Du sender 1 236 SMS i året

Post- og teletilsynet la i dag frem sin rapport for 2009, som for eksempel viser hvor mange mobilabonnenter vi har i Norge eller hvor store markedsandeler hver tilbyder har. Ekomstatistikken for fjoråret viser blant annet at vi nå er nede i 25 mobiloperatører, ned fra 29 i fjor – men de som er igjen tjener fortsatt penger til tross for finanskrisen.

I 2008 og 2009 var det den kraftige veksten for mobilt bredbånd som stod i fokus, og selv om vi nå har bikket en halv million brukere vokser dette segmentet fortsatt. Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet hevder overfor Mobilen.no at den fortsatte veksten som mobilmarkedet generelt opplever er det som kanskje er mest interessant å merke seg på mobilfronten i denne omgang.
Vi har derimot saumfart rapporten ”Det norske ekommarkedet 2009” og funnet frem til ti ”Fun facts” om det norske mobilmarkedet.
1. Over 5 millioner abonnementer
Ved utgangen av 2009 var det 5 359 640 mobilabonnementer (inklusive kontantkort) i Norge. Det er en økning på 2,8 prosent. De 1,43 millioner kontantkortene som er i omløp, utgjør over en fjerdedel av det totale antallet. 77,1 prosent av alle mobilabonnement er registrert på privatpersoner – omtrent det samme som i 2008.
2. Sender 7 milliarder meldinger
I 2009 sendte norske mobilbrukere hele 7 milliarder tekstmeldinger (inklusive MMS), i gjennomsnitt 103 meldinger per abonnement i måneden. Det betyr en økning på 3,8 prosent fra i året før.
- SMS bare øker og øker. Det er litt utrolig. Det øker også per abonnement, kommenterer Jensen.

3. Privatkundene surfer klart mest
Post- og teletilsynet avslører at det var 540 000 norske mobilbredbåndskunder per 1. kvartal 2010. Ved utgangen av 2009 var tallet 490 000. Abonnentene er delt nesten 50/50 mellom privatkunder og bedriftskunder, men førstnevnte gruppe står for hele 80 prosent av trafikkvolumet.
4. Telenor regjerer på mobilt bredbånd
Telenor har en overlegen posisjon i markedet når det gjelder mobilt bredbånd med en markedsandel på 60,3 prosent. Dernest følger NetCom med 22,5 prosent – en liten nedgang fra i fjor. Ice.net er fortsatt tredje størst med en markedsandel på 9,4 prosent. De øvrige ti tilbyderne av mobilt bredbånd har til sammen 7,8 prosent av markedet, og av disse er Tele2 størst med 2,3 prosent.
5. Vi ringer mye mer enn før
Når det gjelder antall ringeminutter i mobilnettet er tallet for 2009 på hele 11 milliarder minutter. Det tilsvarer en økning på 892 minutter fra 2008 (8,5 prosent økning). 61,4 prosent av det totale antall ringeminutter fra mobiltelefon i 2009 var fra private abonnement.

6. Norge er nesten billigst i hele Vesten
I sammenligning med mobilprisene i OECD-land kommer Norge svært godt ut i 2009. Vi er det billigste landet for de ”middels forbruk”, 3. billigst for de med ”lite bruk” og 4. billigst for de med ”mye bruk”. Etter sigende bruker en nordmann med lavt forbruk i gjennomsnitt litt rundt av 50-60 dollar – litt over 300 kroner – på mobiltelefoni i året.

Det kan virke ekstremt lite, men tallene er også justert for ulikheter i kjøpekraft. Danmark og Finland, samt Sverige i én kategori, kommer bedre ut enn Norge. Tallene baserer seg på prislistene til de to største aktørene i hvert land, noe som i vårt tilfelle blir Telenor og NetCom.
- Norge er best på middels bruk og på tredjeplass for lav eller høy. Her er ikke prisene fra lavprisaktørene tatt med, så det sier jo sitt. Dette er bra for norske forbrukere – en gladnyhet, sier direktør Jensen i PT.
7. Det er svindyrt å ringe i USA
Dyrest mobiltelefoni har derimot amerikanere, tsjekkere, slovaker og kanadiere. En amerikaner med lavt mobiltelefoniforbruk betaler i gjennomsnitt nesten 300 dollar – 1 850 kroner – per år for å bruke mobilen, ifølge PTs tall. En tsjekkisk storbruker må på den annen side i gjennomsnitt ut med 750 dollar – 4 600 kroner – per år.

8. Vi snakker tre timer hver
I fjor snakket norske mobilbrukere i gjennomsnitt 180 minutter per måned – altså tre timer. Det var en økning på ni minutter fra i 2008. I 2007 skravlet vi imidlertid bortimot en halvtime mindre i mobilen enn i 2009: kun 156 minutter per i måneden.
9. Vinnerne og taperne i 2009
Hvis vi ser på markedsandeler for abonnement på mobilmarkedet isolert sett har disse holdt seg relativt stabile. Det er riktignok verdt å merke seg at kategorien ”øvrige” går fra 1,5 til 2,2 prosent, og her finner du for eksempel Ludo Mobil. Mobilselskapet Network Norway – bestående One Call, Lebara og Network Norway – kan vise til en økning på 0,7 prosent. Det gir dem en markedsandel på 7,4 prosent. Når Tele2 samtidig går ned fra 8,8 til 8,5 prosent, ser vi at de ikke skiller all verdens mellom disse to aktørene lenger. De norske Telia Sonera-selskapene NetCom og Chess går ned 0,3 prosent, mens Telenor (inklusive Talkmore) går ned 0,8 prosent. Ventelo har en 0,2 prosents økning i andel abonnement.

Markedsandelene for totalomsetning ser litt annerledes ut, men også her er det små forskjeller.

- Telenor faller med 0,9 prosent. Den som øker mest er Network Norway, fra 2,0-2,9 prosent – altså 0,9 prosents økning der. Tele2 har tapt 1,1 prosent. Men ”so what?” Dette er små endringer, sier Willy Jensen.
10. Vi brukte 6,3 millioner gigabyte
I 2009 brukte norske mobilbredbåndskunder og mobilsurfere totalt 6,3 millioner gigabyte datatrafikk. Året før var det kun snakk om 2,6 millioner gigabyte. Den eksplosive veksten kan likevel forklares ved at antall kunder med mobilt bredbånd har økt, samtidig som det norske folk har fått øynene opp for mobilt internett.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen