Hva du må betale for en kilometer rekkevidde varierer kraftig etter hvilken elbil du velger. Tesla kommer greit ut.
Hva du må betale for en kilometer rekkevidde varierer kraftig etter hvilken elbil du velger. Tesla kommer greit ut. (Foto: Hanne Hattrem, VG/montasje)

Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene


Elbil er ikke lenger forbeholdt de mest miljø- eller teknologiinteresserte av oss, og så langt i år er én av fire biler som er solgt elbiler. De tre mest solgte bilene i år er også elbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. 

Det er grunn til å ha store forventninger til elbilene som kommer senere i år, men hva om du vil ha elbil NÅ og synes rekkevidde er den viktigste parameteren for kjøpet?

Vi har gått gjennom alle elbilene som er tilgjengelig på det norske markedet i dag, og dessuten tatt med den ene av årets kommende biler som har fått endelig prisnivå og er tilgjengelig for bestilling, nemlig Jaguar i-Pace

Tallene viser at det er store forskjeller i hvor mye du betaler for rekkevidden, selv om det selvfølgelig er en litt teoretisk øvelse å sammenlikne minibiler som Mitsubishi i-Miev og Smart ForTwo med Tesla og Jaguar. 

Fakta: Elbil og rekkevidde

Rekkevidde for elbil er komplisert fordi det finnes flere såkalte testsykluser som alle er i bruk. De mest relevante for nordmenn er disse tre: 

  • NEDC - New European Driving Cycle er tross navnet en gammel testmetode som er kjent for å være veldig snill mot bilene som testes. Testene gjøres for eksempel i en snittfart på bare 34 kilometer i timen, varer bare i 20 minutter og gjøres i temperaturer på 20-30 grader. 
  • EPA er navnet på den amerikanske miljømyndigheten, og deres test er kjent for å være den strengeste og mest realistiske av de tre. De har to grunntester - bykjøring og landevei, og tre supplerende tester som tester høyere fart, bruk av klimaanlegg og lave temperaturer. 
  • WLTP - Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure er den nyeste testmetoden, og gir vanligvis et resultat som ligger et sted mellom EPA- og NEDC-tallene. Syklusen er blant annet dobbelt så lang som i NEDC-testen, både snitt- og toppfart er høyere, og testen tar høyde for ekstrautstyr som kan øke forbruket. 

Slik har vi regnet ut

Tallene vi har brukt tar utgangspunkt i den amerikanske EPA-standardens oppgitte rekkevidde for de ulike bilene, ettersom den utgående NEDC-standarden i praksis er fantasitall som har svært lite grunnlag i virkeligheten.

Den nye WLTP-standarden, som ble obligatorisk å bruke fra og med 1. september i fjor, gir verdier som normalt sett ligger et stykke midt mellom EPA og NEDC, men denne er enda såpass lite utbredt at vi har valgt å holde oss til EPA, som også virker å være svært realistisk. 

Jaguar i-Pace har på sin side ikke blitt testet etter EPA-syklusen enda, så vi har estimert den med snittforskjellen mellom EPA og WLTP for de bilene som har fått rekkevidden testet etter begge standardene. For de bilene som ikke har blitt testet etter EPA-standarden har vi estimert basert på NEDC-tallene. 

Vi har også brukt pris for innstegsmodellene til de ulike bilmodellene, og altså derfor ikke tatt høyde for ulikt utstyrsnivå og liknende. 

Merke Modell Batteri i kWt Rekkevidde NEDC i km Rekkevidde EPA i km Pris billigste i kr
BMW i3 33 kWh 33 300 183 292.820
Ford Focus Electric 33.5 225 185 239.900
Hyundai Ioniq Electric 28 280 200 241.900
Jaguar i-Pace 90 480 (WLTP) 411* 599.900
Kia Soul Electric 30 250 179 229.900
Mitsubishi i-Miev 16 150 100 154.620
Nissan Leaf 40 378 243 255.900
Opel Ampera-E 60 520 383 359.900
Renault Zoe 40 400 267* 234.900
Smart ForTwo Electric 17.6 160 93 169.900
Smart ForFour Electric 17.6 155 90* 179.900
Tesla Model S 75 75 490 416 626.870
Tesla Model S 100 100 632 539 799.770
Tesla Model X 75 75 417 383 674.920
Tesla Model X 100 100 565 475 833.420
VW e-Golf 36 300 201 327.500
VW e-Up 18.7 160 107* 199.900
*= anslått

Det gir denne rangeringen. 

Mest rekkevidde for pengene 

Renault Zoe er elbilen som er i salg i dag som gir mest rekkevidde per krone. Bilde: Jan Petter Lynau, VG

«Elbilen med mest rekkevidde for pengene» er en stor del av salgsargumentet til Renaults Zoe, og tallene gir dem tydelig rett i det, også når vi har estimert EPA-rekkevidden for bilen.

Den siste oppdateringen ga nemlig Zoe et batteri på solide 40 kWh, betraktelig større enn noen andre biler i den samme prisklassen. Renault byr attpåtil på hjemmelader og montering inkludert, noe som gjør Zoe til solid valuta for pengene om du ikke trenger en stor bil og gjerne vil ha lang rekkevidde. 

Innstegsmodellen er helt greit utstyrt, men du må opp på mellomnivået «Intens» til 255 000 kroner for å få ting som ryggekamera, elektriske vindusheiser bak og elektrisk innfellbare sidespeil. Derfra er det ytterligere 24 000 kroner til toppnivået «Bose Edition», som blant annet introduserer Bose-lydanlegg og skinnseter og -detaljer innvendig. 

Det er imidlertid et ganske stort men her, og det er at Zoe ikke støtter vanlig hurtiglading med verken CCS eller ChaDeMo. Maks effekt er 22 kW, noe som vil gjøre at det tar godt over halvannen time å lade fra 0 til 80 prosent, som gjerne er typisk å oppgi for hurtiglading. 

Vanskelig tilgjengelig toer 

Opel Ampera-e er fortsatt meget vanskelig å få tak i, men det har i alle fall dukket opp noen på bruktmarkedet. Foto: Hanne Hattrem, VG

Nummer to på lista er Opel Ampera-e, selv om den er svært vanskelig å få fatt på i dag. Det skyldes at General Motors solgte Opel til PSA-gruppen og dermed gjorde leveringsbetingelsene på Chevrolet Bolt, som bilen heter i USA, mye vanskeligere for Opel. 

Opel Norge så seg derfor nødt til først å anbefale forhandlerne sine å slutte å skrive kontrakter på Ampera-e, og deretter satte de opp prisene med minst 45 000 kroner, også for kunder med allerede inngåtte kontrakter, i fjor høst. 

De som har fått utlevert en Ampera-e har imidlertid fått mye rekkevidde for pengene, og spesielt de som fikk bil før prisøkningen trådte i kraft. 

Nissan Leaf er Norges mest solgte bil så langt i år. Her den nye 40 kWh-utgaven. Foto: Hanne Hattrem, VG

Tar vi en kikk på Finn.no ser vi også at Ampera-e holder seg godt i pris, sannsynligvis godt hjulpet av ventelistene hos Opel direkte. Til sammen 54 biler ligger ute, hvorav rundt halvparten er USA-importerte Chevrolet Bolt-versjoner hvor du blant annet må sørge for å sjekke at de er ombygget til å støtte norsk hurtiglading, da Bolt bruker en annen plugg. 

Prisene starter i skrivende stund på cirka 345 000 kroner, mens de fleste europeiske modellene vaker rundt 400 000 kroner, tross at de er kjørt noen tusen kilometer. 

Mest solgt i år - nummer tre 

Nummer tre på listen er nye Nissan Leaf med 40 kWt batteri, som også er Norges mest solgte bil så langt i år, med over 4000 biler levert. Denne vil også få en variant med enda større batteri senere i år, men så langt er det ikke klart hvor stort dette blir.

64 kWt har vært nevnt ved et par anledninger. 

Smart fortwo kommer ikke spesielt godt ut av det om vi ser på rekkevidde per krone. Foto: Hanne Hattrem, VG

– Nissan har ikke kunngjort annen info enn at det vil komme en større batteripakke på Leaf. Hvor stor den blir vet jeg ikke. Pris er også helt i det blå, da det er lenge til bilen kommer, skrev kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge i en e-post til Tek.no nylig. 

Tesla greit ut, men bunnplasseringer til de minste

Tesla Model S kommer for øvrig greit ut i denne sammenlikningen, med en plass i midtsjiktet. Model X er imidlertid både dyrere og har kortere rekkevidde enn Model S, så tallene blir ikke like lystige for den. 

Tallene reflekterer ikke at Tesla Model S og X har tilgang til Supercharger-nettverket, og for de aller, aller fleste av disse er ladingen på langtur dermed gratis. Supercharger-nettverket leverer opptil 120 kW per bil, mens andre hurtigladere stort sett er begrenset til 50 kW i dag – selv om 150 kW er på vei mange steder, deriblant i Norge

Verst ut kommer de minste bilene, som også har minst batteri. Smart ForTwo, ForFour og Volkswagen e-Up. Sistnevnte har ikke fått noen oppdatering med større batteri siden lansering, i motsetning til storebror e-Golf, som fikk et betraktelig større batteri i fjorårets oppdatering. 

For ordens skyld: Finn.no er eid av Schibsted. Det er også Verdens Gang, som eier Tek.no. 

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen