DirectX 12 demonstrert med bedre ytelse og lavere strømforbruk

Microsoft har fått vist frem at de jobber med sakene.

Det er fem lange år siden Microsoft lanserte DirectX 11 – utviklergrensesnittet (API-et) som fungerer som et bindeledd mellom maskinvaren og spillene. Det populære grensesnittet har vært mer eller mindre enerådende på Windows-plattformen, men fikk tidligere i år skikkelig konkurranse av AMD og deres API kjent som Mantle.

Dette var tydeligvis en liten vekker for Microsoft, som nå har fått opp dampen med etterfølgeren DirectX 12 – og på bransjemessa Siggraph i USA har de også denne uka fått vist fram litt av hva vi kan vente oss.

DirectX 11 mot DirectX 12

Microsoft benyttet seg av sin egen Surface Pro 3 – som altså er en bærbar PC med Intel Core i-prosessor og integrert grafikk – i messedemonstrasjonen. Poenget var å vise fram hva den kommende DirectX 12 kunne gjøre i forhold til dagens DirectX 11.

Det var asteroider som stod på dagsordenen – visstnok femti tusen i tallet – og med DirectX 11 skal datamaskinen ha da klart 19 FPS (bilder per sekund).

Men med DirectX 12 skjer det saker og ting. For det første stiger ytelsen til det langt mer solide 33 FPS – en økning på drøye 70 prosent i forhold til DirectX 11. Den største grunnen til dette skal være at DirectX 12 støtter flertrådet rendring, noe som åpner for at prosessordelen (CPU) kan jobbe mindre og at grafikkdelen (GPU) da får mulighet til å jobbe mer.

Men mer ytelse er som kjent ikke alt i våre mobile tider, og Microsoft kunne også demonstrere at denne forskjellen kunne tas ut i lavere strømforbruk. Ved å låse FPS-tallet på demoen viste det seg at datamaskinen dro adskillig mindre strøm når DirectX 12 ble slått på – det nærmet seg en halvering av forbruket under DirectX 11.

Det vi altså kan forvente oss er bedre batterilevetid for mobile datamaskiner og bedre ytelse for stasjonære PC-er – eller en blanding. Men husk at dette da bare vil gjelde under spilling av DirectX 12-støttede spill.

Langt frem

Vi skal naturligvis passe oss for å se for hardt på tallene – dette var tross alt en Microsoft-styrt demonstrasjon. All erfaring tilsier at vi ikke kan vente oss like gode resultater når det kommer til faktiske spill.

Likevel er det jo helt tydelig at Microsoft nå er på riktig vei, men det er et stykke igjen. Microsoft ser for seg at DirectX 12 først begynner å dukke opp i spill som kommer ut i siste kvartal 2015.

Er dette dårlig nytt for konkurrenten?
Slik vil AMD redde skinnet >>> (Ekstra)

Kilde: DirectX Developer Blog

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen