Nesten halvparten av konsertdeltagere kommer fordi de har oppdaget musikken via streamingtjenester. (Bilde: Shutterstock/Event Brite/Teknofil.no)

Kan artistene slutte å klage på Spotify nå?

Musikkstreaming gjør at vi oppdager nye artister – og drar på konsertene deres.

Etablerte artister og band har i flere år gnålt om at de tjener mindre på musikken sin etter at streamingtjenestene tok over for CD-er, plater og MP3-kjøp. Det stemmer også, men likevel har de ikke fått allverdens sympati fra musikkfans av den grunn. Platebransjen, og indirekte artistene, har lidd av at de ikke har klart å følge med i utviklingen.

Nå har det imidlertid kommet en ny studie fra Eventbrite og analysebyrået MusicWatch, som viser at musikkstreaming like gjerne kan være en fordel som en ulempe for artistene. Hele 51 prosent av de som kjøper konsertbilletter sier nemlig at de har oppdaget band eller artister de har sett via en streamingtjeneste. Fans som går på konserter bruker også mye mer penger på musikk.

Albumsalg har stupt, men gjør det noe?

Taylor Swift er en av artistene som lenge har vært skeptisk til streamingtjenestene. Hennes nye album er imidlertid å finne på Apple Music. .
Taylor Swift er en av artistene som lenge har vært skeptisk til streamingtjenestene. Hennes nye album er imidlertid å finne på Apple Music. Foto: Shutterstock

Eventbrite har gjennomført undersøkelsen på det amerikanske markedet, hvor albumsalg fortsatt er nokså populært. En gjennomsnittsamerikaner brukte angivelig 35 dollar i året på CD-er og MP3-kjøp i 2008, men bare 18 dollar i 2014. Derimot steg brukte amerikanerne i snitt mye mer penger på live-musikk. Fra 29 dollar per år i 2008 til 48 dollar i 2014.

Fordelingen av inntektene er nok litt annerledes enn før, men Eventbrite hevder at dette kan være gode nyheter for de som lever av musikk. Studien deres viser nemlig at de som går på konserter, gjerne bruker 20 ganger så mye penger på musikk som andre. Tallene som oppgis er 276 dollar i året kontra 15 dollar.

Konserter er svaret?

51 prosent av respondentene i undersøkelsen sier de har kjøpt konsertbilletter til artister de har oppdaget via en musikkstreamingtjeneste.
51 prosent av respondentene i undersøkelsen sier de har kjøpt konsertbilletter til artister de har oppdaget via en musikkstreamingtjeneste. Foto: Eventbrite

MusicWatch spurte på vegne av Eventbrite tusen amerikanere i alderen 18 til 49 år, som hadde vært på minst én konsert det siste året om å svare på sine musikkvaner. Eventbrite lever av å selge blant annet konsertbilletter, men MusicWatch er et uavhengig analysebyrå.

I undersøkelsen svarte 74 prosent av de som hadde hørt et band spille «live» tidligere, at de også hadde dratt på en ny konsert med det samme bandet senere. 29 prosent svarte at de dro på minst to konserter i måneden. Og som nevnt svarte over halvparten at de hadde funnet nye artister og band som de hadde sett på konsert via streamingtjenester.

Det kan tyde på at konserter virkelig har blitt den nye, store inntektskilden for artister og band, mens streaming og salg av musikk nå spiller annenfiolin.

Oppdager nye artister via streaming

Foto: Eventbrite

Men hvis inntektene til artistene har flyttet over til billettsalg, hvilken rolle spiller da streamingtjenestene? Artistene får riktignok betalt for avspilling av låter på Spotify, TIDAL, Apple Music, YouTube og lignende, men på langt nær like mye som de fikk ved å selge album for 10-15 år siden.

Studien til Eventbrite konkluderer likevel med at streamingtjenestene er uhyre viktig når det gjelder å oppdage ny musikk. Det får folk til å dra på konserter. Tradisjonelle kanaler, som TV, radio og tips fra kjente er fortsatt viktigst når du oppdager et nytt band, men deretter følger streamingtjenestene som den viktigste inspirasjonskilden. Sosiale medier spiller også en rolle, mens noen oppdager ny musikk på festivaler og andre live-show.

I undersøkelsen svarte 42 prosent at de oppdaget ny musikk via musikkstreamingtjenester.

Kan bli mye bedre på sikt

Britney Spears' debutalbum solgte som flesk i 1999.
Britney Spears' debutalbum solgte som flesk i 1999.

Ifølge TechCrunch er det likevel håp for platebransjen og artistene at også streamingtjenestene vil bli mer lukrative etter hvert. Nettsiden påpeker at hvis 350 millioner brukere på verdensbasis betaler 10 dollar i måneden til tjenester som Spotify og Apple Music, så vil royaltyinntektene tilsvare det samme som i glansdagene i 1999. Rundt 30 milliarder dollar.

Ifølge IFPIs Digital Music Report 2015 er det per i dag anslagsvis 41 millioner betalende streamingkunder i verden. Det er et godt stykke unna kundene som skal til for å matche inntjeningen plateselskapene hadde i 1999. Derimot var det en økning i streamingabonnenter på hele 46,4 prosent fra i fjor, så det vokser uhyre raskt. Tallet stemmer for øvrig godt med at Spotify hadde doblet antall betalende kunder i fjor.

Hvor mye penger bruker du på streaming, kjøp av musikk og konserter i året? Kommenter i forumet!

Kanskje får vi enda en ny streamingtjeneste snart:
– Facebook vil bli en ny Spotify-konkurrent »

(Kilder: EventbriteTechCrunchIFPI)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen