De som ikke tenker økosystemer kan bli fremtidens tapere i mobilbransjen, advarer Michael Vakulenko. (Bilde: Shutterstock 123191812 / montasje)

Disse blir fremtidens tapere

Apple og Google har snudd mobilmarkedet på hodet. Det vil få store følger.

Det er ikke mange årene siden Nokia var verdens største mobilprodusent. Nå er finnenes mobilstolthet kjøpt av Microsoft, mens smarttelefonkjempen Blackberry ligger med brukket rygg.

De som skal lykkes i fremtidens mobilmarked må i mye større grad tenke økosystemer, mener strategidirektør Michael Vakulenko i Vision Mobile.

Vakulenko forklarer:

– Før konkurrerte avisene med hverandre. Nå konkurrerer de om tiden din med Angry Birds. Tidligere var SMS en tjeneste mobiloperatørene var alene om å levere. Nå konkurrerer de med What’s app.

Dermed må teleoperatører og mobilprodusenter tenke nytt hvis de vil være med på framtidas mobileventyr. Vakulenko trekker frem fire punkter for en økosystemorientert forretningsmodell:

  1. Redefinér markedet etter hva kunden vil ha gjort.
  2. Identifisér produkter som kompletterer produktet ditt.
  3. Øk etterspørselen etter det kompletterende produktet.
  4. Pakk produktene inn i verdikjeden.

Hva menes så med dette? Vakulenko bruker Google, Apple og Amazon som eksempler. Alle tre selskaper har hatt stor suksess med sin økosystemorienterte tankegang.

Selg ett produkt billig for å tjene penger på et annet

Den tankegangen går ut på at det kompletterende produktet selges til en pris som ligger rett over kostpris. Økt etterspørsel etter det kompletterende produktet vil så drive etterspørselen etter dine kjerneprodukter.

I Apples tilfelle er kjerneproduktet maskinvare i form av iPhone-telefoner og iPod-spillere og nettbrett. Innholdstjenesten iTunes er tjenesten som driver etterspørselen etter disse produktene. Ser man på Apple inntekter, står iTunes for en betydelig lavere andel enn salg av maskinvare, men de to kunne ikke eksistert uten hverandre. For teleoperatører som har tjent penger på å levere innhold til kundene, betyr dette at Apple ødelegger dette markedet for å tjene penger på sine telefoner og nettbrett.

I Googles tilfelle er kjerneproduktet annonsevisninger. Derfor har de utviklet en app-butikke-posttjeneste, et eget mobilt operativsystem og en egen nettleser. På den måten fjerner de alle hindre som måtte stå mellom annonsene og mottakeren, og sikrer dem en best mulig presentasjon. I tillegg gir alle de forskjellige tjenestene Google mulighet til å målrette annonsene på en måte få andre er i nærheten av. Vakulenko mener Google gjennom å gi bort Android gratis, ødelegger markedet for mobilprodusentene for å få trafikk til sine annonser.

Spår døden for de som ikke omstiller seg

Amazon har satset på å selge høykvalitets maskinvare, i form av e-bokleseren Kindle, til en pris som så vidt dekker produksjonskostnadene. Målet er å tjene penger på bruken av Kindle. Og ikke bare for å selge e-bøker. To tredeler av Amazons inntekter kommer nå fra helt andre varegrupper, som leker elektronikk og husholdningsprodukter. Amazon vil påvirke valgene kunden tar, og det kan de gjøre ved å være tilstede på plattformen valgene blir tatt fra.

Vakulenko spår at selskaper som Lenovo, Nokia, LG, HTC, Blackberry, ZTE, Huawei, Motorola og Coolpad kommer til å få store problemer hvis de ikke tar økosystem-tankegangen innover seg. Flere av disse har allerede store problemer, og alle merker effekten av skiftende trender i PC- og mobilmarkedet.

Han mener Apple og Samsung er de eneste som kommer til å fortsette å tjene store penger på rent maskinvare-salg. I tillegg ser han muligheter for aktører som vil bruke maskinvare som distribusjonskanal, som Amazon og den britiske supermarkedkjeden Tesco. Han ser også for seg at selskaper som Spotify og Evernote etter hvert kan komme med sine egne dingser for å øke utbredelsen av kjerneproduktet.

Les mer: Vil snappe Nokia foran nesa til Microsoft

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen