Dreper pirater musikken?

Piracy Kills Music-kampanjen rulles ut i helgen på bransjetreffet by:Larm i Trondheim.

Mot-nettsted

Piratgruppen hevder på sitt mot-nettsted www.piracykillsnomusic.no at platebransjen med kampanjen kriminaliserer en hel generasjon, og mangler sunn fornuft og respekt for musikere.

- Plateselskapet vil si at piratkopiering tar livet av musikken, men vi vil vise at den lever i beste velgående. Også etter 10 år med nedlasting fra nettet, skriver gruppen.

- Internett er et demokratisk medium, der brukeren kan oppsøke det som interesserer dem, skriver gruppen videre, og peker på MySpace, der titusenvis av artister profilerer seg selv og legger ut musikken sin, uten innblanding fra plateselskapene.

Er denne død?
Er denne død?

CD-salg foreldet

Gruppen mener også at salg av musikk over disk er foreldet, og at nedgangen i platebransjen er selvforskyldt.

– Når man finner en CD til 200 kroner på en butikk, er det mange som tenker seg om to ganger. På eMusic får man rundt 100 MP3-filer for samme prisen. Og når man vet hvor mye av 200 kr som har gått til plateselskap og distribusjon, går det gjerne slik at man tenker seg om enda en gang, skriver gruppen videre.

- Færre og færre bruker så mye penger på musikk. Likevel skal plateselskapene klamre seg til sin gamle markedsmodell, og det ser ut som de er villige til å gå ned med den. "Absolute Music"-tiden er forbi, erklærer gruppen.

Piratgruppen tror også at bransjen tar livet av personvernet:

– Platebransjen representert med advokatfirmaet Simonsen & Føyen har lenge rotet rundt på nettet og opprettet registre med IP-numre for å ta deg som er så utrivelig at du laster ned. Og det, med datatilsynets velsignelse og i strid med personvernloven! påstår gruppen, før de videre argumenterer med at Internett er noe av det beste som har skjedd musikken:

– Musikken har trødd ut av musikkbransjens makt og inn i kunsten! proklamerer piratene.

Holdningskrig

De to kampanjene med motsatt budskap, legger nå opp til krig mellom plateselskapene og piratgruppen. Platebransjens kampanje er et samarbeid mellom Fono, Gramart og platebransjens interresseorganisasjon IFPI.

På nettstedet www.piracykillsmusic.no er det lagt ut en video som åpner med bilder av en kirkegård, og som formidler at det for ti år siden var mulig å leve av å selge musikk, men i 1999 kom et program som het Napster, og siden den gang har folk plutselig begynt å mene at musikk skal være gratis.

Initiativtaker har også på denne siden lagt ut spørsmål og svar knyttet til piratkopiering, og oppfordrer brukerne om å tipse IFPI om personer som driver med ulovlig fildeling.

Piratgruppen oppfordrer på sin side folket til å sende mail til kulturdepartementet og si hva du mener om at platebransjen overvåker dine nettvaner.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen