Du får lånetelefonen du trenger

I forrige uke kunne vi melde at et vedtak i Forbrukertvistutvalget (FTU) gir deg som forbruker anledning til å kreve en bedre lånetelefon enn det du vanligvis blir tilbudt når du leverer inn mobilen din til reparasjon. Vedtaket bekreftet nemlig at du har krav på en lånegjenstand som har tilsvarende funksjoner som den du leverer inn til service, slik det står i Forbrukerkjøpsloven. Til nå har mange mobilutsalg og elektrokjeder kun hatt billigmobiler tilgjengelige som lånetelefoner. Dette holder altså ikke mål dersom forbrukeren leverer inn en smarttelefon, og samtidig uttrykker et rimelig behov for GPS, musikkspiller, 3G-støtte eller lignende.
Flere av Mobilen.nos forumbrukere som tilsynelatende driver med salg av mobil, har vært oppgitt, frustrert, forbannet eller forvirret over FTU-vedtaket og dets konsekvenser. Vi tok derfor kontakt med Stiftelsen Elektronikkbransjen, bransjeorganisasjonen som blant annet representerer mobilutsalgene, for å høre hva de har å si om saken.
Vil gi presedens i lignende tvister
Som nevnt i den første artikkelen om dette tema, kan FTU-vedtaket få betydning i lignende tvister i fremtiden. Forbrukerkjøpsloven er selvsagt gjeldende, men FTUs fortolkning av loven – vedtaket – får rettslig kraft ettersom den innklagede part (Deal.no) ikke tok saken videre til domstolene.
- Som kjent gjelder en FTU-dom den enkelte sak, men vil kunne gi presedens i senere lignende saker. Hovedregelen er at lånegjenstand – eller erstatningsgjenstand, som det står i loven – må fylle samme eller tilnærmet samme formål som salgsgjenstanden. Men man kan ikke kreve utlånt en identisk gjenstand, opplyser informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen til Mobilen.no.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Hva kan du kreve?
Hvis du som forbruker har kjøpt en splitter ny mobil med GPS, som slutter å virke etter kort tid og du må levere den inn til service, lurer du kanskje på hvor bra mobil du kan kreve som lånetelefon. Den avtalen du inngår med mobilutsalget er gjeldende. Hvis du uttrykker et behov for GPS, er mobilutsalget pålagt å dekke dette behovet. Men det kan bety at du får en rimelig mobil som du kan ringe og sende meldinger med, og en ekstern låne-GPS ved siden av. Da har du dekket behovet. Du kan dessuten ikke kreve å få funksjoner på lånegjenstanden som du ikke har på den du leverer inn til service.
- En forbruker har altså krav på et tilsvarende produkt som han har levert inn til reparasjon, men det betyr ikke at han har krav på en bedre modell. Det er viktig for bransjen at lovverket følges, sier Andersen.
- Det er leverandøren som er ansvarlig for at et produkt ikke har en mangel eller iboende svakhet. Kunden må henvende seg til selger – det vil si der han har kjøpt produktet. Det er også leverandøren som er ansvarlig for låneprodukter, men dette avhenger også av hva som er avtalt mellom leverandør og forretning, avslutter Andersen.
Elkjøp: - løser seg som regel veldig greit
Norges største elektrokjede, Elkjøp, mottar naturligvis telefoner som må til service hver eneste dag i de aller fleste av sine butikker. FTU-vedtaket fører imidlertid ikke til store endringer i praksisen til Elkjøp.
- Vedtaket i FTU er i all hovedsak lik den praksisen vi i Elkjøp allerede følger. Service-saker med utlånsprodukter involvert løser seg som regel veldig greit. Kundene stiller rimelige krav og vi møter forståelse for at kunden ikke får nøyaktig det samme utlånsprodukt som er levert til service. Ved spesielle behov finner vi en løsning som gjør kunden fornøyd, sier kommunikasjonsrådgiver Christian Brekke i Elkjøp til Mobilen.no.
- Elkjøp følger naturligvis Forbrukerkjøpsloven og alle vedtak som blir fattet i FTU. Dette vedtaket inneholder lite nytt, og fører dermed ikke til noen endring i vår praksis, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)
 
Billigmobil + GPS?
Brekke gir inntrykk av at det ikke er et stort problem å komme til enighet med kundene angående lånegjenstand. Han bekrefter at Elkjøp også har rimelige mobiler som utlånstelefoner, men at slike mobiler dekker behovet til en del kunder som må levere inn mobilen til service.
- Vi finner løsninger sammen med kundene i de tilfeller et enkelt produkt ikke dekker behovet. FTU-vedtaket relaterer seg i stor grad til produktfunksjonalitet, og vi tolker dette slik at flere produkter sammen gjerne kan oppfylle kundenes behov. Dette har blitt mer aktuelt i de senere år, ettersom stadig flere produkter smelter sammen, sier Brekke.
- Dersom kunden har spesifikke behov, utover det å ringe eller sende SMS, løser vi dette. Klarer vi ikke å skaffe tilsvarende produkt, vil vi eventuelt supplere med andre produkter. For eksempel mobiltelefon og en egen navigasjonsenhet (GPS), som kan være et nærliggende eksempel når vi nærmer oss ferietid, opplyser han.
Ikke utilfredse med billigmobiler
Det er ikke alltid hensiktsmessig å ha en avansert utlånstelefon i 1-2 uker mens din smarttelefon er til reparasjon, skal vi tro Brekke.
- Vi opplever at de fleste helst vil slippe å ha for mange tilleggsfunksjoner på et utlånsprodukt – det skal være enkelt å sette seg inn i og benytte. Det er hovedsakelig bedriftskunder som er avhengige av å benytte e-post på sin mobiltelefon. Næringshandel faller ikke inn under forbrukerkjøpsloven, men vi strekker oss uansett langt for å møte alle kunders behov, sier han.
Synes du det virker urimelig å måtte ha en rekke fancy lånetelefoner tilgjengelig for kundene?
- Vi forsøker til en hver tid å ha et tilpasset utvalg av utlånstelefoner basert på det sortimentet vi tilbyr i varehuset, svarer Brekke.

(Artikkelen fortsettes.)
 
- Kunden har ansvar for lånegjenstanden
Som en av våre forumdeltakere påpekte, er det lite gunstig å drive butikk dersom man må ha masse lånetelefoner inne, særlig når de som oftest kommer tilbake i mishandlet tilstand. Kunden er imidlertid ansvarlig for å ta godt vare på lånegjenstanden, og kan bli avkrevd erstatning dersom produktet er ødelagt eller betydelig forringet.
- Vår erfaring er at i servicesammenheng ønsker de fleste å kunne oppfylle behovene med å ringe og sende SMS. De ønsker derfor at utlånsproduktet skal være enkelt å bruke, det skal være enkelt å slette personlig innhold ved innlevering, og kundene ønsker ikke å være ansvarlige for et urimelig dyrt utlånsprodukt, sier Brekke.
- Kunden signerer en utlånsavtale ved utlevering av et låneprodukt, og er ansvarlig for dette produktet i utlånsperioden. Dersom låneproduktet ikke innleveres når reparert produkt er ferdig, vil heller ikke reparert produkt bli utlevert. Dersom det går urimelig lang tid fra reparasjon er utført og kunde innleverer låneprodukt vil også dette bli fakturert kunden, avslutter Elkjøps kommunikasjonsrådgiver.
Bevisstgjøring fra alle hold
Vi får inntrykk av at FTU-vedtaket har ført til at både forbrukere og selgere har blitt mer bevisst på hva Forbrukerkjøpsloven krever av hver part. At det er kjøpsproduktets funksjoner og forbrukerens behov som er retningsgivende for hvor godt låneprodukt som kan kreves, virker generelt akseptert. Det meste kan avtales mellom selger og kjøper, og det kan bli vanligere å tilby flere produkter for å dekke funksjonene i mobilen – for eksempel en rimelig mobil + GPS eller et enkelt digitalkamera.
Det er dessuten verdt å merke seg at forbrukerne er ansvarlig for lånegjenstanden(e), og at selgeren kan kreve erstatning dersom den/de ikke leveres tilbake innen rimelig tid etter reparasjon eller ødelegges ved uforsiktighet/vilje. Kjenn dine rettigheter, kjenn ditt ansvar.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen