BankID på mobil har problemer nå på torsdag formiddag. Det har ledet til klager fra enkelte bankkunder som ikke får logget inn. BankID anbefaler at du bruker kodebrikke hvis du ikke får logget inn på vanlig måte.
BankID på mobil har problemer nå på torsdag formiddag. Det har ledet til klager fra enkelte bankkunder som ikke får logget inn. BankID anbefaler at du bruker kodebrikke hvis du ikke får logget inn på vanlig måte. (Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

BankID skaper trøbbel for bankkunder

Skyldes at mange ser etter skattepenger.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Flere norske bankkunder har torsdag hatt problemer med å logge inn på bankens tjenester.

Problemene skyldes voldsom trafikk hos BankID, der BankID på mobil falt ned først, og har gitt brukere feilmelding når de prøvde å logge inn.

– Feilen er omfattende, sier BankIDs kommunikasjonssjef, Hanne Kjærnes, til E24.

Feilen rammet opprinnelig bare mobilkunder med Telia og Telenor, og etter et par relativt korte utfall kunne Telenor-kunder igjen logge inn via BankID. Men i løpet av formiddagen ble kapasiteten også sprengt for innlogging med kodebrikke, og Telenor-kunder fikk igjen problemer.

Kunder med kodebrikke har hatt problemer siden 8.25, melder BankID i en e-post, men tjenesten har ikke vært nede.  BankID beskriver den i stedet som treg og med en del innlogginger som feiler.

– Vi ser nå bedring i tjenestene og har fullt fokus på å få feilrettet slik at vi kommer tilbake til normal drift, forklarer Kjærnes til Tek.no.

Oppdatert: Ved 16.30-tiden skal alt fungere som normalt hos BankID, som opplyser om at det meste har fungert bra siden klokken 14, mens BankID på mobil for Telia-kunder har brukt noe tid på å normalisere seg helt.

Vi får også opplyst at BankID har gjennomført 3,2 millioner transaksjoner det siste døgnet.

BankdID-feilen rammer flere banker og offentlige IT-løsninger. Kunder av Sparebank1, Gjensidige og Sbanken rapporterte også om problemer med løsningen på morgenkvisten. 

BankIDs nettsider varsler at tjenesten har problemer med BankID på mobil for Telia-kunder akkurat nå. Telenor-kunder hadde også problemer på morgenkvisten, men var en liten periode friskmeldt før det på ny meldes om enkelte problemer også for disse.

BankID: – Bruk kodebrikke

BankID bekreftet problemene på morgenkvisten.

Problemene rammer en rekke ulike banker og tjenester.

– Det er BankID på mobil som ikke har fungert som det skal, både for Telia og Telenor, forklarer  Kjærnes til Tek.no.

– Problemene for Telenor er løst, men det er fortsatt noen problemer for Telia-kunder. De kan logge inn som vanlig med kodebrikke. Problemene skyldes høy trafikk og at folk sjekker skattepengene, sier Kjærnes videre.

– Vet dere noe om når de siste problemene vil være over?

– Det pleier å bli bedre litt utover formiddagen. Men det er vanskelig å si, for det er mange som prøver å logge inn, svarer Kjærnes.

Hverken DNB eller BankID kunne si noe om hvor mange som har forsøkt å logge inn uten å komme gjennom.

På DNBs Facebook-side var det flere som rapporterte at de ikke fikk logget seg inn.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen