Ingen av de store leverer den hastigheten de selger

Den faktiske hastigheten på bredbåndet i Norge varierer mye. (Bilde: Google/Connie Zhou)

Du får ikke den netthastigheten du betaler for

Ingen av de store i Norge leverer det de selger.

Vårt søsternettsted Inside Telecom.no har gått den norske bredbåndsbransjen etter i sømmene. Via statistikk fra Post- og teletilsynets nettside Nettfart.no, har Inside Telecom sammenlignet den hastigheten leverandørene markedsfører, med den brukerne faktisk får.

Resultatet er slående. Ingen av de store tilbyderne leverer den hastigheten de annonserer. I ett tilfelle får kundene bare halvparten av det de betaler for.

Store sprik i hastigheten

Basert på flere tusen målinger, kommer det frem at de fem største bredbåndstilbyderne har store sprik i den faktiske hastigheten på sine abonnementer:

  • Nextgentel: 13 til 28 prosent under den lovede nedlastingshastigheten
  • Canal Digital: 3 til 12 prosent under den lovede nedlastingshastigheten
  • Get: 2 til 12 prosent under den lovede nedlastingskapasiteten
  • Altibox: 7 til 16 prosent under den lovede nedlastingshastigheten
  • Telenor: 0 til 23 prosent under den lovede nedlastingshastigheten

Avviket for opplastingshastigheter er enda større, og verst av alle er Altibox' abonnement «200». Dette abonnementet lover 100 Mbit/s både i opp- og nedlastingshastighet, men nettfart-brukerne måler en opplastingshastighet på bare 48 Mbit/s. Det er 52 prosent under det som loves fra leverandøren.

– Som forventet

Bjørn Erik Eskedal i Post- og teletilsynet er ikke overrasket.
Bjørn Erik Eskedal i Post- og teletilsynet er ikke overrasket.

Selv om avvikene som er avdekket tidvis er store, mener Post- og Teletilsynet at dette er som forventet:

– Vi har ikke sperret opp øynene over målingene så langt, sier underdirektør Bjørn Erik Eskedal i Post- og teletilsynet, til Inside Telecom.

Han legger til at leverandørene i snitt leverer omtrent 90 prosent av den nedlastingskapasiteten som er annonsert.

I 2009 etablerte Forbrukerombudet, sammen med de største bredbåndsselskapene, en ny bransjenorm. Denne satt blant annet rammer for at tilbyderne skal markedsføre de hastighetene forbrukerne kan forvente å få. Ombudet har fått få klager på grunn av manglende nettfart.

– Hvis det viser seg at bransjen beveger seg tilbake til den gamle toppfart-markedsføringen og dette skaper problemer for forbrukerne, må vi vurdere å ta opp problemstillingen med bransjen igjen, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet, til Inside Telecom.

Klikk for større versjon.
Klikk for større versjon.

Store prisdifferanser

Når den båndbredden brukerne faktisk får i de fleste tilfellene er godt under det man blir forespeilet, er det enkelt å tenke at dette burde bety en lavere månedspris. Nettleverandørene dine vil nok ikke gi deg det med det første, og om du har rett på det er et tvilsspørsmål.

Vi har regnet på hvor mye man i så fall burde fått redusert månedsprisen. Selv når vi vekter for forskjellen mellom ned- og opplastingshastighet, viser det seg at de fleste abonnementene burde vært betydelig billigere. Nextgentels abonnement «Bredbånd 20» burde vært 27 prosent billigere, mens Telenors «Bredbånd 16» burde kostet 306 kroner hver måned, ikke 399 kroner. Forskjellen blir størst for Altibox' «Internett 200», som burde kostet 560 kroner hver måned, ikke 849 kroner.

Denne tankegangen om prisdifferanse er imidlertid ikke gunstig for kunder av trønderlagsselskapet Loqal, som overleverer til de grader på opplastingshastighetene. Deres abonnement «Internett Fiber 20/20» burde egentlig kostet 620 kroner, men du får det for 499 kroner hver måned.

Kan ha flere feilkilder

Øyvind Husby i Get, mener Nettfart.no ikke fungerer ett hensikten.
Øyvind Husby i Get, mener Nettfart.no ikke fungerer ett hensikten.

Alle de store leverandørene noenlunde fornøyd med den nye tjenesten fra Post- og Teletilsynet, mens Get på sin side er mest kritisk av de vi har snakket med:

– Vi mener dagens versjon ikke er god nok. For eksempel har det betydning hvilken nettleser du bruker, og hvordan denne er satt opp. I tillegg påvirkes resultatene av kapasiteten på kundenes datamaskiner, og av forstyrrelser på, eller begrensninger i, de trådløse hjemmenettene, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Husby i Get.

Hvordan brukerne har målt hastigheten, er nemlig avgjørende for statistikken på Nettfart.no. Selv om tjenesten har gode informasjonssider for å fjerne feilkilder, er flere av tilbyderne skeptiske til om alle brukerne har forstått og fulgt disse retningslinjene. Om man for eksempel kjører testen på et trådløst nett, vil dette påvirke målingene.

Katharina Kokkim i Canal Digital kabel-TV legger også til at brukerne selv kan ha lagt inn feil abonnement da de brukte Nettfart.no.

– Vi sjekker alltid kapasiteten hos kundene. Det er likevel viktig at kunder som er misfornøyde og mener de betaler for en vare de ikke får, tar kontakt med oss. Da kan vi se på problemet sammen, sier Kokkim.

Altibox peker til den tilsvarende svenske tjenesten, Bredbandskollen.se:

– Der står det at en målt hastighet på 16,8 Mbit/s vil være et godt resultat for en fiberaksess på 24 Mbit/s. Vi vet at Post- og teletilsynet har hentet erfaringer fra Bredbandskollen i sitt arbeid med Nettfart. I lys av dette mener vi at vi leverer gode produkter, forteller kommunikasjonsansvarlig i Altibox, Espen Schiager.

Telenor: «Opptil-hastigheter»

Knut Sollid i Telenor inrømmer selv at han ikke leser den lille skriften.
Knut Sollid i Telenor inrømmer selv at han ikke leser den lille skriften.

Telenor påpeker på sin side at alle abonnementene de selger, markedsføres som «opptil-hastigheter». Denne formuleringen er det imidlertid ikke noe spor at på Telenors hjemmesider, eller noe annet sted. Konfrontert med dette, sier regional kommunikasjonssjef i Telenor, Knut Sollid, at det fremgår i selskapets betingelser. Men hvor i betingelsene, kan Sollid først ikke svare på:

– Jeg må ta et lite forbehold her, for som nordmenn flest har jeg ikke lest det som står med liten skrift, sier Sollid til Inside Telecom.no.

Senere følger han opp med en e-post, der han peker til at Telenor tar forbehold om «tekniske forhold i nettet», som kan føre til at du ikke får den hastigheten du betaler for.

– Det er mange flaskehalser i nettet. Vi kan aldri garantere en hastighet, sier Sollid.

En leverte fire ganger for mye

Daglig leder Alf Egil Husby i Loqal viste ikke at de overleverte.
Daglig leder Alf Egil Husby i Loqal viste ikke at de overleverte.

Tallene Inside Telecom har hentet inn viser også at én liten bredbåndstilbyder utmerker seg spesielt positivt. Trønderlagsselskapet Loqal leverer nemlig ikke bare det de skal. I flere tilfeller leverer de mye mer – uten at de selv var klar over det.

Selskapet mangler litt på nedlastingshastigheten, men de overleverer til de grader på opplastingshastigheten. Utslaget er størst på abonnementet «Internet fiber 90/10», som leverer 81 Mbit/s ned – men hele 48 Mbit/s opp.

– Det var jeg ikke klar over, sa daglig leder, Alf Egil Husby, overrumplet.

Selv om selskapet gir kundene langt mer enn hva de har blitt forespeilet, ønsker ikke Husby umiddelbart å ta kvelertak på hastigheten.

– Jeg skal nok ta en prat med teknisk avdeling, ja. Men jeg vil ikke prioritere å bruke ressurser på å senke farta kundene opplever i dag. Det er jo positivt for dem at de får mer enn de har betalt for, sier han.

Kommentarer (129)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen