(Bilde: Stay.com)

Drømmer om titalls millioner brukere

Norske Stay.com lanserer ny app som lar deg skreddersy din egen reiseguide.

Norske teknologi-startups lever fortsatt litt i skyggen av nordiske suksesser som Spotify og Rovio (Angry Birds), men det finnes flere selskaper med ambisjoner om å rykke opp i samme liga.

Stay.com er et slikt selskap. I 2010 lanserte gründer Joachim Paasche og teamet hans Stay.com, en webside som tok reiseguideopplevelsen over på nett. Allerede samme år ble den norske satsningen inkludert på Time Magazines liste over de 50 beste nettsidene Internett hadde å by på. I den første utgaven av appen fikk du tilgang til dine personlige reiseguider, men da måtte alt gjøres via nettsiden i forkant.

Les også: Mobiltipsene som redder ferien din

Nå lanserer Stay.com sin nye app til iPhone og Android-mobiler i Norge, USA og Storbritannia, og dette er en app med langt flere muligheter.

– Drømmen er å ha flere titalls millioner brukere. Vi håper på å bli verdensledende innen sosial reiseplanlegging, sier Paasche til Amobil om selskapets ambisjoner.

Administrerende direktør Joachim Paasche i Stay.com.
Administrerende direktør Joachim Paasche i Stay.com.Foto: Stay.com

Verdensledende på reiseplanlegging

Paasche har tittelen administrerende direktør i Stay.com. Siden 2003 har han jobbet med bookingsiden Hotellweb,og den nye satsningen har visse likheter med denne nettsiden. Med Stay.com er tanken at du på egenhånd eller sammen med venner skal planlegge ferieturen via appen og nettsiden. Ved å legge inn hotellet du skal bo på, restauranter, attraksjoner, severdigheter og annet innhold skaper du egne reiseguider.

– Her kan du skreddersy det du vil ha på reisen, sier Paasche.

– Forretningsmodellen vår er lagt opp slik at du som bruker skal booke noe når du lager en guide. Foreløpig er det bare hotellbestilling som kan gjøres via appen, men det kommer mer.

Hvordan skiller dette seg ut i forhold til for eksempel Lonely Planet, som har veldig gode reiseguider til mobil?

– Lonely Planet har "brand" og innhold. De jobber veldig likt som oss, med et nettverk av frilansere som leverer anmeldelser. Det vi kan tilby, i tillegg til det sosiale aspektet, er god geotagging, gode bilder – og at Stay.com alltid vil være gratis, svarer han.

Slik ser kartet ut i den nye Stay.com-appen.
Slik ser kartet ut i den nye Stay.com-appen.Foto: Stay.com

Kan brukes offline

Problemet med noen reiseguide-apper er at du ikke kan bruke dem uten internettilkobling på mobilen når du er på ferie. Det er ikke tilfellet med den norske appen. Når du og de du skal reise sammen med har laget en guide, kan denne lastes ned til mobilen din. Da får du tilgang til et offline-kart som viser alle punktene du har lagt inn, samt informasjon og bilder for hvert av punktene.

Gogobot og Trippy er vel våre fremste utfordrere. De er begge gode på den sosiale biten. Vi er unike på å kombinere ekspertinnhold med det sosiale, pluss at man kan bruke det offline, sier Paasche.

Karttjenesten er utviklet av det norske selskapet Faster Imaging. Deres ekspertise går blant annet ut på å presentere punktene på kartet på en oversiktlig måte, i forhold til hvor langt du zoomer inn eller ut. I tillegg komprimerer de datamengden i kartet "inntil 20 ganger mindre enn konkurrentene" – ifølge selskapet selv. Kartet er en vesentlig del av den nye Stay.com-appen, noe med-gründer og interaksjonsdesigner Asgeir Hoem ikke legger skjul på.

– Jeg synes kartet vårt rocker, skryter han.

Foto: Stay.com

Tips via sosiale medier

Når det gjelder integrering av sosial medier har Stay.com fokusert på Facebook og Twitter. Via disse tjenestene, samt vanlig e-post, kan du innhente tips fra venner og kjente som har vært der du skal reise. Eksempelvis har kanskje noen du kjenner en bortgjemt restaurant å anbefale. Det er valgfritt om du vil logge inn med Facebook eller e-post-adressen din, men Stay.com forsikrer oss om at det ikke vil dukke opp noe uventet på Facebook-siden din hvis du benytter tjenesten via Facebook.

– Det er bare å bruke Facebook aktivt. Vi er like stor motstander av automatiske oppdateringer som det du er, så det er kun det du selv velger å legge ut som legges ut, understreker Paasche.

Kobler du opp via Facebook får du også se hvor dine Facebook-venner har sjekket inn når de har reist dit du skal reise.

App på engelsk

Den nye Stay.com-appen har vært tilgjengelig siden starten av juli (silent launch), men nå er den også offisielt lansert i Norge, USA og Storbritannia. Appen er dog på engelsk.

– Vi hadde faktisk en norsk versjon, men valgte å kutte den ut fordi vi tror nordmenn "skjønner dealen", sier Paasche.

– Vi skal ta verden, og da er det ett språk som gjelder, skyter markedsdirektør Glenn Stenholm inn.

Den norske megahiten?

Om Stay.com har det som skal til for å hevde seg blant de virkelig store tjenestene gjenstår å se. Tidligere har vi lansert Fribi som en annen mulig megahit fra Norge, og det finnes også tjenester som WeVideo og Soundrop som har store ambisjoner. Videre har blant annet Bipper og Wordfeud gjort seg bemerket i utlandet.

Les også: Slik skal norske apper nå verdenstoppen

Det som taler for Stay.com er at de allerede har fått positiv omtale i Time Magazine og flere utenlandske teknoblogger og nettaviser, og at turisme alltid vil være populært. I tillegg skiller den seg ut positivt i forhold til andre reiseguide-apper på flere områder.

– Mulighetene kommer til å bli helt vanvittige de neste årene, og jeg tenker at det blir viktig for Stay.com å tilrettelegge for nye tjenester og funksjoner etter hver som de kommer, sier Paasche.

– Jeg drømmer om at dette skal ta skikkelig av, avslutter Stay.com-gründeren.

Last ned Stay.com appen her:

Les også: Slik lykkes du med din app-idé

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen