Illustrasjonsbilde. (Bilde: Shutterstock)

Derfor er det livsviktig å stå mens du jobber

Ekspertene anbefaler fire timer om dagen.

De siste årene har det blitt hevdet fra ulike eksperter at stillesitting kan sende oss for tidlig i graven. Særlig kan dette være et problem for folk som jobber hele dagen på et kontor, og som ikke har hev- og senk-pult.

Nå har britiske helseeksperter kommet med noen velmente, potensielt livreddende råd til alle oss som stort sett parkerer baken på en kontorstol dagen lang, melder Mashable.

Rådene går i hovedsak ut på at alle kontorarbeidere bør jobbe stående i minimum to timer per dag. Det er altså minimum hvis du vil unngå følgene av stillesitting. Etter hvert bør du imidlertid stå og jobbe i hele fire timer, skal vi tro ekspertene.

Hjelper det ikke med trening?

Du tenker kanskje at dette ikke gjelder akkurat deg, fordi du trener på kveldstid? Feil! 

– Selv om du ellers møter andre krav til fysisk aktivitet, vil ikke det spare deg for risikoene som er forbundet med langvarig stillesitting, sier Gavin Bradley, sjef for Get Britain Standing-kampanjen til Mashable.

Dette er en av gruppene som har vært med på å skrive de nye retningslinjene. Risikoene Bradley sikter til er som følger: Dobbelt så høy sjanse for å utvikle diabetes type II og hjerte- og karsykdommer, 13 prosents høyere sjanse for å få kreft, og 17 prosents sjanse for å dø for tidlig, sammenlignet med de som sitter lite i arbeidet. I tillegg har de som sitter mye i løpet av arbeidsdagen større sjanse for å få muskelsmerter og vondt i leddene.

Hele 95 prosent av voksne som lever i høyt utviklede land regnes som «inaktive», og mye skyldes stillesitting på jobb. Et av rådene er for arbeidsgivere å la de ansatte ta hyppige pauser, hvor de beveger på seg. Et annet er å vurdere om møter kan tas stående.

– Vi har sittet på dette problemet altfor lenge, avslutter Bradley, som for øvrig selv tar alle telefonsamtaler stående.

«Gå på jobb» har fått en ny betydning
Bytt ut kontorstolen med et digert hamsterhjul »

(Kilder: Mashable, British Medical Journal of Sports Medicine)

 

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen