Slike betingelser godtar de fleste av oss hver eneste dag. (Bilde: Shutterstock/Teknofil.no/montasje)

Gir du ukritisk fra deg personopplysninger på Internett?

Mange føler at de ikke har noe annet valg.

Omtrent hver eneste gang du laster ned et nytt program eller en ny app, får du spørsmål om du «godtar» at tjenesten får tilgang til din personlige informasjon. En ny undersøkelse viser ifølge The New York Times at vi som regel bare klikker oss videre, og dermed gir selskapet grønt lys til å bruke disse opplysningene. 

Undersøkelsen viser imidlertid også at vi misliker ganske sterkt å gjøre dette, men at mange føler at de ikke har noe valg.

Ikke greit

Undersøkelsen ble gjennomført av University of Pennsylvania. De spurte er alle amerikanere, og ser ut til å være nokså samstemte i sin konklusjon. 55 prosent av de spurte var sterkt uenige eller uenige i at det var «...greit at en butikk jeg handler hos bruker informasjon om meg til å lage en personlig profil så de kan forbedre tjenesten de gir meg.»

7 av 10 syntes heller ikke det var greit at butikken overvåket dem i bytte mot gratis Internett i butikken, mens hele 91 prosent syntes det var uakseptabelt at selskaper samlet inn informasjon om dem uten at de visste om det.

Må gi fra seg kontrollen

Pleier du å finlese disse betingelsene? Ikke vi heller...
Pleier du å finlese disse betingelsene? Ikke vi heller... Foto: Torstein Norum Bugge, Teknofil.no

Mange butikker og selskaper tilbyr brukerne avslag på prisen eller «spesialtilbud» dersom de får lov til å lagre informasjon om kjøpshistorikken din. Dette syntes 43 prosent av deltagerne var greit.

Gruppen ved universitetet oppdaget imidlertid at desto mer spesifikke selskapene var omkring hva informasjonen skulle bli brukt til, desto mer motvillige ble brukerne til å gi bort informasjonen sin. 

Kun 19 prosent svarte nemlig at de ville gitt bort kjøpshistorikken sin om de visste at den ble brukt til å gjøre antagelser om etnisiteten deres.

Det er vel en viss sannsynlighet for at mange selskaper har fått med seg dette, og derfor bevisst lager vage og lite spesifikke brukervilkår. Undersøkelsen viser at 84 prosent av de spurte gjerne ville vite hva informasjonen deres ble brukt til, men at hele 65 prosent hadde stillferdig akseptert at de ikke hadde noen kontroll over dette.

Ikke alle er like opptatt av å holde sin private informasjon privat:
Danskene er villige til å bytte private opplysninger mot billigere forsikringer »

(Kilde: The New York Times)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen