Ledet av en kvinne og med trollmenn som utviklere er HTC et selskap som skiller seg ut. (Bilde: HTC)

Dette visste du ikke om HTC

I en mobilverden der produsenter som regel forsvinner, ikke kommer til, og strømlinjeforming dominerer, ikke mangfold, er det én produsent som skiller seg ut. HTC er i løpet av få år blitt, om ikke den største, så ihvertfall en av markedets mest respekterte og innovative produsenter.

Produserer en sjettedel av alle smarttelefoner

I en artikkel hos den amerikanske storavisen New York Times letter nå HTC litt på sløret og viser hemmeligheten bak suksesser som Touch, Diamond og selskapets stadig voksende portefølje av Windows-telefoner. Selskapet står også bak en rekke av mest interessante telefonene ventet mot slutten av året, deriblant deres egen HTC Touch HD, Sony Ericssons Xperia X1 og T-Mobile sin G1, som nylig ble lansert i Tyskland.

Nettopp det at flere av HTCs fremste telefoner ikke selges under HTCs navn er mye av forklaringen på hvorfor HTC er så viktig, langt utover sitt eget merkenavn og størrelse i salgsstatistikken. I tillegg til å produsere egne telefoner under merkenavnet HTC, står selskapet bak en rekke av de mest kjente smarttelefonene på markedet i dag, deriblant Palms Treo Pro.

Nylig ble det kjent at HTC produserer over en sjettedel av alle smarttelefoner i USA. Men kun en brøkdel av dem går under HTCs eget merkenavn.

Tunge datamaskiner ga idé

Cher Wang, CEO hos HTC. (Foto: HTC)
Cher Wang, CEO hos HTC. (Foto: HTC)

Hele historien begynte i 1997 da HTC startet opp etter intiativ fra finanskvinnen Cher Wang og investorene H. T. Cho og Peter Chou. Alle har i dag ledende stillinger i selskapet. I forkant av dette hadde Wang jobbet gjennom hele 80-tallet i First International Computer som salgsagent. Jobben var å selge datidens bærbare PC-er.

– Jeg husker jeg var i Frankrike og dro rundt på disse store datakassene, opp og ned trapper, inn og ut av drosjer. Og så lurte jeg på hvordan det ville være om disse maskinene ble mindre og lettere, sier hun i intervjuet med New York Times.

Cher, med utdannelse fra Berkeley-universitetet i California, studerte opprinnelig musikk, men endte på økonomistudie ved en tilfeldighet. Hadde hun ikke det hadde dagens mobilmarked kanskje sett annerledes ut.

I løpet av få år etter oppstarten fikk HTC nemlig en ledende stilling i produksjonen av PDA-enheter med ulike Windows-system i bunn, før selskapet i 2002 lanserte den første smarttelefonen med Windows Mobile. Telefonen ble kjent i Europa blant annet som Orange SPV og Qtek 8010 .

Resten av historien er mer kjent, der selskapet i flere år solgte egne telefoner under merkenavnene Qtek og I-Mate. I-Mate eksisterer fortsatt, og selger telefoner produsert både av HTC og andre produsenter, mens Qtek forsvant i det HTC valgte å selge telefonene sine under eget navn.

Bruker trollmenn som utviklere

Videre i intervjuet avsløres noe de færreste ville trodd om et moderne elektronikkforetak i dag: Troen på suksess gjennom eventyr, magi og fantasi. I 2005 startet HTC forskningsavdelingen Magic Labs, der 50 ingeniører og utviklere jobber under titler som Mechanical Wizard og Chief Innovation Wizard. I tillegg fins det én Writer og én Jewelry Designer.

John Wang, HTCs markedssjef går selv under tittelen Chief Innovation Wizard. Som en av hovedpersonene bak HTCs magiske univers avslører han også hvordan HTC jobber med utvikling. Av 1000 idéer blir kanskje én tatt vare på. Med andre ord ligger det 999 idéer og tusenvis av arbeidstimer bak Touch Flo-systemet HTC er blitt så kjent for, som ikke nødvendigvis var rettet mot Touch Flo.

Mørke skyer på himmelen

QTEK 7070, en av HTCs første Windows-telefoner. (Foto: QTEK)
Qtek 7070, en av HTCs første Windows-telefoner. (Foto: Qtek)

Men til tross for en stadig større anerkjennelse for å være kjerringen mot strømmen, går HTC om ikke usikre, ihvertfall harde tider i møte. En økonomisk nedgangstid sammen med at langt større selskap som Sony Ericsson og Nokia skjerper seg i konkurransen, gjør at små mygg i markedet som HTC kan gå på en smell.

James Faucette, analytiker i Pacific Crest Securities, sier til New York Times at HTC nok prøver for mye på å konkurrere på maskinvare når det faktisk er programvare som vil skille fremtidens telefoner fra hverandre.

Med Microsoft og Windows Mobile i ryggen har HTC en solid plattform. Men ettersom selskapet selv har vist hvor mye mer brukervennlig systemet kan gjøres ved å lage en egen plattform, som Touch Flo, gjør andre konkurrenter nå det samme. Kommende Xperia X1 fra Sony Ericsson og Samsungs Windows-telefoner har alle egne grensesnitt på toppen av Windows-systemet for å gjøre systemet lettere å bruke.

Ambisiøs visjon

Men det stopper ikke HTC fra å drømme seg bort i fantasiverden og sikte mot stjernene. Visjonen til selskapet er ihvertfall ambisiøs: Å etablere et verdensomspennende elektronikkvaremerke som skal være synonymt med kvalitet.

– Vi er et godt stykke unna det fortsatt, sier Wang, HTCs Chief Wizard til New York Times.

(Kilder: HTC, New York Times, Wikipedia, Qtek)

Kommentarer (28)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen