Du ser mest på norske kanaler

TV-seere bruker stadig mye tid foran skjermene. Med et bredere tilbud, samt flere og flere utenlandske kanaler, viser det seg at ni av ti fortsatt ser programmer via norske kanaler. Helt siden ”TV-revolusjonen” i 1992, der NRK for første gang fikk kamp om beinet, ser Ola og Kari stadig mer på TV.

Den store forandringen er digitaliseringen av TV-distribusjonen i Norge de siste årene, og utvalget og tilgang på flere kanaler. Dette har skapt en ny trend i forhold til hva vi velger å se på. Selv om NRK og TV 2 samler nasjonen på enkelte programmer, viser det seg at de mindre aktørene krafser til seg høyere andeler av markedet.

Til tross for en større tilgjengelighet av TV-kanaler i forbindelse med digitaliseringen av blant annet bakkenettet, er det fortsatt stort behov for økt tilgjengelighet og kapasitet. Finanskrisens innhugg i den norske økonomien, vil kanskje kunne sette TV-utviklingen i 2010 på pause, hevder Erik Nord i Telenor i forbindelse med Digital-TV forum sin årlige konferanse.

Ni av ti
Fra 1992 til 2007 har norske forbrukere jevnt økt tiden de bruker foran TV-apparatet. I forhold til 1992 har vi i dag tilgang til mange kanaler, men til tross for en vesentlig økning i utenlandske kanaler, holder vi oss fortsatt til de norske.

- De norske kanalene stod for 87 prosent av den totale TV-tittingen i 2008, forteller Lasse Gimnes, kommunikasjonsrådgiver i GimCom.

Dette betyr at de utenlandske kanalene i fjoråret kun stod for 13 prosent av underholdningen Ola og Kari Normann valgte å se. Så fortsatt forholder de fleste seg til norske kanaler, der de mindre aktørene nå tar større deler av kaka. Gimnes forteller at de mindre aktørene på markedet har økt sin andel av markedet, fra cirka 14,1 prosent til 27,6 prosent i 2008.



Mindre lojale

Dagens norske TV-seere har forandret sine vaner i forhold til valg av kanal. Med et økt utvalg av programmer og kanaler å velge mellom, har forbrukerne fått et større marked å velge i. Dette resulterer i at TV-seerne hopper mellom kanalene mer enn før

- Det har blitt mindre kanallojalitet blant forbrukerne, og hopper mer fra kanal til kanal enn tidligere. Dette kan resultere i økt innhold, ny teknologi, større kompetanse og konkurranse. Det er gode nyheter. I alle fall for seerne, sier Trygve Rønningen, programdirektør i MTG.

Rønningen tror ikke lenger det er realistisk å samle en hel nasjon med ett underholdningsprogram, med unntak av for eksempel Melodi Grand Prix og OL. Han ser også videre for seg en økt debatt i forbindelse med NRK-lisensen.



2010 kan bli satt på pause

Digitaliseringen av det norske TV-tilbudet, har åpnet nye dører for interaktivitet. Mulighetene for å se både HD-sendinger og flere kanaler, har som nevnt økt tiden vi bruker foran TV-en. Men finanskrisen kan sette en effektiv stopper for utviklingen i 2010.

- Finanskrisen har gjort store innhogg i økonomien, også i TV-bransjen. Til forskjell fra IT-boblen som sprakk i 2000, er bransjene denne gangen et offer for krisen. Vi tror at krisen kan sette fremtiden på vent, i forhold til at innvesteringene kan stoppe opp på grunn av at det er vanskelig å få lån. Dette vil påvirke hastigheten på utrullingen av ny teknologi, forklarer Erik Nord, i Telenor Media and Content Services.



Finanskrisen kan påvirke kvaliteten

Dagens TV-sendinger, med unntak av NRK, finansieres i stor deler av reklame. Dagens situasjon gjør at reklameinntektene til blant annet media har falt drastisk. Med mindre penger til produksjon, kan kvaliteten og hva du ser på TV fremover bli påvirket.

- I dag er det mer kostbart for et TV-selskap å produsere en dokumentar, enn for eksempel ett realityshow. Dette kan føre til at vi i fremtiden kan se mindre til programmer der du må bruke hode og mer av programmer som spiller på følelser, avslutter Gimnes.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen