og tallene har ligget jevnt og stabilt på litt over 2 millioner abonnenter de siste tre årene.

Og et nær fordoblet marked er ikke den eneste grunnen mobiloperatørene har til å smile. De har også tjent store summer på kontantkortbrukerne, som tradisjonelt har fått et mye dårligere tilbud enn andre abonnenter.

Kontantkortbrukere hos både Netcom og Telenor får redusert support, og blir henvist til egne sentralbord med dårligere betjening. De har dessuten ofte fått et dårligere tjenestetilbud. Det er for eksempel først nylig at de har fått mulighet til å ringe til og fra utlandet samt bruke mange datatjenester.

Operatørene sparer ytterligere summer på at de får betalt på forhånd. Når kundene har betalt for bruken sin i forkant, slipper operatøren å tenke på både fakturering, purring og inkasso. Dette vet vi at betyr en gigantisk innsparing, samtidig som man tjener store summer på ekstra renteinntekt.

Dobbel ripoff
Når operatørene sparer så store summer på kontantkortbrukerene, burde det vel være rett og rimelig at kontantkort skal være billige? Dessverre er det heller tvert i mot - det er kontantkort som topper prisstatistikken.

Telenor er den største prishaien. Telenor Ringkontant er det dyreste abonnementet i Norge, med en ringepris på saftige 2,79 kr per minutt og en meldingspris på 79 øre. En Privat Pluss-kunde betaler til sammenligning 89 øre per minutt og tilbys en meldingspris på 69 øre.

Netcom fører akkurat den samme prispolitikken. Mens abonnementskundene til operatøren kan høste gode ringepriser på ned til 89 øre per minutt, må en Netcom Kontant-bruker betale heftige ringepriser på mellom 1,99 og 2,99 kr per minutt.

Operatørene velger altså å straffe de brukerne som er billigst i drift, mens de mer krevende abonnementskundene høster det meste av fordeler.

Gir i både pose og sekk
Det finnes heldigvis operatører som lar de reduserte kostnadene komme brukerne sine til gode. Talkmore, Mobyson, OneMobile, Sense og Chess tilbyr forhåndsbetalte abonnement med de biligste ringeprisene i Norge.

Mens en Telenor Kontant-bruker betaler 2,79 kr per minutt for å ringe, kan en Mobyson-kunde føre den samme samtalen for 84 øre per minutt. Vi snakker altså om en prisforskjell på 332 prosent!

Man trenger ikke en doktorgrad i økonomi for å forstå at det er store summer å spare på å gå bort fra Telenor og Netcoms kontantløsninger.

Vi vil oppfordre alle brukere av Telenor Ringkontant og Netcom Kontant å si opp sine abonnement. Kundene til de store operatørene må slutte å la seg tappe av rovprisede tilbud. I stedet bør man gå over til et mer rettferdig, fakturert abonnement, eller rett og slett skifte til en billigere operatør.

Dersom du er på utkikk etter et billig, forhåndsbetalt abonnement vil vi anbefale å ta en titt på vår test av forhåndsbetalte abonnementer. En god oversikt over priser og tilbud finnes hos Telepriser.no.

Kommentarer (21)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen