Dette mener PT om bindingstid

De siste par dagene har vi stilt spørsmål til hvorvidt kjøp av subsidierte mobiltelefoner lønner seg i det lange løp, slik man kanskje kan få inntrykk av i reklamer for nye mobiler. Et definitivt svar har vi imidlertid ikke klart å finne, men vi holder fast ved vår påstand at det først og fremst lønner seg å velge et abonnement som passer eget forbruk – kjøp av ny mobiltelefon bør være andre prioritet.
Hva Post- og teletilsynet (PT), som har i oppgave å regulere det norske mobilmarkedet, mener om bindingstid, kan muligens føre debatten et skritt videre. Vi snakket med informasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther i PT.
Priskalkulator
Post- og teletilsynet har laget tjenesten Telepriser, en priskalkulator for norske mobilabonnementer, som kan være til stor hjelp for deg som mobilkunde. Mobilen.no har en lignende tjeneste, Ringepriser, med en noe annerledes vektlegging, samt en kategori for svært høyt bruk. En god idé kan være å sjekke begge priskalkulatorene for å se hvilke abonnementer som kommer godt ut i forhold til ditt ringemønster.
- Har Post- og teletilsynet noen betenkeligheter ved operatørenes salg av subsidierte mobiltelefoner?
- PT mener prinsipielt at det er uheldig at priser på tjenester og utstyr blandes sammen, slik at det blir utydelig for forbrukeren hva hun betaler for. Denne samprisingen fører også ofte til innelåsing (bindingstid), for at den som selger skal ha en mulighet til å tjene inn igjen det det koster å tilby mobiltelefoner til nesten ingen penger, sier Aarsæther til Mobilen.no.
- VI mener det er lurest av forbrukeren å bruke noen minutter på å finne sin favorittelefon der den er billigst – som du vet er det store prisforskjeller både på nettet og mellom kjedene –, og deretter sette seg ned foran www.telepriser.no og velge et abonnement som passer. Vårt råd er å ikke gjette hva som passer ut fra markedsføring, men bruke www.telepriser.no neste gang du får faktura - sjekk hvor mange minutter du har ringt, og legg dette inn i kalkulatoren. Denne lille operasjonen kan spare deg for mange penger, legger hun til.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Viktig med gode vekstvilkår
I går hevdet viseadministrerende direktør Ole Norstad i Ludo Mobil at subsidieringsordningen av nye mobiler med bindingstid var hovedårsaken til at Telenor og NetCom klarte å beholde sine store markedsandeler så konstant. Vi tok påstanden videre til Aarsæther i PT.
- Det er mange forhold som gjør at de to store fortsatt er så mye større enn de andre. Men det er god vekst i underskogen, og de "største små" er betydelige utfordrere. Det er viktig at de små har vilkår som gir dem gode vekstvilkår, og dette er et viktig poeng i PTs regulering av og tilsyn med mobilmarkedene, sier Aarsæther.
- Bindingstider er helt klart en faktor, men vi må heller ikke undervurdere kundene og at de store faktisk er flinke. Til tross for sterkt prispress og utfordringer fra små aktører, velger mange kunder å bli hos de store selv om de betaler mer enn nødvendig. Trygghet, merkevare, en kundeservice som passer dem, gamle vaner og at arbeidsgiver betaler vet vi er viktige faktorer her, sier hun videre.

(Artikkelen fortsettes.)
 
- Dette er jo i praksis avbetaling
Nevnte Norstad i Ludo Mobil vil forby salg av nye mobiltelefoner med bindingstid. Vi spurte om PT hadde vurdert nettopp det:
- Det er ikke aktuelt nå, og det spørsmålet involverer også Markedsføringsloven, som Forbrukerombudet fører tilsyn med praktiseringen av, svarer Aarsæther.
Hvilke fordeler får forbrukeren når vedkommende kjøper en mobiltelefon med binding?
- De opplevde fordelene kan være mange. Veldig mange benytter seg av denne muligheten, og det betyr blant annet at de får tilgang til nye mobiler på en "billigere" måte enn om muligheten ikke fantes. Men dette er jo i praksis avbetaling, siden man betaler ned på telefonen måned for måned gjennom et dyrere abonnement, avslutter Post- og teletilsynets informasjonsdirektør.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen