TOPPHEMMELIG: Lockheed U-2 er et amerikansk rekognoseringsfly med kallenavn «Dragon Lady». U-2 flyr svært høyt, og på den tid da det ble satt i drift mente man at det ikke fantes luftforsvarssystemer som kunne nå det. Det ble motbevist i 1960 da flyet ble skutt ned over Sovjetunionen. (Bilde: US Navy (Wikimedia Commons))

Dette skulle ingen se

Nå er det topphemmelige dokumentet om spionflyet Lockheed U-2 publisert på nett.

USAs tidligere topphemmelige spionfly, Lockheed U-2, var svært sentralt under den kalde krigen. Piloter fløy ustanselig sine U-2-maskiner inn over datidens Sovjet og Nord-Vietnam, Kina og Cuba.

Flyet nådde en høyde på 70.000 fot, og kunne fore CIA med informasjon uansett værforhold og tid på døgnet.

Verden fikk nærmere bekjentskap med spionflyet etter at pilotene Francis Gary Powers og Rudolf Anderson jr. ble skutt ned over Sovjet og Cuba i henholdsvis 1960 og 1962.

Frigir dokument

I DRIFT: Lockheed U-2 er fremdeles i tjeneste.
I DRIFT: Lockheed U-2 er fremdeles i tjeneste.Foto: U.S. Air Force (Wikimedia Commons)

Men nå, 50 år senere, kan flyinteresserte og nysgjerrige for første gang få et unikt innblikk i hvordan pilotene kontrollerte det legendariske flyet.

CIA har nylig frigitt en hemmeligstemplet brukerhåndbok for U-2 fra 1959. Håndboka er tilgjengelig i sin helhet på nett. Du kan bla gjennom alle de 295 sidene lenger ned i artikkelen.

En kan tydelig se at dokumentetet er nedgradert siden en uheldig CIA-ansatt har gått gjennom alle sidene og tegnet en strek over ordet «Secret».

CIA har ikke offentlig kommentert hvorfor brukerhåndboken er frigitt, men organisasjonen frigir jevnlig dokumenter gjennom «Freedom of Information Act».

DETALJERT: Brukerhåndboka av U-2 inneholder detaljerte bilder fra flyets cockpit.
DETALJERT: Brukerhåndboka av U-2 inneholder detaljerte bilder fra flyets cockpit.Foto: Bilde av s. 40 i brukerhåndboken for U-2.

- Normalt sett er slike frigivelser en del av en ordinær, demokratisk prosess - en effekt av offentlighetsprinsippet, sier leder Helge Lurås i Senter for internasjonal og strategisk analyse, til Side3.

Han understreker at han ikke kjenner til at brukerhåndboken til U-2 er publisert, og uttaler seg på generelt grunnlag.

- U-2 er fremdeles i drift, men siden CIA har frigitt dokumentet, kan en kanskje anta at dagens U-2-fly skiller seg vesentlig fra 1959-modellen som håndboka gjelder for?

- Hvilke dokumenter som frigis vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle, men en kan anta at rammen dokumentet gjelder for ikke blir vurdert som noen fare, sier Lurås.

Overraskelse

TEGNESERIER: Nettsiden jalopnik.com har samlet alle tegneseriebildene fra brukerhåndboken i dette bildet.
TEGNESERIER: Nettsiden jalopnik.com har samlet alle tegneseriebildene fra brukerhåndboken i dette bildet.Foto: jalopnik.com

Håndboka er stappfull av detaljert informasjon om hvordan flyet skal landes, lettes, sikkerhetsrutiner og ikke minst hvilke grep pilotene må utføre for å nå høyden på 70.000 fot. Andre detaljer inkluderer bruk av en hendig «relief canister» i tilfelle piloten må på do i løpet av flyturen.

En litt overraskende oppdagelse i en topphemmelig brukerhåndbok for et topphemmelig fly, er bruken av tegneserier ...

Nedenfor kan du bla gjennom hele U-2-brukerhåndboken:

Utility Flight Hb 1 Mar 1959

U-2-affæren

Nedskytingen av U-2-flyet 1960 fikk følger også for Norge, og er kjent som U-2-affæren.

Francis Gary Powers var på vei fra Pakistan til Bodø da han ble skutt ned 1. mai, tatt til fange og senere dømt til ti års fengsel for spionasje. I Bodø ventet oberst Marty Knutson, som skulle overta flyet og føre det ut av Norge.

DEKKHISTORIE: Fire dager etter at Powers forsvant over Sovjetunionen gav NASA ut en detaljert pressemelding om at et fly hadde forsvunnet nord for Tyrkia.[3] I pressemeldingen ble det spekulert om piloten hadde fått problemer med oksygentilførselen og besvimt mens autopiloten var påslått. For å sannsynliggjøre historien ble dette U–2-flyet malt om i NASAs farver, og vist frem for media.
DEKKHISTORIE: Fire dager etter at Powers forsvant over Sovjetunionen gav NASA ut en detaljert pressemelding om at et fly hadde forsvunnet nord for Tyrkia.[3] I pressemeldingen ble det spekulert om piloten hadde fått problemer med oksygentilførselen og besvimt mens autopiloten var påslått. For å sannsynliggjøre historien ble dette U–2-flyet malt om i NASAs farver, og vist frem for media.Foto: NASA (Wikimedia Commons)

Amerikanske myndigheter antok at Powers var død, og benektet at de med vilje hadde forsøkt å krenke Sovjets luftrom. Det var kun snakk om et forskningsfly, brukt for å samle inn værdata, og at det hadde kommet på avveie og havnet i Sovjetunionen etter at piloten fikk problemer med oksygentilførselen.

Norge protesterte overfor USA mot at flyet skulle ha landet i Bodø.

Det USA ikke visste, var at både piloten og flyet var i relativt god behold.

7. mai annonserte Nikita Khrusjtsjov:

«Jeg må fortelle en hemmelighet. Da jeg først fortalte om hendelsen så fortalte jeg bevisst ikke at piloten var i live og uskadd - og se nå på hvor mange dumme ting [amerikanerne har sagt].»

- Fra «The Secret Team - The CIA and Its Allies in Control of the United States and the World

Et resultat av nedskytningen var at det amerikanske spionsatellittprogrammet Corona ble akselerert, samtidig som at CIA akselererte utvikling og utstasjonering av Lockheed A-12. Dette flyet ble senere omarbeidet til det mer kjente SR-71 Blackbird. For operasjoner i spesielt utsatte områder ble den ubemannede dronen Lockheed D-21 utviklet.

Lik oss på Facebook du også.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen