Guide

Dine rettigheter

Det er et kjent faktum at det hersker mye uvitenhet blant mobileiere om hvilke rettigheter man har dersom telefonen skulle bli ødelagt. Det har i løpet av de siste årene blitt til at mange godtar at mobiltelefonen slutter å fungere etter ett år, og kjøper en ny. Mange anser til og med dette som den normale levetiden for en mobiltelefon.

Mobilforhandlerne rundt i landet oppgir vanligvis at det er to års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner. Noe forbrukerådet mener at ikke stemmer. Forbrukerrådet mener nemlig at man i følge forbrukerkjøpsloven har reklamasjonsrett med en gyldighetsperiode på fem år på mobiltelefoner. Dette vil si at så lenge du ikke kan klandres for at telefonen ble ødelagt, så har du krav på gratis reparasjon, eventuelt en ny telefon av samme modell.

Forbrukerrådet mener at selv om telefonene blir stadig mindre, og inneholder stadig flere tekniske finesser, så skal man ikke automatisk godta at telefonene tåler mindre. Faktorer som kan svekke rettighetene dine i forbindelse med forbrukerkjøpsloven er blant annet hvis telefonen har fuktskader, slagskader eller andre påkjenninger ut over det som er normalt. Har du ikke noen av disse så stiller du sterkt med tanke på gratis reparasjon eller reklamasjon av produktet.

Hvis telefonen må repareres, så har du valget mellom reparasjon eller en ny telefon av samme modell. For å få ny telefon er det forutsatt at dette ikke fører til urimelige utgifter for selgeren, noe som det er liten fare for. Hvis du velger å levere inn telefonen til reparasjon, har du krav på en midlertidig utlånstelefon hvis reparasjonstiden blir anslått å vare lenger enn syv dager. 

Noe mange er klar over er at hvis en mobiltelefon får samme feil tre ganger, så gir dette rett til å heve kjøpet, det vil si pengene tilbake. Noe som kanskje er mindre kjent er at den samme garantien gjelder hvis man opplever fire eller flere forskjellige feil på telefonen. De første seks månedene skal alle feil på telefonen regnes som fabrikkfeil. Dette forutsatt at telefonen er behandlet innenfor rimelighetens grenser.

Forbrukerrådet oppfordrer alle til å stå på rettighetene sine, og er villige til å hjelpe alle som måtte ha noe å klage på. Dersom du har noe du lurer på eller en sak du vil ta opp, oppfordres du til å ta kontakt med Forbrukerrådets klageveileder.

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen