Disse 200 prisene bør du kjenne til

Å ringe ulike selskapers Kundervicetelefoner kan koste flesk, noe Forbrukerrådet påpeker i en fersk undersøkelse.

 

Ifølge Teletilsynet er det fritt frem for bedrifter og andre å la kundene betale for deres sentralbord gjennom høye priser på telleskrittene. Det resulterer i stive priser og et ugjennomtrengelig prissystem.

Fordelen med et servicenummer er at oppringer automatisk settes over til personer som kan hjelpe. Dessverre er det ingen krav om at kunden informeres om hva det koster å ringe.

De fleste selskaper forventer at kundene driver selvbetjening på nettet. Dessverre er det ikke alltid man har tilgang til nett, eller man har behov for hjelp til ting man ikke får ordnet på nett. Dermed henvises man til spesialnummer, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Å ringe slike nummer, kan raskt tømme lommeboken eller kontantkortet. For eksempel tar Ryanair minst 14 kroner per minutt hvis du ringer fra utlandet. SAS og Norwegian nøyer seg med vanlig takst, vel å merke hvis du ringer fra en norsk fasttelefon. Ringer du fra mobilen koster det over fire kroner per minutt. Tiden blir med andre ord dyr mens du venter i køen.

Samtalen dyrere enn billetten
- Jeg svidde av flere kontantkort på å ringe et flyselskap, da flyet med ungene mine ble stående værfast på en flyplass langt hjemmefra. Det kostet cirka fem kroner per minutt og det gikk nærmere én time i telefonen. Dermed kostet samtalen nesten like mye som billettene, forteller en innringer til Forbrukerrådet.

Han er ikke alene om å punge ut for «telefonservice».

Å finne ut hva en samtale vil koste før man ringer, er nesten umulig, i hvert fall uten nettilgang - som i seg selv kan koste skjorta fra mobilen.

Sprikende priser
Prisen på ulike nummer varierer. De fleste nummer som begynner på 815 eller 820 har andre priser enn vanlige fasttelefoner. Det samme gjelder femsifrede nummer. Å finne ut hva det koster å ringe disse numrene, er ikke alltid like lett. Spesielt uoversiktlig og dyrt er det når man ringer fra mobiltelefonen.

Teleselskapene liker å gjøre ting komplisert. Telenor har cirka 200 ulike takster for spesialnumre. Konkurrentene NetCom og Tele2 ligger ikke langt bak.

Femsifret er rådyrt
Stadig flere selskaper og organisasjoner får femsifrede nummer, omtalt som servicenummer, som skal være lettere å huske og gi bedre kundeservice.

Ulempen er at å ringe et femsifret «servicenummer» koster mange ganger mer enn å ringe et vanlig åttesifret telefonnummer fra mobiltelefon.

Slik forklarer Telenor hvordan prisene fastsettes:

-Termineringsprisen settes av bedriftene som tilbyr tjenestene. Deretter legger operatørene på en margin for å bestemme sluttbrukerprisen, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Dersom du opplever urimelige priser på «servicenummer», er det mulig å klage til Brukerklagenemnda.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen