Dette gjør operatøren din i 2011

I løpet av 2010 så vi i enda større grad at operatørene kopierer hverandres abonnementer og konsepter under en lav sko.

Tydeligst var det kanskje noen måneder før jul, da One Call lanserte Gavepakka - en kampanje som ga deg som kunde all mobilbruk for 199 kroner i inntil tre måneder. Kort tid etterpå svarte først Tele2 med å lansere et tilsvarende tilbud, bare ti kroner rimeligere, før Chess dro prisen ned til 89 kroner.

Over nyttår har flere operatører fortsatt med 199 kroner - per måned - for all mobilbruk frem til forsommeren.

Se også: Først ut med nye konsepter de siste 5 årene

Unike operatørtilbud
Du finner abonnementer som ligner på hverandre hos flere operatører. Lik månedspris, lik mengde inkluderte ringeminutter, SMS, MMS og data etc. Unntaket er det skreddersydde abonnementet Chess OnFlex som ingen andre har maktet eller ønsket å kopiere.

Å levere unike løsninger som du ikke kan få hos fire-fem andre operatører tror vi er nøkkelen til suksess i 2011. Det går ikke bare på abonnement, og også andre ting.

I 2010 har for eksempel Chess og NetCom lansert 2-for-1 på kino på tirsdager, Telenor tilbyr sine kunder å betale for WiMP med mobilregningen og Tele2 var den første operatøren som kunne tilby "mobilbarnevakten" Bipper. I år vil One Call sende seks av sine kunder til Sydpolen i anledning deres årlige arrangement Winter Camp.

Denne typen tjenester eller incentiver tror vi at vi vil få se mer av i 2011. Det handler om å knytte et sterkere bånd til kundene og tilby noe utover billige ringeminutter for å bevare kundemassen sin. Kanskje du forblir kunde hos Telenor hvis du får halv pris på WiMP?

Gratis eller rabattert tilgang til filmer, musikk eller apps til mobilen hver måned kan kanskje være en løsning. Utfordringen blir å tilby en tjeneste som fungerer på de fleste mobilplatformer, eller som samtlige kunder vil nyte godt av.

Fordi mobilmarkedet blir stadig mer homogent når det gjelder ringepriser, gjelder det å skille seg ut med unike tilbud på andre områder.

Ringepriser: Dette er det billigste abonnementet for deg



Boblen som ikke vil sprekke
Sammenlignet med mobilbrukere i andre vestlige land, betaler vi nordmenn ganske lite for å bruke mobilen. Til tross for at våre to klart største operatører også er blant de dyreste, synes vi likevel at det er sunn konkurranse i markedet.

Beviset er at de mellomstore lavprisaktørene har presset prisnivået ned til et nivå der det er mulig for alle typer mobilbrukere å finne et prisgunstig tilbud.

Les også: Dette er de virkelige lavprisaktørene

At Telenor og NetCom har flest kunder går kanskje skremmende mye på manglende folkeopplysning. Flere kvier seg nok for å bytte til en mindre operatør, i frykt for å ikke få en fullverdig tjeneste eller i den tro at dekningen blir forringet hos andre operatører enn Telenor og NetCom.

Selv om dette langt på vei kan avfeies som gamle myter, tror vi ikke boblen er sprekkeklar riktig ennå. Både Telenor og NetCom har dyrere ringepriser enn de fleste andre operatører, men til gjengjeld er begge to sterke på andre områder, som tilleggstjenester, nettbutikk, bedriftsløsninger og markedsføring. På mobilt bredbånd leverer begge prisgunstige produkter.

I 2010 fikk både NetCom og Telenor noen færre kunder, men det var ikke snakk om noe drastisk frafall. Vi tror ikke at flertallet av befolkningen får øynene opp for lavprisaktørene i år heller, og dermed er ikke duopolets dominans truet riktig ennå.

Vi forventer imidlertid den knivskarpe konkurransen mellom lavprisaktørene fortsetter.

Les også:
30 høydepunkter fra mobilåret 2010

 

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen