AppWorks 02:

På utviklerkonferansen AppWorks 02 denne uken holdt John Valentine fra New Initiatives foredrag om mobilapplikasjonen SCVNGR.

Konseptet går ut på å lage et slags spill ut av den virkelige verden, ved hjelp av blant annet GPS-en på mobilen og velvillighet fra lokale bedrifter. Når du for eksempel besøker en butikk kan du velge "Check-In" på mobilen, og da tjener du poeng. Hvis butikken i tillegg har en oppgave som du må løse, får du flere poeng.

Poengene kan løses inn i premier og rabatter hos deltakende butikker. Nesten to millioner mobilbrukere i USA og Europa har lastet ned appen.

Lokasjon er viktigst

Valentine virker totalt overbevist om at dette er en glimrende ide. Årsaken er at appen kombinerer det sosiale med lokasjon.

- Det forrige tiåret handlet om sosiale netverk. Facebook, Twitter, LinkdIn... det er over, de vant, sier Valentine.

- Nå handler det om å koble mobilbruken til både lokasjon og det sosiale, sier han videre.

Tjen poeng på alt

SCVNGR kan lastes ned gratis av norske brukere, men det er svært få norske bedrifter som deltar i denne skattejakten. Dermed er det så godt som ingen premier å hente, og derfor må du foreløpig se på det som et slags rollespill der du sanker flest mulig poeng. På sikt kan tjenesten bli mer som i USA.

Valentine forteller nemlig at i USA har blant annet mobiloperatøren AT&T gitt 99 dollar i rabatt til SCVNGR-brukere som har utført noen av deres oppdrag. I flere amerikanske byer har det blitt arrangert "Diamond Dash"-skattejakter via SCVNGR, der vinneren får en svært kostbar forlovelsesring fra en lokal gullsmed. I tillegg får du gratis iskrem, gratis kaffe, gratis øl, gratis burger og masse annet ved registrere "Check-In" og ta "Challenges".

- Alle kan bygge på SCVNGR-plattformen. For lokale bedrifter er det en fin måte å drive reklame og skaffe nye kunder, sier Valentine.

- Men vi trenger mer enn bare "Check-Ins". Vi trenger oppgaver og premier. Det var en som sa til meg: "I'm not gonna' Check-In unless I get shit", og det skjønner jeg, legger han til.

Lojale mobil-kunder

Med om lag to millioner brukere på Android og iPhone har SCVNGR blitt nokså populær. De 80 ansatte i New Initiatives ønsker likevel å bli større. I USA har de nylig lansert en ny app kalt LevelUp. Dette fungerer slik at du går opp et nivå hver gang du handler hos en deltakende butikk, og etter hvert oppnår status som en god kunde. Dette gir deg gode rabatter, samtidig som butikken får lojale kunder.

Rabatttjenesten Groupon har blitt populær også i Europa, men Valentine hevder at butikkene som deltar på dette verken får lojale kunder eller god fortjeneste. Han har, ikke overraskende, stor tro på at sin egen konkurrerende tjeneste LevelUp vil gi mer tilbake til både bedrifter og kunder.

LevelUp er foreløpig bare tilgjengelig som et pilotprosjekt i Philadelphia, Boston og San Francisco.

John Valentine i New Initiatives holdt foredrag på AppWorks 02 med tittelen "Game layer on top of the world". Video fra foredraget blir etter hvert tilgjengelig på www.appworks.no.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen