Digitale gaveøkonomier

Innledning

I 1925 kom boka Gaven, skrevet av Marcel Mauss. Boka tar utgangspunkt i sosialantropologiske undersøkelser av stammekulturene på hans tid, og beskriver at sosial handling i slike samfunn var sentrert rundt det å gi og motta gaver. Mauss beskrev gaven som det viktigste sosiale båndet som bandt sammen de ulike gruppene i prehistoriske samfunn.

Gaven av Marcel Mauss

Et punkt som var sentralt for Mauss, var at gavene som ble gitt medførte forpliktelser for mottageren. Gavene som ble gitt var ikke presanger, mottagerne stod ikke fritt til å gjøre med gavene som de ønsket. Heller forutsatte en gave at man skulle gi noe tilbake; gjerne noe som var mer verdt enn gaven i seg selv. I akademiske kretser er teorien fra Gaven høyst levende, og teorien kan enda i dag gi en interessant tolkning på hvilke sosiale endringer informasjonssamfunnet har ført med seg.

Den digitale teknologien har åpnet opp for at gavekulturen kan blomstre på ny. Digitale åndsverk, enten det dreier seg om åpen programkode eller lovlige og ulovlig delte åndsverk, har som grunnleggende egenskap at knapphet i form av transaksjonskostnader og materialkostnader ikke finnes. Dermed blir barrieren blant deltakeren i digitale gaveøkonomier først og fremst sosial; teknisk sett er det ingen som stopper "alle" i å dele "alt".

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen