Denne hjelmen skal gjøre jagerflypiloter mer effektive. (Bilde: Lockheed Martin)

Disse «VR-hjelmene» lar F-35-piloter titte gjennom flyet

Men så koster de også hele 3,6 millioner kroner stykket.

Det er mange sektorer i samfunnet som tjener på dagens raske teknologiske utvikling. Ikke minst gjelder dette militære styrker, som blant annet snart kan fyre av kuler som søker seg til målet på egen hånd.

Nettstedet Ars Technica melder nå om et nytt forsvarsteknologisk vidunder som skal gjøre jagerflypilotene betydelig mer effektive i sitt virke.

Den store amerikanske jagerflyprodusenten Lockheed Martin har nemlig nå mottatt en ny type høyteknologisk hjelm som skal brukes i selskapets jagerflymodell F-35 Lightning II, tidligere kjent som Joint Strike Fighter.

Integrert skjerm og nattsyn

Hjelmen har fått navnet Helmet Mounted Display System (HMDS) og er utviklet av Rockwell Collins, som startet arbeidet for flere år siden, men som nå altså har gjort nyvinningen klart for bruk.

Dette er hva piloten ser gjennom den integrerte skjermen  i hjelmen.
Dette er hva piloten ser gjennom den integrerte skjermen i hjelmen.Foto: Lockheed Martin

Det spesielle med hjelmen er blant annet at den byr på et integrert, gjennomsiktig skjerm («heads-up display») som viser all informasjon som er nødvendig for å navigere og velge ut mål.

Hjelmen, som ifølge Ars Technica har en stykkpris på rundt 3,6 millioner kroner, er også utstyrt med infrarød teknologi som gir piloten høyoppløst nattsyn.

Lar piloten se «gjennom» flyet

I tillegg til dette har hjelmen den unike funksjonen at den gir piloten mulighet til å se «gjennom» flyet, og på denne måten skaffe seg full, 360-graders oversikt over hva som befinner seg på alle sider av flyet.

Dette er mulig ved hjelp av et system som heter Distributed Aperture System (DAS), som i korte trekk innebærer å benytte seks elektrooptiske sensorer på utsiden av flyet, som overfører informasjon til hjelmen.

I sum skal all denne teknologien øke pilotens såkalte «situasjonsbevissthet» dramatisk. Piloter som har testet HMDS-systemet skal ha rapportert at løsningen gjør det mulig å respondere langt raskere enn tidligere ved at arbeidsmengden i cockpiten reduseres betraktelig. Det gjør det igjen langt enklere å løse oppdrag.

Hittil er 160 HMDS-enheter blitt levert til Lockheed Martin. Norge har bestilt et antall F35-fly, som fremdeles er under utvikling, men det er uvisst om disse vil komme med den nye teknologien.

Passasjerfly ser nå ut til å få en lignende teknologi:
Ny patent gjør at pilotene ikke lenger trenger vinduer »

Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen