Rick Bergman, Senior Vice President & General Manager, AMD Products Group, snakker under presentasjonen i Los Angeles. (Foto:Hardware.no, Rolf B. Wegner)
Guide
Rick Bergman, Senior Vice President & General Manager, AMD Products Group, snakker under presentasjonen i Los Angeles. (Foto:Hardware.no, Rolf B. Wegner)

Dette er AMDs nye skjermkort

Annonsør­innhold
Les hele saken »

23. september 2009 slapp AMD deres nye generasjon med skjermkort, den lenge etterlengtede 5-serien. På kort tid var Nvidia virkelig satt til side, og AMD banket ut det ene gode kortet etter det andre. Etter en god stund fikk Nvidia endelig lansert deres nye generasjon med DirectX 11-kort. AMD ligger derimot ikke stille, allerede et halvt år senere, et år ett er den forrige lanseringen, er de tilbake med en helt ny rekke skjermkort.

Forrige uke befant vi oss på den andre siden av dammen, nærmere bestemt i Los Angeles. AMD hadde invitert oss til en lukket pressevisning, der et hav av informasjon rundt den nye serien ble presentert. Vi snakker om kodenavn Northern Islands eller Radeon HD 6000-serien om du vil.

Når Nvidia for litt over et halvt år siden lanserte deres nye generasjon med skjermkort, Fermi-generasjonen, skrev vi en dedikert guide som omtalte funksjonene, mulighetene og posisjoneringen til det nye skjermkortene. Dette skal være en lignende sak, vi vil altså ta for oss AMDs bit av kaka. Vi håper dette er minst like innterresant som både lesestoff og et rent oppslagsverk vi kan referere til senere.

Ryktebørsen har kokt over de siste månedene, men akkurat i dag fjernes samtlige munnkurver. Ryktene har vært mange, men nå har vi rene fakta på bordet. På de følgende sidene kan du lese nøyaktig hva Radeon HD 6000-serien byr på!

Oppgradering, ikke generasjon

All informasjonen du finner i denne guiden stammer fra AMD som førstehåndskilde. Det meste vi her redegjør for er faste verdier, muligheter og funksjoner. Vi har fått oppgitt en rekke ytelsestall, men vi tar ikke et standpunkt i forhold til dette. Vi lar en dedikert test, som kommer om kort tid, ta seg av den delen. Samtidig skal det sies at mange av bildene fra denne testen er sakset ut fra AMDs presentasjoner, blandet med bilder vi selv har tatt.

Det er viktig å få frem at dette ikke er en ny "generasjon" med skjermkort i sin rene forstand. Radeon HD 6000-serien er en forbedring av HD-5000-serien. Det hele er basert på den samme kjernen, men den er forbedret på en rekke punkter.

Et annet viktig punkt vi vil ta med, er at grafikkprosessoren vi skal omtale her i dag, "Northern Islands", er grunnsteinen for grafikk-biten i AMDs nye "fusion"-prosessorer, som går under kodenavn Llano.

Spennende informasjon følger!

Det nye kortene har faktisk gitt oss litt ekstra hodebry. Navnpolitikken er endret, funksjonene utvides og produktkartet er endret. Enkelte kort vil forsvinne innen nyttår, mens andre vil eksistere i lang tid fremover.

På de kommende sidene skal vi gå nøye inn på hva hele HD 6000-serien byr på, og nærmere inn på de to kortene HD 6850 og HD 6870. Vi vil også så smått det er lukte litt på den kommende HD 6900-serien.

Så, bli med meg over på de kommende sidene, her er finner du mye fin informasjon!

(Kilder: Pressemateriell fra AMD, presentasjoner/intervjuer med nøkkelpersoner i AMD og tilhørende parter.)

Spesifikasjoner

I dag, 22. oktober, er det to skjermkort i HD 6800-rekken som lanseres. Brikken, altså kjernen til skjermkortet, har gått under kodenavnet "Bart". De to kortene det er snakk om, heter Radeon HD 6870 og Radeon HD 6850. Spesifikasjonslisten følger:

Den forrige serien til AMD, Radeon HD 5000-serien, var basert på RV870-kjernen. Denne hadde 2,15 milliarder transistorer. Kjernen vi i dag sitter med er basert på det samme produktet, men antallet transistorer er redusert til 1,7 milliarder. Den samme kjernen er altså gjort mer effektiv, men skal samtidig gi mye ytelse.

Tabellen over inneholder ikke kortets maksimale strømforbruk. Dette er 151 watt for HD 6870 og 127 watt for HD 6850, noe som slettes ikke er dumme verdier.

Skjermkortene kommer med alt av nye digitale bildetilkoblinger. To DVI-kontakter er på plass, sammen med to utganger for mini-Displayport. Sistnevte er av absolutt nyeste versjon, 1.2. Én HDMI-kontakt er også å finne, denne er av versjon 1.4a. Vi skal snakke mer om dette på side 5, da vi går nærmere inn på nettopp hvorfor kortet er utrustet med såpass mange kontakter.

En av de store nyhetene som kom med HD 5000-serien, var Eyefinity. Dette er en teknologi som lar deg spre bildet over hele seks skjermer med en drøy oppløsning. De fleste kort i serien støttet derimot "bare" tre skjermer, og man trengte et spesialkort for å spre bildet over alle seks skjermer. Det er derimot ikke nødvendig lenger, alle HD 6800-kort skal nå støtte dette. Vi skal snakke mer om Eyefinity senere i artikkelen.

Da var det lette stoffet unnagjort, la oss bite litt i det som virkelig er forvirrende!

Produktplassering

Nå kommer vi til en skikkelig god julenøtt. Hvor tror du de nye produktene vil plassere seg i markedet? Det mest logiske, et prinsipp som har vært benyttet i lang tid, er at et høyere produktnavn gir deg mer ytelse. Samtidig skal navnet fortelle omtrent hvor i markedet man befinner seg. HD 5500-serien er av de tregere kortene, mens HD 5800-serien var de mer kvasse kortene. AMD har derimot valgt et temmelig spesielt utgangspunkt denne gangen.

Som bildet over forteller, er de nye "Bart"-kortene en optimalisering av HD 5800-generasjonen. Målet er mer ytelse for pengene, og mer ytelse i forhold til strømforbruket.

Når man går over til en ny serie, er det normalt at dagens HD 6870 ville plassert seg et markant hakk over HD 5870. Videre forventer man at HD 6850 skulle ligget et fint steg over HD 5850 i ytelse, samtidig med bedre egenskaper. Så enkelt er det derimot ikke.

Siden vi nå snakker om en ny serie, ikke en ny generasjon, referer navnet til nøyaktig det samme punktet i markedet, ikke til et høyere punkt slik man ville forventet. Det er faktisk meningen at HD 6870 skal prestere hakket dårligere enn HD 5870.

Bildet over forteller hvor de forskjellige kortene teoretisk skal havne i forhold til den forrige generasjonen. 5 nye kort skal altså treffe produkthyllene i løpet av året. To av disse ble lansert i dag, mens de eller den første av HD 6900-kortene kommer i november.

Det som skal sies er at overgangen til den nye navn-serien gikk veldig fort, ikke mer enn et drøyt år. AMD har vært raske og flinke, men vi ser at det er et par ekstra markeds-relaterte argumenter for denne navngivingen. Sannheten er at AMD nå har et overtak over Nvidia på enkelte punkter, og nå banker de ut en ny rekke med DX 11-baserte skjermkort før Nvidia er i nærheten av ferdig med sin første rekke. Dette sender enkelte signaler.

Mange av HD 5000-kortene til AMD, akkurat de DX 11-kortene Nvidia foreløpig har konkurrerende produkter ved, fjernes fra markedet. HD 5830, HD 5850, HD 5870 og HD 5970. De skal alle være helt borte fra butikkhyllene innen nyttår - noe som også kan defineres som veldig raskt. Disse kortene skal fra og med i dag "selges tomt", og AMD regner med at lagerhyllene er tomme innen nyttår. Alt fra HD 5770 og nedover vil derimot bestå, det er altså bare det øverste sjiktet i markedet der kortene vil byttes ut.

Når det gjelder HD 6900-serien vet vi fint lite mer enn hva de to bildene over forteller, men vi kan si at lanseringen skjer en gang i November. Men, vi kan analysere på et lavt nivå. Hvis vi legger sammen de to bildene over, ser vi at toppmodellen, HD 6990, altså et navn hakket over dagens HD 5970, går under kodenavnet "Antilles". Antilles er videre merket som en tokjerner, noe som definitivt vil bli spennende!

Når det gjelder prisene skal disse ligge på henholdsvis 2000 NOK og 1600 NOK for henholdsvis HD 6870 og HD 6850. Vi vet derimot at de faktiske lanseringsprisene rundt om i nettbutikkene varierer noe. På denne lenken vil du finne oppdaterte priser for Radeon HD 6850, mens du på denne lenken finner prisene for HD 6870. AMDs mål har vært at HD 6850 skal være et kort priset til under 180 dollar, mens HD 6870 skal ligge under 240 dollar.

Både AMD og Nvidia var ved sine respektive lanseringer vært plaget av trege leveranser, en etterspørsel som oversteg hva de kunne produsere. Produksjonsteknikken på 40 nm er nå på et høyt og forbedret nivå, og man forventer ingen spesielle leveringsproblemer denne gangen.

Kjernen

Da var det på tide å se litt nærmere på selve kjernen til de nye skjermkortene. Denne er som nevnt altså basert på RV870-brikken fra forrige serie, men den har nå fått en liten overhaling. Det totale transistor-tallet har gått ned med rundt 450 millioner stykker. Her kan man forklare til alderdommen tar deg, men vi velger å holde dette på et relativt grunnleggende nivå.

Totalt skal den nye kjernen klare å behandle opptil 24 Gigapiksler i sekundet. Dette tilsvarer oppløsningen du får hvis du setter sammen seks 30"-skjermer, hver med en oppløsning på massive 2560 x 1600 piksler, og fortsatt vil du ha 24 FPS tilgjengelig. Det er akkurat dette som understøtter Eyefinity-teknologien som sitter i kjernen. Denne kan du se som en gul blokk til høyre i grafen.

Etter en rekke små prosesseringer, som rasterisering og tesselering, flytter signalene seg til SIMD-motorene. Radeon HD 6870 har 14 slike horisontale kanaler, mens Radeon HD 6850 har 12 av disse. Kjernen byr på maksimalt 1120 shader-prosessorer(rødt), der 80 av disse sitter i hver sin SIMD-motor sammen med 4 texture-enheter(gule) og litt hurtigminne(lilla).

Til høyre i bildet ser dere den separerte UVD3-motoren. Denne hjelper mye til med maskinvare-akslerasjon. Sammen med Flash 10.1 kan du for eksempel akselerere youtube-videoer i full HD-oppløsning over skjermkortet, og dermed avbelaste prosessoren. Sammen med en rekke tredjeparts avspillere skal du også uten problem kunne akselerere og rendere HD-materiale over skjermkortet.

Dette er AMDs påstander rundt selve kjernestrukturen, vi skal sette dette på prøve innen kort tid!

Eyefinity videreutvikles

Vi har allerede snakket litt om Eyefinity på flere punkter i denne saken. Dette er en teknologi som kom med de første Radeon HD 5000-kortene, og følger naturlig nok med over på HD 6000-kortene. AMD har derimot videreutvinklet egenskapen for å gjøre den enda billigere og mer fleksibel enn tidligere. Vi har allerede omtalt dette i stor grad, og henviser til følgende artikkel for mer grunnleggende informasjon.

Faktumet er at Eyefinity er den mest økonomiske løsningen for de som ønsker mer enn to skjermer, spesielt når Nvidias løsning krever at du har to kort satt opp i SLI, AMDs løsning krever kun ett kort.

Samtlige Radeon HD 5000-kort tillot at du koblet opp tre skjermer uten problem. Du måtte derimot ha en spesial versjon av HD 5870 for å spre bildet over seks skjermer, et kort som ikke er spesielt mye dyrere enn originalversjonen. Nå har AMD derimot utvidet muligheten, samtlige Radeon HD 6000-kort vil støtte seks skjermer.

Den oppmerksomme leser vil derimot se at kortet "bare" har fem bildeutganger, av tre forskjellige typer. Hvordan får du da bildet spredd over seks skjermer? Nøkkelen her er Displayport 1.2, en standard som er på full fart inn i markedet.

For å koble til hele seks skjermer, trenger du bare å benytte deg at kortets to Displayport-kontakter. Du har riktig nok full valgfrihet, men skal du ha mer enn tre skjermer, er det kun disse som gjelder.

Her har du mange valgmuligheter, men grafikken over skisserer de to hovedprinsippene. Tre skjermer kan du koble sammen ut fra én kontakt på skjermkortet. For de øvrige skjermene må du koble deg til via en transporeringsenhet som kontrollerer signalet og sender det til rett seted. En slik enhet kan gjerne jobbe med fem skjermer som kjører på individuelle oppløsninger.

Nøyaktig pris og tilgjengelighet på en slik MST-enhet er foreløpig ikke kjent. Dette vil neppe bli spesielt mye billigere enn de 500 ekstra kronene et HD 5870 Eyefinity 6-kort kostet deg, men det gir deg valgfrihet. Du kan kjøpe et hvilket som helst HD 6000-skjermkort, og deretter bestemme deg om du vil ha en slik adapter senere.

Tredjeparts 3D

Det var Nvidia som virkelig fyret opp 3D-teknologien på skjermkortene. AMD følger nå naturlig nok etter, etter store ønsker fra spillerne. AMD brukte lanseringen av den første DX11-generasjonen til å implementere Eyefinity, Nvidia brukte muligheten til å satse på 3D.

Siden dagens HD 6000-serie ikke er basert på en helt ny kjerne, bare en forbedring, er ikke 3D-biten implementert på hardware-siden. Det benyttes programvare, nærmere bestemt en allerede etablert programvare fra tredjeparts leverandører. Dette er en mer åpen løsning som skal gi bredde og fleksibilitet, støtte flere spill, og du skal kun trenge étt skjermkort for å få streit bildekvaltiet og god flyt i en rekke spill.

AMD jobber sammen med allerede etablerte aktører som Dynamic Digital Depth og Iz3D. Med en målrettet satsning mot AMDs Radeon HD 6000-kort kaller de hele konseptet AMD HD3D. Du må altså kjøpe programvare fra en tredjepart (50 $) for å få 3D, dette er på ingen måte like godt tilrettelagt som Nvidias løsning.

I standard 1080p-oppløsning på én skjerm skal det holde i lange baner med ett skjermkort. Mulighetene for å spre bildet over tre skjermer er foreløpig ukjent, men vi håper at vi kan kjøre en egen test på dette innen relativt kort tid. Spredning av bildet over tre skjermer, der hver skjerm må lage dobbelt så mange bilder som normalt, byr nemmelig på en rekke utfordringer.

Når det gjelder 3D-brillene, samarbeider AMD med ingen andre ringere enn Oakley. Vi har prøvd mange 3D-bilder den siste tiden, og det er meget få, tilnærmet ingen, vi virkelig har likt. De er ofte lite komfortable, speiler mye av det som skjer bak deg samtidig som de ofte stjeler mye lys.

Oakley er en anerkjent brilleprodusent. Vi prøvde AMDs 3D-briller på pressevisningen i Los Angeles, og de er uten tvil noe helt annet enn det meste vi har testet tidligere.

Med HDMI 1.4a-kontakten på kortet, er du er du også godt rustet for å ha en 3D-bluray-spiller i maskinen, og føre signalet til en 3D-klar TV.

Programvaren må du sette opp selv, men AMD har lagt opp til at dette skal skje relativt enkelt via deres nettsider. Blant mulighetene programvaren gir kan vi nevne at du veksler mellom 2D og 3D via en enkel knapp på tastaturet.

Samtidig skal det nevnes at en rekke bærbare maskiner vil treffe markedet denne vinteren, med AMDs nye skjermkort med full 3D-støtte innbygget. Både Lenovo og Acer har bekreftet en rekke modeller.

Bildekvalitet

DirectX 11 alene byr på en rekke fordeler med tanke på ren opplevd bildekvalitet. Enkelte funksjoner er så minimale at de nesten er unødvendige, andre er mer omfattende. Trikset er hvor mange forskjellige effekter skjermkortet kan legge på og behandle, uten at det påvirker ytelsen i stor grad. Enkelte funksjoner gir deg en mye bedre bildekvalitet, uten at det påvirker ytelsen i en spesielt stor grad.

AMD og Nvidia benytter mange av de samme funksjonene, hovedsaklig fordi mange av funksjonene stammer fra DirectX 11. Uansett, de to produsentene har forskjellige fremgangsmåter for hvordan de utnytter mulighetene, og hvordan dette utspiller seg. Uansett hvordan det hele gjøres, er det totale resultatet ofte veldig likt, og påvirker ytelsen jevnt over i samme grad. Forskjellene er ikke store, og de veier ofte opp for hverandre.

Hovedegenskapene i DirectX 11 er henholdsvis Tesselering, flertråder, Directcompute, og Shader Model 5.0. Vi har allerede omtalt dette i stor grad i GF100-guiden. Vi referer derfor til den guiden for mer grunnleggende informasjon.

Selv om grunnprinsippet er det samme, er det gjort en rekke forbedringer. Tesseleringsmotoren har fått en overhaling. Tesseleringen skjer nå mer effektiv. AMD har gjort en rekke undersøkelser, og funnet ut at 16 piksler for vært polygon er det mest effektive. Det er dette som gir deg mest detaljer i forhold til ytelsen. Samtidig er dette systemet dynamisk. Det er kun objekter i nærheten av synsfeltet som tesseleres, altså deles opp i et hav av polygoner. Spesielle objekter blir også prioritert. Dette er noe Nvidia gjorde bedre enn AMD forrige gang, men det kan nå se ut til at situasjonen har i det minste er jevn.

AMD introduserer også en ny form for Anti-Alising. Denne er ikke bundet til DirectX 11, men vil fungere bakover mot både versjon 9 og 10. Dette er en post-prosesseringsteknikk som akselereres via Direct Compute, AMD kaller det Morphological Anti-Alising.

Raskt fortalt gjør denne AA-motoren mye av det samme som tidligere, den glatter ut skarpe og hakkete kanter. Den legger til mykere overganger. Men, det "morphological"-biten skal gjøre, er å gjøre dette langt bedre på absolutt alle overganger og kanter. Algoritmen skal være forbedret, og vil påvirke ytelsen i en ukjent grad. Denne funksjonen må manuelt aktiveres via Catalyst Control Center.

Klikk for større versjon

AMD har også skrevet om algoritmen for Anisotropic Filtrering. Den nye algoritmen skal lage glattere og mer korrekte overganger i lange og gjentagende mønstre. Samtidig skal den nye algoritmen være langt mer kapabel til å klare større mønstre. Bildet over forklarer forskjellen. Den er ikke stor, selv la jeg ikke merke til dette før jeg ble forklart nøyaktig hvor forskjellene ligger. Pilene markerer overgangene, bildet uten piler kan du ser her.

Oppsummering

Det er ikke tvil om at vi nå er inne i en meget spennende periode på skjermkort-fronten. AMDs raske tilskudd av en helt ny serie med produkter øker konkurransepresset i markedet. Holder AMD løftene, noe som gjenstår å se, havner vi uten tvil inne i en solid priskrig.

Den nye skjermkortene som i dag lanseres, HD 6870 og HD 6850, går under kodenavnet "Bart". Disse skal være langt billigere enn sine respektive navnbrødre, men med hakket lavere ytelse. Navnpolitikken er noe forvirrende, men de medfølgende funksjonene er noe vi tar godt i mot.

Dette er viktig å ha i hodet at vi ikke snakker om en ny generasjon med skjermkort. HD 6000-serien er bare en optimalisering og effektivisering av kjernen som ble benyttet i HD 5000-kortene. Den skal være bedre og langt billigere å produsere. Eyefinity videreutvikles, og AMD kaster seg nå på den mektige 3D-bølgen.

AMD har sent ut over 25 millioner DX11-produkter det siste året. Dette er uten tvil et stort tall. Rapportene vi har fått tilsier også at produksjonen på 40nm-stadiet nå skal skje raskt og målrettet, vi skal ikke oppleve de samme leveringsproblemene som fant sted for et år siden.

Prisen vi bli lovet ser ut til å være hyggelig. Man forventer at disse skal ligge på henholdsvis 2000 NOK og 1600 NOK for HD 6870 og HD 6850. Kontakter vi har snakket med påstår videre at Nvidia har planer om å midlertidig senke prisene på enkelte produkter, før disse igjen skal settes opp på et senere tidpunkt. Hva som er sannheten gjenstår og se, men priskrigen har uten tvil nådd nye høyder.

Hva tror du om den nye serien med skjermkort fra AMD? Og hvordan tror du dette vil påvirke Nvidia? Hva synes du om både navnendringer og utfasing av produktene? Slipp fingrene løs, diskuter i forumtråden under!

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen