Dette vet vi: Playstation 5 vs. neste Xbox

Dette vet vi: Playstation 5 vs. neste Xbox

Annonsør­innhold
Les hele saken »

En ny generasjon konsoller nærmer seg. Gjennom de første månedene av året har vi fått stadige drypp med informasjon om Sonys neste konsoll, etterfølgeren til dagens Playstation 4 Pro. Erkerivalen Microsoft benyttet på sin side den store spillmessen E3 til å avsløre detaljer rundt sin neste Xbox, foreløpig kalt Project Scarlett. Dette blir etterfølgeren til dagens Xbox One X.

At begge de nye konsollene blir kraftigere enn dagens generasjon er selvsagt – selv om det ikke har hindret både Sony og Microsoft i å understreke dette.

Men omtrent hva kan vi forvente av ytelsen, og hva med spillutvalg? Når kommer de og hva vil de koste? 

I denne saken forsøker vi å oppsummere det vi vet så langt, og vi spekulerer litt rundt det vi ikke har fått bekreftet ennå. 

  Neste Sony-konsoll Neste Microsoft-konsoll
Navn Usikkert. Trolig «Playstation 5» Usikkert
Lansering Usikkert. Trolig 4. kvartal 2020 4. kvartal 2020
Prosessor AMD Zen 2-basert AMD Zen 2-basert
Grafikk AMD Navi AMD Navi
Minne Usikkert. Trolig GDDR6 GDDR6
Lagring SSD-basert SSD-basert
Diskdrev Ja Ja
Bakoverkompatibel med spill Ja Ja
Bakoverkompatibelt tilbehør Usikkert Ja
Pris Usikkert.
Trolig minst 4500 kroner
Usikkert.
Trolig minst 4500 kroner

Når kommer de nye konsollene?

Xbox One og Playstation 4 braste begge inn i butikkhyllene i november 2013. Med det startet den såkalte 8. generasjonen med spillkonsoller. Selv om begge har fått nye revisjoner, samt etter hvert selskap av hver sin kraftigere «storebror»-utgave beregnet for 4K-spilling, har disse alltid vært regnet innenfor samme generasjon med støtte for de samme spillene og det samme tilbehøret. 

Dermed er det allerede i dag fem og en halv år siden den 8. konsollgenerasjonen så dagens lys. Microsoft har bekreftet lansering for sin neste konsoll i det amerikanerne kaller «holiday season» 2020. Oversatt til godt norsk betyr dette «når folk er klare for å bruke penger på julegaver», altså perioden sent oktober til desember.

Sony har bare uttalt at deres neste konsoll «ikke blir å se før etter sommeren 2020». Men det er lite sannsynlig at selskapet vil la Microsoft tyvstarte den niende konsollgenerasjonen. Med tanke på at det ved juletider 2020 vil være hele syv år siden dagens konsollgenerasjon så dagens lys vil det også være på høy tid med en avløser.

Hvor kraftige blir de?

Den åttende konsollgenerasjonen var allerede ved lansering ikke akkurat grensesprengende når det kom til grafikk og ytelse. De var basert på noen halvgamle og lavt klokkede AMD-APU-er som ga en ytelse som fikk PC-folket til å skrattle. Der er dermed på høy tid med noe helt nytt som kan gi konsollfolket tilbake følelsen de fikk av å spille på Playstation 3 og Xbox 360, som var svært teknisk imponerende på tiden.

Alt tyder heldigvis på at begge de nye konsollene blir skikkelige kvantesprang over dagens generasjon. Særlig om du fortsatt ruger på en original «grunnmodell» fra 2013, men også om du har oppgradert til en Pro/X-utgave for 4K-spilling.

Både Sony og Microsoft har bekreftet at AMD skal levere prosessor og grafikkbrikke til de kommende konsollene deres. Men denne gangen er det ingen dvaske komponenter fra en gammel arkitektur. AMD skal heller levere prosessorteknologi fra sin toppmoderne Zen 2-arkitektur som er både effektiv, kraftig og rimelig. 

Både Sony og Microsoft har som mål at deres konsoll skal støtte inntil 8K-oppløsning, og Microsoft snakket til og med om 120 bilder i sekundet i spill. Dog neppe samtidig! Microsoft har så langt fortalt at de estimerer sin konsoll til å bli fire ganger raskere enn dagens Xbox One X. Sony vil nok ikke være noe dårligere.

En Ryzen 3000-prosessor er basert på Zen 2-arkitekturen som også blir å finne i en eller annen form i de nye konsollene. Foto: AMD

Konsollene får en spesialtilpasset Zen 2-brikke med andre klokkehastigheter enn eksempelvis de nye Ryzen 3-prosessorene som slippes for PC i sommer. Playstation 5 er bekreftet å få åtte Zen 2-kjerner, og trolig gjelder dette også for neste Microsoft-konsoll.

Også dagens generasjon konsoller har åtte kjerner, men takket være nyere produksjonsprosess på 7 nanometer (vs. 28 nanometer i dagens generasjon) vil kjernene jobbe mye raskere i de nye konsollene.

Nyutviklet grafikk med strålesporing

AMDs Navi-grafikkbrikke skal gi de nye konsollene langt kraftigere grafikk enn dagens. Foto: AMD

Hva gjelder grafikkbrikken skal begge nye konsoller få hjelp av en tilpasset Navi-basert brikke fra AMD. Vi vet ellers svært lite, men at den blir et solid steg opp fra dagens løsninger er det liten tvil om. 

Sony og Microsoft har allerede bekreftet at deres neste konsoller vil støtte strålesporing. Det er spennende fordi AMD foreløpig ikke har villet satse på denne teknologien for PC engang, hvor kun Nvidia så langt har levert maskinvareakselerert støtte i form av GeForce RTX 20-serien. Det er lite trolig at de to selskapene skryter av støtte for strålesporing og bare sikter til programvarebasert støtte. Dette er nemlig svært lite effektivt og trolig vil det i så fall sakke ned ytelsen til konsollene betraktelig. Vi kan derfor anta at AMD jobber med maskinvarebasert strålesporing for sine grafikkbrikker og at de neste konsollene blir blant de første maskinene som drar nytte av det. 

Vet du ikke hva strålesporing er? Her får du svaret! »

Mye kortere lastetider

En lynrask PCIe-basert SSD, men kanskje Sony og Microsoft har noe enda raskere på gang? Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Alle hater lasteskjermer. Det er kanskje den ene tingen både konsollspillere og PC-spillere kan enes om. Og etter hvert som nyere spill har blitt stadig større, har også lastetidene blitt stadig mer plagsomme. Konsoller belager seg jo stort sett på tradisjonelle harddisker til å lagre innholdet lokalt, og det holder ikke i våre dager.

Neste Sony-konsoll kommer derfor til å få SSD-basert lagring som ifølge selskapet skal ha bedre ytelse enn det vi finner hos dagens løsninger for vanlige forbrukere. Dette ble demonstrert med å bytte en scene i Spider-Man som tok femten sekunder på en PS4 Pro, og litt under ett sekund på det nye systemet.

Microsoft har på sin side gått ut med at de satser på en «ny generasjon SSD», som skal være så rask at den ved behov kan benyttes som ekstra videominne.

Hvilke spill kommer?

Nye Halo Infinite er på vei til den neste Microsoft-konsollen.

Foreløpig er det ikke annonsert mange spill til noen av de nye konsollene, men Microsoft har fortalt at et nytt Halo-spill, kalt Halo Infinite, er under utvikling og skal være klart allerede på lanseringsdagen for «Project Scarlett».

I tillegg har utvikleren av Cyberpunk 2077 uttalt at dette utvikles med tanke på de nye konsollene, så dette kommer sannsynligvis i en egen utgave for neste Sony- og Microsoft-konsoll.

Andre sannsynlige, men foreløpig ubekreftede spill som nok får en egen versjon på de nye konsollene, er som følger:

En scene fra Cyberpunk 2077 med strålesporing aktivert. Legg merke til lysrefleksjonene. Foto: CD Project Red

For neste Sony-konsoll: 

  • The Last of Us: Part 2
  • Death Stranding
  • Starfield
  • The Elder Scrolls VI
  • Call of Duty: Black Ops 5

For neste Microsoft-konsoll:

  • Gears of War 5
  • Starfield
  • The Elder Scrolls VI
  • Call of Duty: Black Ops 5

Hva med dagens spill – kan du bruke dem?

Både Sony og Microsofts nye konsoll er bekreftet å være bakoverkompatibel med dagens Xbox One og Playstation 4-spill. Det betyr at du kan spille alle spillene du har kjøpt til dagens generasjon konsoller på de nye, enten du eier fysiske eller nedlastede utgaver. 

Noe annet ville jo for øvrig være en skikkelig overraskelse, ettersom de nye konsollene benytter samme type arkitektur som dagens generasjon, samt at AMD leverer både prosessoren og grafikkløsningen for samtlige.

Det store spørsmålet blir imidlertid hvor langt tilbake bakoverkompatibiliteten strekker seg. 

Xbox 360, som var konsollen før dagens Xbox One, er IBM Power-PC-basert. Forfølgeren til dagens Playstation 4, Playstation 3, er på sin side basert på den svært kompliserte Cell-arkitekturen som også støtter seg på IBMs Power-PC-kjerner. Ingen av disse arkitekturene er kompatible med den dagens og morgendagens generasjon konsoller benytter. Da blir det straks mer komplisert.

Microsoft har løst arkitektur-floka gjennom å emulere støtte for over 600 originale Xbox- og Xbox 360-spill på Xbox Ones kraftigere maskinvare. Eier du dem fysisk bruker du platene dine, har du dem digitalt laster du dem ned fra Xbox Store. Microsoft uttalte nylig at de ikke lenger ville utvide bakoverkompatibilitetprogrammet for Xbox One videre. Uttalelsen kan fint tolkes som at Microsoft i stedet har skiftet fokus til å sørge for å gi Project Scarlett den samme gode bakoverkompatibiliteten med de gamle spillene sine når den kommer. 

Her kan du se alle Xbox og Xbox 360-spill som fungerer på dagens Xbox One »

PS4-spillet God of War kan du spille på neste Playstation takket være bakoverkompatibilitet.

For Sonys del har de valgt å løse utfordringene ved å la deg strømme et utvalg Playstation 3-spill til Playstation 4 via nettjenesten Playstation Now. Denne tjenesten må du imidlertid abonnere på. Det er naturlig å tenke seg at Sony vil videreføre strømming av Playstation 3-spill når deres neste konsoll kommer, selv om dette ikke er bekreftet. Hva originale Playstation- og Playstation 2-spill angår bør du ikke ha for store forhåpninger da Sony foreløpig ikke har noen løsning for å spille disse på moderne konsoller.

Her kan du se hvilke Playstation 3-spill som kan strømmes via Playstation Now-tjenesten »

Microsoft har for øvrig bekreftet at tilbehør, som blant annet kontroller og hodetelefoner som er laget for Xbox One, vil kunne brukes også på nykommeren.

Hva vil de koste?

Dette punktet blir ren spekulasjon. Men forbered deg på at både neste Sony- og Microsoft-konsoll blir dyrere enn deres nåværende kraftigste konsoller. 

Da Playstation 4 ble sluppet i november 2013 kostet den 3500 kroner. Xbox One kostet ved lansering 4000 kroner. 

Disse konsollene var imidlertid ikke særlig teknisk imponerende, og da konsollene flere år senere fikk kraftigere innmat så vi prisene øke til henholdsvis 4000 og 5000 kroner for Playstation 4 Pro og Xbox One X.

Bare ved å se på utviklingen i konsumprisindeksen kan vi finne ut at 3500 «2013-kroner» tilsvarer 4000 «2019-kroner». En del hundrelapper i påslag kommer dermed helt «automatisk», uten at noen av selskapene egentlig tjener «mer» penger.

Med tanke på hvor kraftige de kommende konsollene ventes å være, og særlig fordi den trege harddisk-lagringen vil byttes ut med lynkjapp men dyr SSD-basert lagring, venter vi at prisen vil ligge over nivået til lanseringsprisen for PS4 Pro og Xbox One X.

Det som kan bli spennende er om noen av selskapene velger å lansere to utgaver av sine nye konsoller. Sony har ingen historie for å gjøre dette, men Microsoft har begge de foregående generasjonene hatt to versjoner klare ved lansering der den billigste har hatt mindre lagring eller manglet en funksjon.

Både Sony og Microsoft er for øvrig kjent for å subsidiere konsollene sine slik at de ikke tjener penger på dem før du har kjøpt minst et par spill eller tre og noe tilbehør. Det kan tale for en fortsatt overkommelig pris. Dessuten, Sony husker nok fortsatt godt hvordan det gikk den gangen de lanserte den teknisk svært imponerende Playstation 3 til den nette sum av 6000 «2007-kroner». Det tilsvarer hele 7900 kroner av dagens verdi. Den gang måtte Sony kutte prisen rimelig raskt etter lansering og se Microsoft fosse forbi dem i flere markeder, så tilbake til slike ublu nivåer kommer vi nok ikke.

Nye konsoller er dyrt, men:
Enorme summer å spare på å ha litt is i magen når du kjøper spill »

Microsoft Xbox One X 1TB (inkl. Forza Horizon 4 + Forza Motorsport 7)

Sony PlayStation 5

Sony PlayStation 5

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen