Slik kan det se ut når du faller ned gjennom den uendelige verdenen i Melodive.

Dette norske spillet gjør det skarpt i App Store

Melodive er et psykedelisk dypdykk for iPhone og iPad.

Intro-skjermen er definitivt fargerik nok.
Intro-skjermen er definitivt fargerik nok.
Lurer du på hvordan spillet fungerer er det hjelp å få.
Lurer du på hvordan spillet fungerer er det hjelp å få.
Utvikleren bak Melodive, Johan Gjestland til høyre, sammen med sin faste betatester Ante.
Utvikleren bak Melodive, Johan Gjestland til høyre, sammen med sin faste betatester Ante.Foto: Privat

Melodive må være ett av de merkeligste iOS-spillene vi har sett i år. Du faller. I en litt ubestemmelig retning. Du er omgitt av rare lyder og glitter som skinner med en rekke ulike farger. Plutselig er du i ferd med å treffe fjell, med det som ser ut som fargerike sopp på.

Spillet er utviklet av norske Johan Gjestland, og klatrer for tiden på Apples salgslister rundt om i verden.

Fordyp deg i psykedeliaen

Målsetningen i spillet er å stupe lengst mulig ned i denne lett psykedeliske verdenen. Underveis sanker du inn glitteret som omgir deg, såkalt Melodium. Sanker du nok Melodium går ferden stadig raskere. Lydeffektene som kommer underveis i innhøstingen høres mest av alt ut som om noen har gitt en bassgitar til en sjimpanse. Tilfeldige toner som etter hvert blir et slags lydunivers. Denne følelsen av en slags underlig helhet blir aller tydeligst med hodetelefoner på.

Det er tidvis vanskelig å vite hva som er opp i Melodive. Det er berg du kan kollidere med nesten overalt, og retningen de mange små soppene peker i, er omtrent det eneste som gir oss konsekvent informasjon om hvilken vei vi iallfall ikke skal. Målet er naturligvis å sette nesa nedover, og å komme dypere enn sist gang.

Les også: Apple vil la deg selge apper du ikke liker

Jakten på nye dybderekorder

Det er lett å bli desorientert første gang man prøver spillet. I starten virker fallet nesten helt ukontrollert, men trykker man på skjermen får man plutselig fremdrift og en viss grad av kontroll. Den kontrollen utøves ved å snu og vende på nettbrettet eller telefonen. Her er det innebygget akselerometer og gyroskop som står for selve styringen.

Etter hvert blir det hakket enklere å få grep på både retning og styring, og jakten på nye dybderekorder tar til.

«New and noteworthy»

Melodive har alt havnet på listen over viktige nykommere (New and noteworthy) i den amerikanske utgaven av App Store, og har klatret høyt på listene over musikkspill i land som Japan, Tyskland og Australia. Spillet ligger også høyt på listene i Norge og Sverige.

Utvikleren selv forteller til Amobil at han ikke hadde programmert på 20 år da han påbegynte utviklingen av Melodive – en utvikling som skulle ta fire år, der mesteparten av jobben gikk med til å lage spillmotoren som ligger under.

Grunnen til at spillmotoren ble så krevende er at den skiller seg veldig fra tradisjonelle flysimulatorer. Alt av innhold i en flysimulator ligger under fartøyet. For å få til overheng og huler spilleren kan dykke ned i, har Gjestland brukt såkalte Voxels, en teknikk som spesielt brukes der man trenger å plassere elementer ut over et tredimensjonalt rutenett.

– Verdens kuleste dings, men ingen kule flyspill

– Melodive er født ut av frustrasjonen over å eie verdens kuleste dings, uten å ha noen kule flyspill til den. Jeg prøvde bare å lage mitt drømmespill sier Gjestland, som også kan fortelle om svært gode tilbakemeldinger så langt.

Melodive ligger i dag i App Store for iPhone og iPad, men Gjestland skal allerede ha fått tilbud om hjelp til å lage en versjon av spillet også for Android. Foreløpig er det likevel litt usikkert hvor langt frem i tid en ny versjon ligger.

Les også: Vinterens nye Android-apper

Fragmenteringsproblemet

Utvikleren peker på det enorme utvalget av Android-enheter som et mulig skjær i sjøen for Melodive.

– Melodive trenger for eksempel en to-kjernet prosessor for å fungere tilfredsstillende. Dette er lettere på iOS, der det fins så få forskjellige modeller på markedet.

– Dette er absolutt ikke en one-off

Nå håper Gjestland å komme i kontakt med andre utviklere eller spillstudioer som kunne tenkt seg å være med på å utvikle Melodive og spillmotoren videre.

På spørsmålet om det kommer flere spill fra Gjestland er svaret et rungende ja.

– Dette er absolutt ikke en one-off. Tanken er å slippe mange spill fremover, basert på den samme spillmotoren. Det viktigste i et spill er følelsen, så det er det som kommer til å være konseptet. Mine spill skal være de smootheste på markedet, forteller Gjestland.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen