En og annen smartklokke vil bli å finne under årets julegraner, ifølge undersøkelse.
En og annen smartklokke vil bli å finne under årets julegraner, ifølge undersøkelse. (Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Dette ønsker nordmenn seg til jul

Men elektronikk er ikke på toppen av ønskelista.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

En undersøkelse gjort av Respons Analyse på vegne av Stiftelsen Elektronikkbransjen forteller at nordmenn stadig vekk liker harde pakker med elektronikk. Dette gjelder menn spesielt.

For av de som faktisk har spesielle julegaveønsker – 21 prosent har det ikke – er det nemlig hele 38 prosent av mannfolka som gjerne vil ha forbrukerelektronikk under treet.

Her er de mest populære julegavene fordelt på kategori og kjønn. Foto: Respons Analyse / Elektronikkbransjen

Det eneste som slår dette i popularitet hos gutta er det å få reiser eller opplevelser i gave.

Gutter og menn på jakt etter noe til sin hjertes utkårede kan for øvrig merke seg at dette er enda mer populært hos damene, der hele 60 prosent av respondentene gjorde det klart at reiser og opplevelser er høyt oppe på ønskelista.

Kun 16 prosent av kvinnene har veldig lyst på elektronikk – da sier undersøkelsen at det er flere andre kategorier som er sikrere valg.

Smartklokker og -armbånd på topp

Elektronikkbransjen har ikke overraskende et fokus på hva folk helst vil ha av forbrukerelektronikk, og har brutt dette videre ned i kategorier. Igjen er det noen forskjeller når det kommer til kjønn.

Ti på topp:

  Kvinner Menn
1 Smartklokke/-armbånd (14%) Smartklokke/-armbånd (9%)
2 Mobiltelefon (14%) Nettbrett (9%)
3 Nettbrett (11%) Smarthjem-produkter (9%)
4 Hodetelefoner (11%) Musikkanlegg (8%)
5 Kjøkkenprodukter (10%) Mobiltelefon (7%)
6 Bærbar PC (9%) Bærbar PC (7%)
7 DAB-Radio (6%) TV (6%)
8 TV (5%) Kjøkkenprodukter (6%)
9 Personlig pleie (4%) Personlig pleie (5%)
10 Hvitevarer (4%) Spillkonsoll (4%)
Mobiltelefoner er høyt oppe på noen kvinners ønskeliste, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo. Foto: Stian Sønsteng

En viss enighet er det likevel, ettersom begge kjønn har smartklokker og smartarmbånd på toppen av lista.

Vi biter oss merke i at høstens store snakkis i form av digitale assistenter ikke har nådd topp ti. Kun to prosent av mannfolka hadde dette som sitt førstevalg.

Det kan selvsagt ha en viss sammenheng med at undersøkelsen ble gjort i uke 42, altså uka før Google Home ble sluppet.

Omtanke er viktig

Selv om noen menn sikkert ikke vil være enige, er det uansett ikke antallet transistorer som avgjør om en julegave er god eller ikke. Ifølge undersøkelsen er det bred enighet om at det viktigste er at den er gitt med omtanke.

Videre er det en stor fordel at den er nyttig.

Kjennetegn på en fin julegave  
Gitt med omtanke 70 prosent
Nyttig 45 prosent
I tråd med ønskeliste 36 prosent
Relevant 28 prosent
Gitt etter evne 25 prosent
Noe jeg ikke har fra før 15 prosent
Lang varighet 13 prosent
Hjemmelaget 12 prosent
Morsom 6 prosent
Høy verdi på gaven 1 prosent

At gaven kostet mye er det nesten ingen som sier er viktig – kun én prosent av de spurte svarte bekreftende på det.

5354 kroner

Ifølge undersøkelsen har folk i snitt tenkt å bruke 5354 kroner på julegavene i år. Det skal være 126 kroner mer enn i fjor, og kvinner bruker typisk en 200-lapp mer enn menn.

I tillegg er det visse regionale forskjeller.

– Folk i Nord-Norge planlegger å bruke mest penger på presanger, her er gjennomsnittet nesten 6000 kroner, mens folk fra Hedmark og Oppland bruker minst med et gjennomsnitt på 4470 kroner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Disse kan finne veien til en og annen presang:
Sjekk vår samletest av hybridklokker >>>

(Kilde: Elektronikkbransjen)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen