DirectX 9.0c ferdig

DirectX 9.0c introduserer støtte for den mye omtalte Pixel Shader 3.0-generasjonen, som foreløpig bare er støttet i NVIDIAs GeForce 6800-serie. Pixel Shader 3.0 er først og fremst en teknologi som øker ytelsen på de siste grafikkortene - samtidig som den er lettere å kode enn PS 2.0. DirectX 9.0c inneholder antakelig massevis av andre små forbedringer på ytelsessiden i tillegg, men det er svært sparsommelig med informasjon fra Microsoft sin side.

Pixel Shader 3.0 gir spillutviklere muligheten til å begrense antallet shadere som må til for å lage en scene ved å bruke "dynamic branching", som er det samme som å bruke den samme shaderen til flere ting. Dette øker hastigheten på tegningen av kompliserte 3D-scener - men bare for kort som støtter det.

Det eneste store spillet som som benytter seg av PS 3.0 i dag er Far Cry, som ble flittig benyttet til å bevise at PS 3.0 faktisk ga bedre billedkvalitet for en tid tilbake. I følge et intervjuv med Crytek-sjef Cevat YerliPC Perspective, er derimot billedkvaliteten ganske nøyaktig lik den som tilbys av Pixel Shader 2.0.

DirectX 9.0c kan lastes ned fra Microsofts utviklersider, krever .NET Framework, og kan ikke avinstalleres.

(Kilde: Microsoft, PC Perspective)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen