Dreper nettet mannebladene?

Ed Needham, tidligere redaktør for FHM, Maxim og Rolling Stones har gitt opp magasinbransjen.

I en kronikk i The Guardian mener han nakne damer og morsomme artikler på papir må gi opp til fordel for Internett.

Måneden, en forferdelig tidsenhet
- Internett, andre elektroniske distraksjoner og de britiske ukebladene har medført at måneden er en forferdelig tidsenhet å forholde seg til. Veien videre for manne magasiner blir stadig vanskeligere å manøvrere på, skriver han i kronikken.

Needham mener at typiske artikler med bilder av lettkledde damer og humoristiske anekdoter allerede har gått sin seiersgang på nett og via e-mail lenge før magasinene når bladhyllene.

Historier om kyllingsex passer bedre på nett
- Vi diskuterte en gang i FHM om vi skulle trykke et bilde av en mann som hadde blitt drept mens han hadde sex med en høne. Han hadde blitt overrasket av en stein som hadde kommet rullende og knust både han og høna. I dag er ideen om at et månedsmagasin kan komme først med et slikt ”Så du det?” bilde latterlig. I dag ville bilde vært i halve verdens innbokser allerede før de hadde fått vekk steinen, skriver han.

Han mener magasinverdenen altfor lenge har undervurdert utviklingen på nett og derfor henger langt etter på dette området. Dette vil bli deres undergang mener han.

Nettet ingen trussel
Norske magasinredaktører er slett ikke enige i Needhams dommedagsprofetier. Thomas Serzelecky, redaksjonssjef for den norske utgaven av FHM anser ikke Internett for en stor trussel mot hans produkt.

- Nettet har gitt fine damer siden dag en, men i vårt blad får man hele pakka med damer, humor og lengre artikler, sier han.

FHM Norge har et stabilt opplag på 56.000 i måneden og Serzelecky tror folk fortsatt er interesserte i å ha et blad i hånden som de kan sette seg ned med og lese akkompagnert med øl og godis. 

Magasinsjangeren blir dårlig på nett
Konkurrenten Mann har et opplag på 16.000 i måneden og heller ikke de tror nettet vil overta for magasinene.

- Magasinene presenterer en sjanger som funker dårlig på nett, mener Knut Christian Moeng, redaktør i Mann.

Han mener noen magasiner nok vil fungere bra på nett, men for Mann er det uansett det fysiske bladet som står i fokus.

- Internett gir først og fremst utfordringer for nyhetsmagasiner, selv er vi i gang med en redesigning av våre nettsider, men det er bladet som vil stå i fokus også i fremtiden. Dette er snakk om en type magasin som har liv laga lenge fremover, sier Moeng.

Ta av solbrillene
Både han og Serzelecky mener Needhams dommedagsprofetier er feil. Hos magasin- og ukepresseforeningen går de ennå lengre i sin kritikk.

- Ed Needham må ta av solbrillene, sier daglig leder Karen Eldbjørg Toven.

Hun er ikke i tvil om at Needham skyter bom med sine uttalelser.

- Ryktene om døden er overdrevet, det er helt klart gode tider for magasinbransjen både når det gjelder opplagstall og interesse.

Kuler’n på en annen måte
Hun mener dette enkelt kan forklares med lesernes ønsker.

- Når man leser magasiner så kuler man ned på en helt annet måte enn når man sitter foran en maskin. At kjøperen da heller vil ha stoffet på papir er det ikke tvil om, sier Toven.

Hun mener også at aviser merker Internett som en større trussel enn det magasiner gjør. Mennesker leser nemlig magasiner for å hygge seg, ikke bli oppdatert.

Må ikke satse for mye på nett
Alle magasinene jobber med sine nettsider, men få av de har mye informasjon. At magasiner ikke har de største satsningene på nett forstår Toven godt.

- Det ville jo vært utrolig dumt å legge ut magasinstoffet på nett i forkant av selve magasinet. Her er det snakk om egenproduserte artikler som ingen andre sitter på uansett. Kjendisstoff gir derimot litt større utfordringer, sier hun.

Om Needham har rett i sine profetier gjenstår å se. Men så langt virker ingen av Norges manneblader å frykte verken nettets innhold av nakne damer, eller perverse sex-historier.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen